Notes du Nord
Het Deense modemerk Notes du Nord werd in 2017 opgericht door creative director Sara Sode. “Na de financiële crisis ging de mode steeds meer richting normcore en vonden mensen het lastig om zich uitbundig te kleden. Glitters waren al snel too much, daar probeerde ik verandering in te brengen. Ik zag een gat in de markt voor kwalitatieve mode voor elk moment, die door iedereen gedragen kan worden en een normale prijs heeft.”
Een goede mix
Notes du Nord staat voor een goede mix van alledaagse kleding en partywear voor ieder vrouwenlichaam. Een mix tussen glamour en comfort. Wat begon met een geheime lancering in Kopenhagen, gevolgd door diverse boetieks in slechts 3 landen, groeide al snel uit tot een groot merk, voor wie Nederland momenteel de grootste markt is. Het merk wil vrouwen versterken en empoweren, en zoekt continu naar de beste kwaliteit. Sara laat zien dat in iedere collectie tijd, liefde en energie is gestoken. Ze houdt ervan om moeite te doen. De kledingstukken zijn gemaakt voor alle vrouwen die hun identiteit willen laten spreken, ongeacht leeftijd of figuur. De sizing wordt dan ook gemaakt op verschillende modellen en niet door het vergroten of verkleinen van een gemiddelde maat. Notes du Nord is duurzaam, maar Sara Sode focust zich liever op personality en op het creëren van een “goed en verantwoordelijk” bedrijf, dan op sustainability, omdat dat automatisch een grote rol speelt. “Het is veel belangrijker dat je weet waar je als merk voor gaat en staat, en dat je dat overal toepast. Je kunt bijvoorbeeld wel inclusief zijn op de catwalk, maar dat moet je dan ook terug laten komen in de rest van je merk en lookbook. Alles draait om verantwwoordelijkheid nemen als way of life.”
Inspiratie
Inspiratie voor de collecties haalt Sode voornamelijk uit de natuur en het één zijn met de natuur. “Zoals in de serie Alone. Het overleven in de natuur. Ik sta iedere dag tussen 4u en 4.30u op om te gaan wandelen en alleen te zijn met de natuur en de dieren. Ik woon niet in Kopenhagen, maar daarbuiten, en wandel dan door de zogenoemde Franse Rivièra van Denemarken, waar de natuur op zijn mooist is. Hier word ik iedere dag weer door geïnspireerd. Daarnaast haal ik inspiratie uit kunst en geschiedenis, maar kan het ook komen door een kleur die ik zie, een detail, of dagelijkse dingen, zoals iets te eten.”
Herfstcollectie
De herfst/wintercollectie van dit jaar is een ode aan de maan. “In de jaren negentig las ik een artikel over de connectie tussen de maan en de cyclus, en dat is me altijd bijgebleven. Ik geloof er sterk in dat we allemaal met elkaar én met de natuur verbonden zijn, onder andere door de maan. Het is een krachtig symbool voor vrouwelijkheid, intuïtie en ons bestaan. Wanneer je maar lang genoeg naar boven kijkt, zie je de schijf van de maan veranderen van donker naar licht, dat is de volledige maancyclus. Zoals de maan letterlijk verlicht, emoties oproept en schoonheid verbetert, probeer ik dat met deze collectie ook te doen.” Volgens de creative director gaat het om het versterken van je eigen kracht en je te kleden voor wisselende stemmingen én stemmingswisselingen, zoals iedereen die maandelijks doormaakt. Ook haar eigen stijl hangt af van haar stemming, maar kent over het algemeen een neutraal kleurenpalet. Wanneer ze thuiskomt, kleedt ze zich altijd om, afhankelijk van haar stemming. “Het gaat er vooral om, om iets te dragen dat mij zelfvertrouwen geeft en dat varieert per moment. Dat kan een tweedelig pak zijn, een tracksuit, maar ook een joggingpak. Ik vind het vooral belangrijk dat ik me goed voel in mijn eigen lichaam. En wie dat niet is, moet daar wat aan doen, zodat je niet onzeker wordt.”
In de fall/winter-collectie zien we een contrast van mannelijke pakken, sexy, laag uitgesneden halslijnen, grove breisels, leren stukken en glinsterende jurken, maar de collectie startte met het ontwerp van een trenchcoat met gevoerde zakken, een van de favorieten van de designer. Het kleurenpalet van de collectie combineert lichtgeel, kaki, zilver, blauw, oudroze en het klassieke van de maan: zwart en wit. “Wanneer de herfst nadert, veranderen de lucht en de wolken en die zorgen voor nieuwe kleuren. De maan, maar ook de wolken. Mensen accepteren inmiddels ook steeds beter het nieuwe kleurenpalet van aardetinten en edgy tonen.”

Essentials herfstgarderobe
Notes du Nord gaat in op de vier belangrijkste items die nodig zijn voor de perfecte herfstgarderobe dit jaar: winter-essentials, strogele items, het moderne uniform en partywear. Op deze pijlers is de gehele collectie gebaseerd. Wil je er on-trend bijlopen deze herfst en de plank zeker te weten niet misslaan, ga dan voor deze musthaves en laat je creativiteit en persoonlijkheid hier doorheen komen.
-
1. Winter-essentials
Zorg dat je ook in de herfst al voor cozy kunt gaan en kies breisels, coltruien en volumineuze silhouetten die je outfit stijlvol maken en je tegelijkertijd warm houden. Dit kan ook door te layeren; niet alleen warm, maar ook heel krachtig.
-
2. Strogele items
We zagen het ook al op de catwalk van Copenhagen Fashion Week, maar geel gaat het absoluut maken. Met name de pastelvariant en strogele kleur staan voor warmte en geluk die de stemming kunnen verbeteren, en tegelijkertijd goed blijven passen bij alle andere neutrals van het seizoen. Zie het als de kleur en het blije gevoel na het aansteken van een kaars.
-
3. Het moderne uniform
Dit gaat eigenlijk niet alleen over de herfst van 2023, maar is veel algemener. Iedereen zou deze tijdloze stukken in de kast moeten hebben. Denk aan een goede pantalon, een mooie blazer of andere basic waar je je te allen tijde goed in voelt. Het moderne uniform kan dus altijd en is de oplossing voor ieder stylingscenario, bovendien brengt het chicheid in je outfit. Deze herfst kiest Notes du Nord voor bijzondere stoffen die gemakkelijk combineren en layeren.

-
4. Partywear
Geen Notes du Nord-collectie zonder partywear; feestelijke kleding is dan ook een musthave voor je herfstgarderobe. De aankomende herfstcollectie toont zilveren en glanzendblauwe items die geschikt zijn voor iedere gelegenheid. Of het event erom vraagt of dat je zelf in de stemming bent om uit te pakken, volgens Sara Sode zit je met glitter en glamour altijd goed.

Beeld: Notes du Nord