Beauty trends Amsterdam Fashion Week 2025
Afgelopen week hoefden we niet het vliegtuig te pakken of koffers in te laden voor een waar modespektakel; we konden gewoon op de fiets van show naar event tijdens Amsterdam Fashion Week. Eerder deden we al verslag van onze favoriete modeshows, maar natuurlijk hielden we ook nauwlettend de beautytrends in de gaten, gecreëerd door toonaangevende experts. Welke dat zijn? Dat ontdek je hier. Met M·A·C Cosmetics en Keune Haircosmetics als officiële partners van AFW kon het natuurlijk niet anders dan een groot succes worden.
Hyper-real skin
De huid stond dit seizoen centraal en fungeerde als ultiem canvas. Hyper-real skin betekent foutloos, filtervrij en zó perfect dat het bijna digitaal lijkt – zonder dat de menselijkheid verdwijnt. Modellen straalden een natuurlijke glow uit dankzij lichtreflecterende bases die de huid lieten ademen. Geen masker, maar een ode aan echtheid in een tijdperk dat steeds digitaler wordt.
Statement rode lippen
Rood was dit jaar allesbehalve klassiek. Zo zagen we bij Reconstruct, powered by Fleuril, dat de tint werd gepresenteerd als een krachtig feministisch statement. Hannah Rosie Bennett, National Senior Artist bij M·A·C Cosmetics, koos niet voor één specifieke roodtint – van fel tomaatrood tot diep kersenrood. De tinten symboliseerden kracht, sensualiteit en onafhankelijkheid. De matte afwerking gaf een rauwe edge die perfect contrasteerde met de hoogglanzende huid. Kortom: lippen getuit en stiften maar!
Experimenteren
Naast glans en rode lippen draaide het backstage ook om micro-precisie. Denk aan chirurgisch strakke eyeliner, sculpted brows en prikkeldraadogen die bijna kunstwerken leken. Deze details straalden scherpte, rebellie en durf uit. Make-up die meer weg heeft van haute couture: extreem, experimenteel en hypergedetailleerd. ‘Braafjes’ stond overduidelijk niet in het woordenboek.
Not your regular garden party
Bij YUME YUME bloeiden lippen als bloemen, maar dan met een twist. Auberginetinten straalden kracht en diepte uit, terwijl limegroene accenten zorgden voor een onverwachte punch. De wenkbrauwen werden weggevaagd voor extra edge, waardoor de focus volledig op mond en ogen lag. Een garden party, maar dan met een underground sfeer. Welk merk verantwoordelijk was voor deze prachtige looks? Wederom: M·A·C Cosmetics.
Minimale inspanning, maximale resultaten
Niet elke show draaide om bold statements; ook minimalisme kreeg een eigen podium. Bij merken als Camiel Fortgens en WE zagen we nauwelijks zichtbare make-up die de natuurlijke schoonheid van de modellen accentueerde. Het leek alsof ze bijna niets droegen, maar in werkelijkheid was elk detail zorgvuldig uitgewerkt. Een vleugje concealer, een lichte glow en zachte huidstructuren zorgden voor een frisse, effortless look. Deze trend bewijst dat minder soms écht meer is.
Haarvlechten
Ook de haarlooks tijdens Amsterdam Fashion Week 2025 waren een statement op zich. Bij YUME YUME zagen we enorme vlechten die bijna sculpturaal over de catwalk kwamen – prachtig en dramatisch, maar misschien niet voor elke dag. De subtiele vertaling? Een strakke slickback-vlecht met een middenpart. Deze signature look backstage werd gecreëerd door Keune Haircosmetics, dat opnieuw liet zien hoe high fashion en draagbaar haar hand in hand kunnen gaan. Bij het Belgische modehuis NATAN ging het juist om strakke knotjes met een zijscheiding. De stijl knipoogde naar de jaren ’90, toen minimalisme en sleek hair de norm waren – tijdloos chic, maar nu met een frisse update. Ook hier had Keune de creatieve leiding over het haar.
Onze beautystop bij Kess Berlin
Kess Berlin had een speciale pop-up tijdens Amsterdam Fashion Week, waar alles draaide om de lancering van hun gloednieuwe concealer. We konden het natuurlijk niet laten om de nieuwe formule zelf te testen – en ja, hij viel meteen in de smaak. Romig, goed dekkend en toch licht op de huid, deze concealer verdoezelt oneffenheden zonder zwaar aan te voelen. Perfect voor lange dagen vol shows, fotoshoots en streetstyle-momenten. Eén ding is zeker: deze concealer gaat een vaste plek in onze beautycases krijgen.
Beeld: Cyriel Jacobs