Het modeklimaat van Copenhagen Fashion Week is de toekomst vooruit

maandag 07 augustus 2023 Jane van Hout

Deze week staat Kopenhagen opnieuw volledig in het teken van mode. Tijdens Copenhagen Fashion Week Spring/Summer 2024 wordt de mode van volgend jaar zomer geshowd, maar wordt vooral laten zien hoe de mode-industrie een voorbeeld kan nemen aan deze modeweek en de deelnemende Scandinavische merken op het gebied van duurzaamheid. Wil je als merk hier je collectie laten zien, dan is een duurzame bedrijfsvoering een vereiste, en daar kunnen New York, Londen, Milaan en Parijs nog wat van leren.

       

Copenhagen Fashion Week

        

Aan inspiratie geen gebrek tijdens Copenhagen Fashion Week (CPHFW). Onze noorderburen staan bekend om hun gevoel voor stijl en design en dat is tijdens de halfjaarlijkse modeweek in de Deense hoofdstad goed zichtbaar; op de catwalk én op straat. De komende dagen zullen er op bijzondere locaties in de stad collecties worden getoond van diverse Scandinavische modelabels - de meeste uit Denemarken, maar ook Zweedse en Noorse merken zijn vertegenwoordigd: onder anderen Ganni, Rotate, Baum und Pferdgarten, Gestuz, Saks Potts, Helmstedt, Marimekko, Munthe, Lovechild1979, OpéraSport, Remain, Stine Goya, The Garment, Stamm, TG Botanical en Wood Wood trekken heel wat nationale en internationale pers en buyers richting de modestad. Daarnaast worden nieuwe talenten onder de aandacht gebracht middels het CPHFW New Talents-programma dat als rode draad van de week wordt gezien. 



Toegankelijk

Copenhagen Fashion Week is populair onder modeliefhebbers vanwege het toegankelijke karakter, de inspirerende streetstyle en de duurzaamheidsaspecten, waarmee het een voorbeeld is voor The Big Four: de modeweken in New York, Londen, Milaan en Parijs. Wat invloed betreft kan Kopenhagen zich goed bij dit viertal steden aansluiten, toch is deze fashion week anders. Geen overdaad, maar duurzaamheid slaat de klok. Bovendien gaat het minder om zien en gezien worden (iedereen voelt zich hier welkom), maar heeft het merendeel van de bezoekers vooral een heel grote passie voor mode en het netwerken met gelijkgestemden. Bezoekers ontmoeten elkaar bij de vele shows en events in de stad of bij de Copenhagen International Fashion Fair, een vast onderdeel op het programma dat met name op het gebied van sales erg interessant is. 

Duurzaamheid

Copenhagen Fashion Week is relatief gezien jong; de eerste editie vond plaats in 2006 en kwam tot stand na de fusie van twee grote Deense modebeurzen. De modeweek werd vanaf toen twee keer per jaar georganiseerd om de Scandinavische mode te promoten en te vieren. Sinds 2018 zwaait Cecilie Thorsmark de scepter en staat duurzaamheid bovenaan de agenda. Tijdens haar carrière bij Global Fashion Agenda heeft Thorsmark regelmatig gesproken op diverse internationale klimaatconferenties, en ze is trots dat ze Copenhagen Fashion Week kan verduurzamen, zonder dat dit ten koste gaat van de esthetiek.

Toelatingseisen

Het betekent ook dat je als merk niet zomaar mee kunt doen aan deze modeshow. Er gelden strenge duurzaamheidseisen op het gebied van strategie, ontwerp, gebruikte materialen, werkomstandigheden, consumentenbetrokkenheid en showproductie - je moet als modelabel aan 18 (!)  verschillende eisen voldoen om deel te kunnen nemen. De collecties moeten bijvoorbeeld voor de helft uit duurzame materialen (denk aan gerecycleerde stoffen of stoffen met een keurmerk) zijn gemaakt, bont is te allen tijde verboden, samples en oude voorraden mogen nooit worden weggegooid, en er mag niet gewerkt worden met bepaalde chemicaliën en plastic. Ook de show zelf moet al worden gepresenteerd; deze moet CO2-neutraal zijn en in het geval van decorstukken, na afloop een andere functie krijgen.

