Tess van Zalinge
Het was de perfecte opening van Amsterdam Fashion Week. Op het dak van Depot Boijmans van Beuningen begon na de hevige regenbuien precies de zon te schijnen toen modeontwerpster Tess van Zalinge haar show ‘Klavertje Drie’ startte. De show werd geopend door zangeres Maan, waarna ook andere vrouwelijke creatives uit de industrie meeliepen in schitterende creaties die Tess van Zalinge maakte uit restmaterialen van grote modehuizen. Tegen het geluid van een strijkkwartet kwamen silhouetten van stevig geweven stof, mesh en chiffon voorbij in nude- en pasteltinten met een gigantische trouwjurk als grande finale. Een geweldige show waar ambacht, creativiteit en duurzaamheid samenkwamen.

Martan
De spring/summer 2024-show van Martan sloeg in als een bom. Het licht- en kleurenspektakel van het Amsterdamse, hyperduurzame modelabel toonde talloze silhouetten gemaakt van geüpcycled hotellinnen en geïnspireerd op elementen uit de zeevaart en gevouwen servetten. De 8-knoop kwam in allerlei variaties de catwalk op en we zagen de textuur van verfrommeld beddengoed na een zwoele zomernacht terug in prints en nieuwe constructies. Maar ook ienieminirokken, tailoring, lange jurken, minuscule ‘beha’s’ en visgraatstukken denderden voorbij op de uitbundige beats. De collectie was een uitgebreide mix tussen rodeloperlooks, ready-to-wear en business attire, en zo creëert het label van Diek Pothoven, Douwe de Boer en Eugénie Haitsma Mulier voor ieder wat wils in een uitgebreid kleurenpalet dat van rood naar oranje loopt, en van geel naar paars, bruin, turquoise en groen. Martan laat met deze collectie zien wat mode is en dat duurzaamheid ook high-end én sexy kan zijn.

Wandler
Ze is inmiddels geen onbekende meer in de mode-industrie en menig modeliefhebber loopt met de populaire Penelope of Hortensia Bag aan haar arm; Elza Wandler heeft met haar luxemerk Wandler (sinds 2017) de modewereld veroverd en is ook deze fashion week actief aanwezig - vorig jaar maakte ze speciaal voor Amsterdam Fashion Week een gigantische kunstinstallatie. Met haar leren creaties verbindt ze optimisme met volwassenheid en eclecticisme met elegantie; alle geïnspireerd door kunst, natuur en het dagelijkse leven. Samen met de Britse kunstenaar David Surman host Wandler voor AFW een speciale pop-upstore (die nog open blijft t/m 6 september) waar beide creatieve uitingen samenkomen. Het krachtige PS24-kleurenpalet van het ledermerk is terug te zien in het werk van David Surman en de CoBrA-bweging, en loopt in de galerie/winkel naadloos door elkaar heen. De samenwerking laat zien hoe kunst toegankelijker moet worden voor een breder publiek, maar ook hoe kunstenaars een groter podium zouden moeten krijgen.
David Laport
David Laport gaf geen show, maar de pop-upstore in de Amserdamse Kerkstraat was niet minder feestelijk of spectaculair. In de twee verdiepingen tellende winkel vol kleur, bloemen en tulen creaties van de ontwerper waarin de ‘flowertop’ de hoofdrol speelde, vloeide de champagne rijkelijk en kon je niet alleen oude en nieuwe stukken bewonderen, maar ook kopen (wij zijn gezwicht). Het was een modieuze mix tussen Laports nieuwe ready-to-wearcollectie geïnspireerd op zijn laatste couturecollectie rondom de Tumbleweed, en archiefstukken, alle met fikse kortingen. Wat nog niet door de modemassa is meegenomen, kan ook door het gewone publiek worden aangeschaft, want de pop-up blijft geopend tot en met 3 september.
Max Zara Sterck
Het was haar debuut op het programma van Amsterdam Fashion Week, de show van Max Zara Sterck liet dans en mode in elkaar overvloeien om haar grootste inspiratiebron naar voren te laten komen: het vrouwelijk lichaam in beweging. Met soepelvallende stoffen en silhouetten in zwart en wit, toont de show tijdloze elegantie, sensualiteit en kracht, ofwel de unieke schoonheid van het vrouwelijke lichaam, maar ook de bijkomstige complexiteit daarvan. Niet voor niets galmde Cynthia Nixons ‘Be a lady they said’ door de speakers terwijl modellen over de vierkante catwalk voorzien van het merklogo plusminusequalsbackslasch marcheerden en de dansers hun bewegingen steeds intenser maakten. Het liet de signatuur van het merk, die ligt in zowel de sculpturale vormen als subtiele details (denk aan een sierlijke plooi, bijzonder stiksel of perfect geplaatste naad) van de driedimensionaal ontworpen kledingstukken, perfect tot uiting komen.

Beeld: Iris Ooms, Isabelle Bucx en Katerina Bezede