Ondanks dat er steeds meer informatie te vinden is over duurzame mode, valt er nog een hoop te leren over dit prachtige onderwerp. En wie weten hier nou meer vanaf dan duurzame influencers met een Instagram feed om van te watertanden? Een mooi voorbeeld is Stephanie van den Sigtenhorst. Drie jaar geleden heeft zij haar duurzame platform Let’s Talk Slow opgericht om vrouwen die van mode houden te inspireren op het gebied van duurzame mode en te informeren over hoe vervuilend de mode industrie is. Tot de dag van vandaag inspireert Stephanie dagelijks duizenden vrouwen. Reden genoeg om deze powervrouw eens het hemd van het lijf te vragen op het gebied van sustainable fashion.
Hi Stephanie! Hoe lang ben jij al bezig met duurzaamheid en duurzame mode en wat was de aanleiding hiervoor?
'Mijn achtergrond ligt in de mode industrie. Zo ben ik afgestudeerd aan het Amsterdam Fashion Institute. In mijn afstudeerperiode leerde ik het Amerikaanse merk Reformation kennen. Toen besefte ik; duurzame mode kan dus heel stylish zijn. Dit was zo’n 4 jaar geleden. Een paar maanden later werd ik aangenomen bij een duurzaam Nederlands kleding label. Hier heb ik veel over duurzaamheid in de mode industrie geleerd vanuit de kant van een merk. Ik vond dat iedereen duurzame kleding moest gaan kopen en besloot daarom Let’s Talk Slow op te zetten om aan te geven waar en hoe je dan een duurzame garderobe creëert.'
Wat is volgens jou dé manier om duurzamer te shoppen?
'Het allerbelangrijkste is dat je bewust wordt van de keuzes die je maakt en van het feit dat je keuzes hebt. Bij elke keuze is het belangrijk om na te denken of het item iets toevoegt aan je garderobe en of je het ook echt nodig hebt. Zo kun je een kledingstuk kopen, maar als je niets hebt om daar bij aan te doen, dan is dat geen duurzame koop. Het is altijd goed om de vraag te stellen of je het item minimaal 30 keer gaat dragen. Kies voor kwaliteit boven kwantiteit!'
Welke items en merken zijn terug te vinden in jouw garderobe?
'Naast tweedehands items, vind je veel jeans in mijn garderobe. Jeans is heel vervuilend, vandaar dat het heel belangrijk is dat je dit tweedehands koopt of bij een duurzaam merk. Mijn favoriete duurzame merken zijn Mud Jeans, Kuyichi en Kings Of Indigo. Dit zijn alle 3 ook Nederlandse merken. Voor basics en ondergoed vind ik Organic Basics heel fijn - de kwaliteit is heel goed en is het geld zeker waard. Verder draag ik veel jurken van verschillende merken. Mijn favoriete merken op Fashionchick zijn: ARMEDANGELS, Alchemist, Dr.Hauschka, Ecoalf, Fillipa K, Kings Of Indigo, Maium, Organic Basics, Swedish Stockings, Veja en Yumeko.'
Kies voor kwaliteit boven kwantiteit
Hoe draag jij je steentje bij aan het verduurzamen van de mode-industrie?
'Dit doe ik voornamelijk door anderen te inspireren en informeren over wat duurzaamheid in de mode industrie inhoud. Op persoonlijk vlak koop ik veel tweedehands en denk ik twee keer na voordat ik iets koop. Zo kijk ik, bijvoorbeeld naar de stof waarvan een kledingstuk gemaakt is of onder wat voor omstandigheden deze geproduceerd is. Als consumenten kunnen we écht ons steentje bijdragen door te kiezen wat voor producten we kopen. Zo geven we een signaal af naar merken en bedrijven over wat goed is en wat niet.'Heb jij nog tips voor onze bezoekers die zich ook meer bezig willen gaan houden met duurzame mode?
'Yes! Als je je kledingkast wilt verduurzamen, is het belangrijk dat je hier goed over nadenkt. Het is belangrijk dat je het stapje voor stapje doet en beseft dat je niet alles in een keer hoeft te veranderen. Het gaat meer om een bewuste mind-set en consuminderen. Ook kun je mij volgen op Instagram! Daar geef ik super veel tips over waar je bijvoorbeeld op kunt letten als je een duurzaam item wilt kopen. Op 25 augustus komt mijn boek 'A Sustainable Wardrobe' uit, en hier staat uitgebreid in hoe je een duurzame garderobe kunt creëren. Het belangrijkste is dat je het duurzame aspect leuk houdt en het niet te moeilijk voor jezelf maakt.'
Tot slot: heb je tips voor ons (Fashionchick) om te verduurzamen?
'Het is heel belangrijk om als merk te weten wat jullie verstaan onder ‘duurzaam’. Dus ik zou hiervan een duidelijke omschrijving geven. Jullie geven aan dat het duurzame lookbook nog niet al te strikt is, omdat jullie nog niet zoveel merken hebben die 100% duurzaam zijn, wat begrijpelijk is. Merken zijn nu volop aan het verduurzamen. Daarom is het nog belangrijker voor de consument te weten hoe het nu in elkaar steekt. Anders gaan consumenten misschien verkeerde interpretaties doen en zijn ze teleurgesteld als ze erachter komen dat het kledingstuk toch niet zo duurzaam was als ze gedacht hadden.'