De toekomst vooruit

Alle 31 deelnemende merken die deze week hun spring-summer-collectie 2024 showen, hebben er alles aan gedaan om op alle eisen punten te scoren en laten hun verantwoordelijkheid en betrokkenheid zien wat betreft de toekomst van de mode. Dit alles geeft de modewereld stof tot nadenken en versterkt de invloed van CPHFW. Wie als modelabel niet door de ballotage is gekomen, heeft een half jaar de tijd om te werken aan het nog meer verduurzamen van zijn of haar merk om de volgende editie wel op het vierdaagse programma te staan. De organisatie probeert hen daar zo veel mogelijk bij te helpen. De Zalando Visionary Award, een prijs van €50.000, kan kleine, beginnende modehuizen helpen om aan alle eisen te kunnen voldoen. De winnaar mag bovendien showen tijdens de volgende Copenhagen Fashion Week en kan in samenwerking met Zalando een capsulecollectie op de markt brengen. 



        

Inclusief

     

Een andere eis voor een plek op het showprogramma van Copenhagen Fashion Week is om zo inclusief en divers mogelijk te zijn, en daar staat deze fashion week dan ook mede om bekend. Je ziet bij iedere show modellen op de catwalk van allerlei nationaliteiten, leeftijden en genders, in maat XXS tot XXL. Dit zorgt ervoor dat iedereen zich welkom en thuis voelt in de Deense hoofdstad en maakt de modeweek extra populair. Het is wederom een voorbeeld waar de andere modeweken, waar blank en slank nog altijd het merendeel van de shows bepaalt, wat van kunnen leren.  



Streetstyle

Bevind je je in Kopenhagen tijdens de modeweken, dan word je niet teleurgesteld. Er hangt een positieve vibe in de stad en iedereen is goedgekleed en goedgehumeurd. Je ziet de meest verschillende types en kledingstijlen voorbijkomen die grotendeels de mode van dit én volgend seizoen bepalen. Waar de andere modeweken worden gedomineerd door veelal grote en gevestigde modehuizen, gaat het tijdens deze fashion week over het introduceren van de nieuwe garde. Wat betreft ontwerpers, maar net zo goed wat betreft pers en influencers. De fashion crowd draagt veelal nieuwe, opkomende merken in geheel eigen stijl, vaak gecombineerd met designerstukken, en voelt haarfijn aan wat de nieuwste trends gaan worden. Net als op de catwalk wordt de mode gevierd en gesteund, en daar kun je heel veel inspiratie uit halen. 



    

Talent

     

CPHFW NEWTALENT is het speciale programma van Copenhagen Fashion Week dat modetalenten uit de Nordics ruimte, bekendheid en support geeft. Door deze jonge (<5 jaar) modelabels in het programma op te nemen, krijgen zij dezelfde kansen als de grotere namen die bij de modewereld bekend is. Iedere zomereditie wordt een speciale showroom in de stad gehost waar de beginnende modemerken zich aan de (inter)nationale pers, inkopers en modeliefhebbers kunnen presenteren en op deze manier onderdeel van de Scandinavische modeweek worden. Vorig jaar hebben we hier onder anderen A. Roege Hove, P.L.N. en Latimmier ontdekt, dit jaar staan zij alle drie op het gewone showschema van fashion week. Ook Rotate is een goed voorbeeld van een 'talent' dat is uitgegroeid tot een van de snelst groeiende merken van Scandinavië. 

One To Watch

Daarnaast kun je als ontwerper erkend worden middels CPHFW NEWTALENT One To Watch, een spotlight die wordt toegekend aan een designer of modelabel met een uitzonderlijke creatieve visie die nog niet helemaal klaar is voor het reguliere talentenprogramma. Deze talenten kunnen een mentor krijgen die hen steun geeft op het gebied van activering en merkontwikkeling waardoor zij met hun label kunnen doorgroeien en uiteindelijk ook een kans krijgen om tijdens Copenhagen Fashion Week te showen. Een andere award die wordt uitgereikt aan opkomend talent, is de Zalando Visionary Award, waarbij wordt gekeken naar creativiteit en design, als wel naar sociale impact en innovatie van het betreffende merk. De winnaar ontvangt €50.000 en mag zijn of haar collectie showen tijdens fashion week. Hoofdsponsor Zalando helpt de winnares van dit jaar, Paolina Russo, om haar visie naar de catwalk te brengen en haar collectie aandacht te geven.

Programma

We verheugen ons in ieder geval weer op alle nieuwe collecties van zowel de grote als minder bekende merken, op de sfeer in de stad en de mode-inspiratie waarmee je continu wordt gevoed, waar je ook kijkt. Deze week staat Fashionchick geheel in het teken van Copenhagen Fashion Week, dus laat je inspireren. Het is tenslotte dé modeweek met internationale allure die toch toegankelijk blijft én een positief toekomstperspectief heeft waar de modewereld veel van kan leren. 

Beeld: James Cochrane

Lees ook