Wat komt er na K-Beauty?

dinsdag 23 mei 2023 Sylvia Platjouw

Van K-Beauty heb je vast weleens gehoord: dat zijn de producten en uitgebreide beautyroutines met soms wel 12 huidverzorgingsstappen uit Zuid-Korea. Maar wist je dat er inmiddels ook nog A-Beauty, C-Beauty, G-Beauty, J-Beauty en N-Beauty zijn bij gekomen? We nemen het beautyalfabet graag met je door.

Gebaseerd op tradities en specifieke ingrediënten

Na het immense succes van K-Beauty komt er steeds meer positieve aandacht voor de diverse beautyroutines die mensen over de hele wereld toepassen. De opkomst van trends als A-Beauty, J-Beauty en N-Beauty is niet te stuiten, tijd dus om eens een kijkje achter de schermen van deze routines te nemen. Deze nieuwe routines zijn in veel opzichten vergelijkbaar met K-Beauty, maar er zijn ook zeker duidelijke verschillen. Zo zijn ze allemaal gebaseerd op een andere traditie en gebruiken ze ingrediënten die specifiek zijn voor de betreffende cultuur.

A-Beauty

Australië is het land waar A-Beauty vandaan komt. A-Beauty is geïnspireerd op de relaxte manier van het leven down under. De benadering van beauty is daar less is more: met een minimale verzorgingsroutine zonder poespas toch een stralende huid bereiken. A-Beauty staat bovendien voor natuurlijke schoonheid met pure ingrediënten uit inheemse planten, naturel looks en het omarmen van de beste versie van jezelf. Ondanks dat de nadruk ligt op het gebruik van minder producten, is het wel belangrijk dat ze effectief zijn en dat er zichtbaar resultaat is. Toch moet het allemaal vooral ook fun zijn, behalve als het gaat om zonnebrandcrème, daarover is A-Beauty bloedserieus.

C-Beauty

De beautytrend uit Azië zet zich voort met C-Beauty, ofwel beautyrituelen uit China. Eeuwenoude technieken en tradities inspireren nieuwe beautyproducten die worden gekenmerkt door formules op basis van kruiden en inheemse planten. Ook speelt de traditionele Chinese geneeskunde een grote rol, waarbij er veel aandacht is voor de geest en het lichaam als geheel. Een bekend voorbeeld? De guashasteen die in de Chinese geneeskunde wordt gebruikt om gestagneerde energie los te 'schrapen'. De stevige massage zorgt voor een verbeterde doorbloeding van zowel het lichaam als de huid. In de moderne vorm van C-Beauty wordt de guasha, samen met een activerende olie, gebruikt om het gezicht te masseren en te sculpten.

G-Beauty

Europa maakt een inhaalslag met onder andere G-Beauty, afkomstig uit Duitsland (Germany). Het concept is gebaseerd op authenticiteit en de natuur, helemaal in lijn met de trend van clean beauty. G-Beauty bevindt zich op het kruispunt tussen natuurlijke ingrediënten en wetenschappelijke expertise. Het doel is een gezonde huid met de focus op een huidbarrière die in balans is. Dat klinkt misschien niet heel vernieuwend, maar dat heeft ook te maken met de 'groene' beautytraditie die al heel wat jaren in Duitsland aan de gang is. Merken als dr. Hauschka (opgericht in 1935) en Annemarie Börlind (1959) timmeren al flink wat jaren aan de weg. Ook was het BDIH-keurmerk (1951) een van de eerste keurmerken voor natuurlijke en biologische cosmetica.

J-Beauty

J-Beauty staat voor beauty uit Japan. Het draait hierbij om eenvoud: eenvoudige formules en simpele rituelen die samen een gezonde huid creëren. J-Beauty kan uit meerdere stappen bestaan maar de belangrijkste zijn het in stand houden van een gezonde vochtbalans, vochtverlies voorkomen en vocht vasthouden. Hyaluronzuur bijvoorbeeld is daarom een onmisbaar ingrediënt in Japanse cosmetica; het Japanse beautymerk Shiseido was dan ook de 'uitvinder' van deze werkstof in serums. Dit zijn een aantal Japanse merken die je waarschijnlijk wel kent:

K-Beauty

De K-Beauty uit Korea heeft inmiddels een verrassende update gekregen met de zogenaamde skip care. Dit is namelijk een reactie vanuit de Koreaanse beautycultuur zelf op de eerder zo geliefde verzorgingsroutine met 10 tot wel 15 stappen. Ook bij skipcare is het doel een simpele doch zeer kwalitatieve huidverzorging. De producten dienen bij voorkeur multitasking te zijn, geen irritatie te veroorzaken en elkaars werking te versterken. Er is ook meer aandacht voor de ingrediënten die gebruikt worden, zoals gefermenteerde rijst, melkzuur en kombucha. Door een ingrediënt te fermenteren, wordt het ongeveer vier keer krachtiger dan het in zijn normale staat zou zijn. Daarnaast is er meer focus op beautyproducten zonder of met veel minder water. Het idee is dat je veel meer krijgt dan waar je voor betaalt, omdat ze langer meegaan en de werking ook krachtiger is met meer effectieve ingrediënten en minder vulmiddelen. Voorbeelden zijn producten in poedervorm of oliën. Nog een nieuwe musthave volgens de Koreanen: dubbele SPF. Je brengt eerst een SPF aan die blauw licht blokkeert en vervolgens een 'gewone' minerale SPF met lichtreflecterende filters. Hier een aantal voorbeelden van de nieuwe K-Beauty:

Tea Tree Oil Shampoo - 31%

Verwijderen uit collectie?

Chi

Tea Tree Oil Shampoo

Niet beschikbaar

Bezoek Hairandbeautyonline.com

N-Beauty

N-Beauty staat voor 'Nordic' en wordt ook wel Scandi-beauty genoemd. Het komt zoals de naam al doet vermoeden uit Noord-Europa, en staat voor een no-nonsense en vooral ook natuurlijke benadering van schoonheid. De producten zijn functioneel en effectief, gemaakt met lokale ingrediënten en zitten in eenvoudige verpakkingen. Alle niet noodzakelijke elementen (vulmiddelen, kunstmatige geur- en kleurstoffen, ingewikkelde en kostbare verpakkingen) worden achterwege gelaten. De sleutel tot een mooie huid ligt volgens N-Beauty in maximale efficiëntie met zo min mogelijk producten en een beperkt aantal stappen. Ook een belangrijke maatstaf: hoe korter en clean de ingrediëntenlijst is, hoe beter. Met deze producten kun je een simpele N-routine samenstellen:

Head & Hair Heal Shampoo 350ml - 31%

Verwijderen uit collectie?

Maria Nila

Head & Hair Heal Shampoo 350ml

Niet beschikbaar

Bezoek Hairandbeautyonline.com

Beeld: Getty

Lees ook