Subtiele bedriegers
Greenwashing is per definitie bedoeld om je op het verkeerde been te zetten als het gaat om de duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Merken die greenwashing toepassen roepen dat ze begaan zijn met het milieu, dieren en de plastic soep in de oceanen, maar doen er in werkelijkheid weinig tot niets aan om dat te veranderen.
Hier moet je op letten
Het is dus een marketingtruc en verkooptactiek om je te laten geloven dat een merk geïnvesteerd heeft in milieuvriendelijke, ethisch verantwoorde praktijken terwijl de realiteit precies het tegenovergestelde is. Je denkt dat je beautyproducten koopt die aansluiten bij je eigen 'groene' normen en waarden, terwijl dat niet het geval blijkt te zijn. Hoe je dit kunt vermijden? Met deze 3 tips bijvoorbeeld.
#1: Check of het beautymerk gecertificeerd is
Kijk of het merk of product een keurmerk draagt van een organisatie als B Corporation, Ecocert, COSMOS of Fair Trade. Dit zijn keurmerken waarbij (beauty)producten aan een lange lijst van voorwaarden moeten voldoen om het keurmerk te mogen dragen. Dat zorgt ervoor dat jij als consument met een gerust hart het product kunt aanschaffen, zonder in de val van greenwashing te trappen. Deze producten bijvoorbeeld dragen zo'n keurmerk:
#2: Doe onderzoek
Klinkt ingewikkeld, maar is zeker de moeite waard. Zoek bijvoorbeeld naar authenticiteit of vraag de verkoper wat hij of zij weet van de achtergrond van een merk. Als dat een vaag verhaal is, is het al snel duidelijk dat het merk het niet zo serieus neemt met het milieu en duurzaamheid. Deze beauties met biologisch geteelde ingrediënten doen dat zeker wel:
#3: Gebruik je gezond verstand
Het ligt nogal voor de hand, maar het is wel belangrijk, want soms heb je het gewoon niet door of sta je er niet bij stil. Een voorbeeld: een beautymerk dat stelt dat ze lokaal produceren en zo hun voetafdruk op transportgebied verkleinen. Maar hee, blijkt er volgens de aanbeveling 'zeewater van Fiji' of 'een exclusief ingrediënt van Madagaskar' verwerkt te zijn? Dit is een gevalletje greenwashing. Deze merken pakken het gelukkig eerlijk en transparant aan: