Sustainable talk met When Sara Smiles

donderdag 11 juni 2020 Jill

Wij van Fashionchick zijn steeds meer bezig met het verduurzamen van onze website. Iedere donderdag staat vanaf nu in het teken van duurzaamheid tijdens de #duurzamedonderdag. Zo kan je fantastische looks en handige tips verwachten, maar ook inspirerende verhalen. 

Vandaag hebben wij het verhaal van Sara Dubbeldam, beter bekend als When Sara Smiles, voor je klaarstaan. Sara woont in Amsterdam en schrijft dagelijks over duurzame kleding. Via haar platform When Sara Smiles neemt Sara je mee op haar persoonlijke reis naar een bewuste garderobe én hoopt ze jouw kledingkast te verduurzamen met kennis, tips en tricks en prachtige merkinspiratie. Daarnaast schrijf Sara ook als journalist voor duurzame platforms om de verhalen achter onze kleding en de industrie te delen. Haar grootste missie? Duurzame mode op de kaart zetten. Pak je kopje thee er maar alvast bij en ga er eens lekker voor zitten, want Sara heeft nog veel meer te vertellen over dit interessante onderwerp. 

Deze content is tijdelijk niet beschikbaar

Hi Sara! Hoe lang ben jij al bezig met duurzaamheid en duurzame mode en wat was de aanleiding hiervoor?
'Zo’n vier jaar geleden heb ik mijn modeleven omgegooid en ben ik bewuster kleding gaan kopen. Ik kom van ver, want daarvoor kocht ik alleen maar (bergen!) goedkope fast fashion en durf ik wel te zeggen dat ik een serieuze koopverslaving had. In 2013 werd ik voor het eerst geconfronteerd met de impact van mijn koopgedrag toen ik de ramp in Rana Plaza op het nieuws zag, waarbij een fast fashion kledingfabriek was ingestort. 1134 mensen kwamen om het leven en er vielen meer dan 2000 gewonden. Het kwam keihard binnen dat tussen het puin en de lichamen labels werden gevonden van merken waar ik kocht. Toch lukte het me destijds nog niet om te verduurzamen; mijn verslaving was te groot en ik wist simpelweg niet waar ik moest beginnen. Pas eind 2015, na het zien van de documentaire The True Cost, gaf ik mezelf een challenge: “koop een maand lang alleen maar eerlijk en duurzaam”. Tijdens deze maand leerde ik zoveel over de kledingindustrie en leerde ik prachtige duurzame merken kennen, dat het mijn missie werd om deze verhalen op de kaart te zetten.'

In je biografie op Instagram staat dat je een sustainable fashion advocate bent. Wat houdt dit precies in?
'Het is echt mijn missie om sustainable fashion op de kaart te zetten. Ik vind het zó belangrijk dat we een beetje liever met de planeet en de makers van onze kleding omgaan. Nog steeds wordt 99% van alle kleding gemaakt onder hele slechte omstandigheden en ik vind het heel erg dat dit zo weinig aandacht krijgt. Daarom maak ik me er hard voor. Een aantal onderwerpen die ik probeer aan te kaarten:

  • De schaduwkant van fast fashionmerken en de kledingindustrie.
  • Ik wil laten zien dat er ontzettend veel mooie duurzame merken zijn.
  • Onze onbewuste kooppatronen en valkuilen.
  • Niemand is perfect. Daarom deel ik ook mijn persoonlijke reis. Ik deel kennis en mijn kritische blik op de fast fashionindustrie.

Ik geloof namelijk dat er niet maar één weg is om mensen te laten verduurzamen. Iedereen verwerkt informatie anders. De één wil graag inspiratie, de ander vind het fijn om persoonlijke ervaringen te lezen. Zo hoop ik allerlei mensen een beetje te kunnen inspireren.'

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd van het kopen van duurzame mode?
'Een belangrijk inzicht dat mij echt heeft gemotiveerd, is dat niet alleen de wereld er beter van wordt, maar ook ikzélf. Sinds ik niet meer klakkeloos de H&M en Zara leegkoop (en zo ook nog veel teveel geld uitgaf aan kleding waar ik na drie maanden alweer op uitgekeken was), ben ik veel beter gaan nadenken over wie ik ben, wat ik belangrijk vind en wat ik mooi vind. Daardoor ben ik nu zoveel meer gelukkiger met mijn kast en doe ik veel langer met mijn kleding. Ik hoef ook niet meer met alle trends mee te doen om me goed te voelen over mezelf. Dat geeft heel zoveel rust!'

Niet alleen de wereld wordt er beter van, maar ook ikzélf

Zonder welk duurzame item ga jij nooit de deur uit?
'Ik hou van goeie, kwalitatieve basic. Een aantal items die ik vaak draag zijn mijn Jensen boots van Acne Studios. Ze waren een rib uit mijn lijf, maar ik heb ze de afgelopen vier jaar misschien wel vijfhonderd keer gedragen omdat ze tijdloos zijn en mooi blijven. Ik draag altijd dezelfde sieraden van Neinties, een leuk eerlijk Nederlands merk met prachtige goldplated sieraden. Ook mijn Amy Bootcut jeans van Kuyichi (een duurzaam Nederlands denimmerk) mag niet ontbreken.'

Deze content is tijdelijk niet beschikbaar

Heb jij nog tips voor onze bezoekers die zich ook meer bezig willen gaan houden met duurzame mode?
'Stap één: lees je een beetje in en ken je merken. Als je weet wat er allemaal voor moois te vinden is, wordt het ineens veel makkelijker om duurzaam te kopen. Ik heb al heel veel Brand Guides gemaakt waar ik per kledingcategorie de mooiste duurzame merken uitlicht. Mijn persoonlijke nummer één inspiratie-app is Good On You. De app ziet er geweldig uit en je vindt er heel veel informatie over merken (ze worden ook beoordeeld op duurzaamheid) en duurzame stijl-inspiratie. Ook op Mochni en Eco Warrior Princess staan hele goede artikelen.

En maak het niet te moeilijk voor jezelf. Prioriteer: kies één onderwerp dat je het meest aan het hart gaat en focus daarop, bijvoorbeeld eerlijke arbeidsomstandigheden, duurzame materialen, vegan/diervriendelijk, tweedehands/vintage, lokale productie, etc. Zo houd je het behapbaar en je hoeft ook niet alles in één keer goed te doen, want ook ik ben verre van perfect.'

Tot slot: heb je tips voor ons (Fashionchick) om te verduurzamen? 
'Allereerst, tof dat jullie zo openstaan voor feedback. Dat siert jullie! Ik word heel blij van jullie groeiende focus op duurzaamheid en het voor mensen gemakkelijk maken om voor de betere optie te gaan. Ook vind ik het tof dat jullie naast duurzame collecties ook écht duurzame merken aanbieden, zoals Filippa K, Armedangels, Underprotection, Aya Label, Alchemist, Swedish Stockings en Myomy. Zo krijgen deze merken een grote podium. Echt top!

Wat ik nog een goede stap zou vinden, is om (ethische) subcategorieën te maken. Zo kunnen bezoekers nog makkelijker en specifieker te zoeken. Met sublabels als bijvoorbeeld fair fashion, duurzame materialen, vegan, lokaal en gerecycled kun je mensen nog beter helpen in hun zoektocht en merken op een positieve manier nog meer aansporen om zoveel mogelijk checkboxes aan te tikken.'

Lees ook