Lang leve quiet luxury – de ingetogen, minimalistische esthetiek die jarenlang de modewereld domineerde. Maar zoals dat gaat bij elke trendcyclus, maakt ook deze plaats voor een vernieuwende tegenhanger. En dit keer is het tegendraadse antwoord op de subtiele elegantie allesbehalve… quiet. Sterker nog, loud luxury, een regelrechte tegenhanger, moet de stille trend volledig gaan vervangen als het aan menig modehuis ligt. Het gaat hier om een stijl die draait om rijke materialen, felle kleuren, logo’s, overdadige accessoires en bijzondere silhouetten. Italiaanse modehuizen als Dolce & Gabbana en Versace zijn de onbetwiste aanvoeders van deze beweging. Of je er klaar voor bent is nog maar de vraag…
Maximalistische aanpak
Waar ‘quiet luxury’ subtiel inspeelde op items voor the lucky few (zoals die van Loro Piana, The Row, Khaite en de ingetogen ontwerpen van Miu Miu en Prada) met eenvoudige snits en ingetogen tinten, kiest loud luxury voor een uitgesproken maximalistische aanpak. Denk aan overdadige jurken en accessoires die je outfit het middelpunt van belangstelling maken. Het draait allemaal om een gevoel van overvloed, bijvoorbeeld door nog een extra chunky riem toe te voegen aan een look die al veel accessoires bevat.
De ironie? Zelfs binnen de wereld van quiet luxury waren er altijd elementen die verre van ‘quiet’ waren. Neem bijvoorbeeld de Hermès Birkin Bag – een tas die schrééuwt om aandacht, ondanks het ingetogen ontwerp. Loud luxury speelt in op diezelfde behoefte aan zichtbaarheid, maar doet dat zonder enige terughoudendheid. Het idee is simpel: als je toch wilt opvallen, waarom dan niet groots?
Bij merken als Dolce & Gabbana spotten we over-de-top jurken vol borduursels, goudkleurige accenten en barokke prints die het theatrale omarmen. Versace pakt uit met levendige kleuren en silhouetten die zowel krachtig als sensueel zijn. Accessoires zijn allesbepalend: oversized oorbellen, statement-riemen en glinsterende clutches maken de look compleet. Zelfs Saint Laurent zet een tandje bij aanstaand seizoen: voor het eerst sinds lange tijd gebruikte creatief directeur Anthony Vaccarello een overdaad aan kleur en barokke prints. Zelf aan de slag? Met onderstaande items maak je een goed begin, zelfs als de rest van je garderobe nog redelijk quiet is. Je moet tenslotte ergens beginnen.
Beeld: Alamy