Het woord 'sale' doet dus echt iets met ons brein

zondag 27 december 2020 Kristel

Krijg jij ook spontaan shopdrang en lichtelijk zwetende handjes bij het lezen van het woord sale? Dan ben je niet de enige. 

Sterker nog, met jou vele anderen. Het woord 'sale' doet iets met onze hersenen, aldus de wetenschap. Onthoud dit dus maar goed, want dat is nog eens een goed excuus als je weer eens wordt gevraagd om je shopgedrag te verklaren. Het zit namelijk zo: volgens de Amerikaanse wetenschapper Claudia Aguirre is shoppen hetzelfde als jagen. En bij het zien van de - vaak schreeuwerige - letters 'sale' op de (digitale) winkelruit gebeurt er dus iets met ons.

Op koopjes moet je jagen

Of beter gezegd: we worden nieuwsgierig. Aguirre vergelijkt het met een grabbelton: je weet namelijk nooit wat je krijgt. Daarnaast roept het woord 'sale' onbewust herinneringen op. Het doet ons denken aan een kick die we kregen van eerdere - geslaagde - shopacties. En die kick, die beleven we maar ál te graag nog een keer. Dit hebben we allemaal te danken aan onze amygdala. Voor zij die niet weten wat dat is: dit is het stuk van onze hersenen dat verantwoordelijk is voor het laten herleven van onze emoties. Deze wordt geactiveerd bij het lezen van het woord sale.

Een simpele verklaring

Het gevolg is dat de emoties de overhand nemen vóórdat je helder hebt kunnen nadenken of je dat nieuwe paar laarzen of die ene jurk wel écht nodig hebt. En misschien wel nog belangrijker: of je het je wel kunt veroorloven. En dus sta je vóór dat je het weet met een compleet nieuwe garderobe weer buiten. Wat we er aan kunnen doen? Vrij weinig. Onze tip: vermijd de uitverkoop wanneer je rood staat. Of kies ervoor om jezelf op een vast moment -tijdens de sale bijvoorbeeld- te belonen en kleding of andere aankopen te scoren waar je nog jarenlang plezier van hebt. Een goeie jas of een mooie tas bijvoorbeeld. Zo geniet je nog nét iets meer van de sale periode.

Bron: Margriet

Lees ook