Oktober is borstkankermaand: deze merken dragen hun steentje bij

vrijdag 06 oktober 2023 Lieve Peters

Tijdens borstkankermaand in oktober wordt er ieder jaar wereldwijd aandacht gevraagd voor borstkanker. Dit jaar staat het thema ‘Borstkanker heb je niet alleen’ centraal. Er zijn een aantal mooie stichtingen, organisaties en merken die zich inzetten voor de strijd tegen borstkanker. 

Borstkanker heb je niet alleen

Borstkanker is de meest voorkomende kankersoort bij vrouwen. Eén op de 7 vrouwen krijgt in haar leven te maken met borstkanker. Bijna iedereen kent wel iemand in zijn/haar omgeving die met deze verschrikkelijke ziekte te maken heeft (gehad). Oktober staat daarom in het teken van borstkanker. Het thema dit jaar is ‘Borstkanker heb je niet alleen’, want deze ziekte heeft namelijk een enorme impact op jou én je omgeving. Gelukkig zetten veel organisaties zich in voor dit goede doel om meer bewustwording te creëren, als ook om geld in te zamelen voor projecten en onderzoeken om borstkanker te voorkomen en beter te kunnen genezen.

Fashionchick is een groot platform dat dagelijks veel (vrouwelijke) bezoekers trekt en wil daarom tijdens borstkankermaand van zich laten horen. We lichten 5 prachtige initiatieven uit die als doel hebben om de strijd tegen borstkanker te ondersteunen.

   

1. Pink Gellac Empowered Pink voor Pink Ribbon

Pink Gellac brengt speciaal voor deze maand een transparante gellak uit mét confetti. Van iedere verkoop gaat 25% naar Pink Ribbon, waarmee zij onderzoek naar borstkanker kunnen steunen. Het is een limited edition kleur die een extra sparkle toevoegt aan je nagels en waarmee je tegelijkertijd een betekenisvol doel steunt.

  

2. Pink Ribbon

Pink Ribbon maakt sinds 2016 onderdeel uit van de KWF Kankerbestrijding en zet zich specifiek in voor borstkanker. Op de website van Pink Ribbon vind je ook een shop met onder andere armbanden, accessoires, kleding en home- en lifestyle-items. Quinty Trustfull ontwierp de Pink Ribbon Armband 2023, als eerbetoon aan haar veel te vroeg overleden moeder en vanwege het 20-jarig bestaan van Pink Ribbon. Het armbandje kost €12,99, waarvan €4,26 wordt gedoneerd aan borstkankeronderzoek.

   

3. Ik Skin Perfection

Ik Skin Perfection ontwikkelt speciale producten voor de meest kwetsbare en gevoelige huid. Tijdens en na het ondergaan van chemo, bestraling of intensieve medicatie ervaart ook de huid effecten van het behandeltraject. De speciale Medikal-producten herstellen de pH-waarde, brengen de huidflora weer in balans, voorkomen uitdroging en irritatie, en geven bacteriën geen kans. Het doel van deze huidproducten is om vrouwen die te maken krijgen met kanker, meer zelfvertrouwen te geven en zich hierdoor beter te laten voelen. De huidproducten zijn veilig te gebruiken bij hormoongevoelige kanker en een extreem gevoelige huid.

Tweekleurig Blossom Balcony BH - Roze - 65 / A

Verwijderen uit collectie?

Lounge

Tweekleurig Blossom Balcony BH - Roze - 65 / A

€ 45,00

Bezoek Lounge

4. Estée Lauder Companies - The House of Beauty pop-up 

De jaarlijkse campagne van Estée Lauder Companies Benelux komt voort uit het initiatief van Evelyn H. Lauder. Zij is tevens de medebedenker van het inmiddels welbekende roze lintje dat symbool staat voor deze campagne. Voor Estée Lauder Companies Benelux is het belangrijk om projecten rondom preventie, opsporing en psychosociale zorg van patiënten en hun omgeving te blijven steunen. Van 11 tot en met 14 oktober opent Estée Lauder Companies daarom de deuren van The House of Beauty, een pop-up op de Haarlemmerdijk 137 in Amsterdam. Het doel is om meer bewustwording rondom borstkanker te creëren. Tijdens The House of Beauty word je ondergedompeld in beautyrituelen en worden ook verschillende limited edition Pink Ribbon-beautyproducten aangeboden. Doordat buurtgenoten hebben besloten hun bijdrage te willen leveren, wordt het evenement gedragen door de hele buurt. Tijdens dit lokale initiatief wordt aandacht besteed aan saamhorigheid, ontspanning en stressvermindering. Zo kun je een yogales volgen, maar kun je je ook laten inspireren door make-up-how-to’s, hoofdhuidanalyses en spabehandelingen, uitgevoerd door professionals van Estée Lauder Companies. Wil je deelnemen aan deze beautyworkshops, tutorials of yogalessen? Schrijf je dan in via deze link: www.houseofbeauty.com

   

5. Norah Pink Collectie

Vanaf 3 oktober lanceert Norah een speciale Pink Collectie, een exclusieve collectie met een nobel doel: het ondersteunen van de strijd tegen borstkanker. Een deel van de opbrengst van deze speciale collectie zal namelijk gedoneerd worden aan Pink Ribbon. Met de Pink Collectie wil Norah een krachtige boodschap verspreiden, namelijk: ‘Hou van jezelf, straal in Norah en steun Pink Ribbon!’ Het gezicht van deze campagne is Fien Vermeulen, bekend als radio-dj, presentatrice, schrijfster en columniste. Zelf heeft ze de strijd tegen lymfeklierkanker overwonnen. Ze deelt haar eigen verhaal om anderen te inspireren. De Pink Collectie omvat veel verschillende items, waaronder prachtige jurken en comfortabele truien. Hierbij voert de kleur roze natuurlijk de boventoon. Norah wil Pink Ribbon ondersteunen door de boodschap van zelfliefde en solidariteit te verspreiden.

New Balance Dames 515

Verwijderen uit collectie?

New Balance

New Balance Dames 515

Niet beschikbaar

Bezoek New Balance

6. Essentiel Antwerp

In het kader van deze breast cancer awareness month werkt Essentiel Antwerp samen met lokale artiesten om exclusieve items, geïnspireerd op borsten, te creëren. Zo ontwierp de Brusselse kunstenares Hadassah Emmerich een turtleneck die een herinterpretatie is van haar schilderij 'Oben Ohne', letterlijk vertaald: topless. Het staat voor de viering van de borsten als krachtig wapen in de strijd tegen regressie, conservatisme en vrouwenhaat. De Antwerpse kunstenares Eva Van Eeghem creëerde daarnaast een handgemaakt keramieken object voor het modelabel dat te koop is in geselecteerde Essentiel-winkels, waaronder Amsterdam, Antwerpen en Gent. Van de opbrengst van deze kunstwerken gaat 20% naar Pink Ribbon. 

     

      

 Beeld: Pink Ribbon

Lees ook