Glenfiddich
Nu denk je bij whisky waarschijnlijk niet meteen aan de combinatie met mode, maar eerder aan tradities en nostalgische gevoelens. Whiskymerk Glenfiddich zorgt precies voor het tegenovergestelde op hun nieuwe platform Taste The Future. Wat worden de uitdagingen van de toekomst? Welke creatieve en radicale kansen zijn er in de mode-industrie op het gebied van technologie en duurzaamheid? Whisky’s liggen jarenlang in een vat te rijpen totdat ze de beste smaak hebben om te worden gedronken. De (mode)wereld kan er tegen die tijd heel anders uitzien.
Taste The Future
Het nieuwe platform Taste The Future draait geheel om de toekomst en met name om hoe de wereld én de modewereld er in 2035, 2041 en in 2053 uit zullen zien - over twaalf, achttien en dertig jaar dus, de leeftijden van de drie meest iconische single malts van Glenfiddich. Ontwerper en medeoprichter van textielstudio BYBORRE, Borre Akkersdijk, is de eerste creative op het platform die hierover nadenkt en zijn creatieve visie presenteert. Dit doet-ie aan de hand van drie nieuwe ontwerpen waarbij futuristische, technologische ontwikkelingen en materialen, maar ook de invloed van de digitalisering en de modeschaarste een rol speelt. Volgens BYBORRE is de kleding van het jaar 2035 ongeverfd en grijs van kleur, het concept voor 2041 is nóg monotoner omdat er tegen die tijd meer gerecycleerd materiaal zal worden gebruikt en in 2053 verwacht hij dat we leven in een veelal digitale wereld waarbij nog meer wordt nagedacht over duurzaamheid en functionaliteit.
Ontwerp
BYBORRE Studio brengt de fysieke en digitale wereld van de textielindustrie samen. Zo zijn het ontwerp- en productieproces gedigitaliseerd en met de zogenoemde Textile-as-a-Service herschrijft de textielstudio de regels van verantwoorde textielcreatie. Borre Akkersdijk wil met zijn bedrijf andere ontwerpers inspireren om minder, maar meer betekenisvolle en verantwoorde producten te maken. Hij hoopt dan ook dat kleding in de toekomst volledig recyclebaar is en gemaakt van hergebruikte vezels. Voor zijn ontwerp van 2053 creëerde hij een universeel pak met het idee dat het de enige outfit is die je nodig hebt, voor 2041 ging hij uit van een midlayer-jasje. Dat bleek een perfecte match; het was zó populair dat het binnenkort in een limited edition wordt uitgebracht - in beperkte oplage. Dus wil je exclusief de kleding van de toekomst dragen? Houd dan Taste The Future in de gaten.