A Postcard From Copenhagen
Voor de deur van het hoofdkantoor van Baum und Pferdgarten, showde het bekende Deense modemerk haar zomercollectie voor 2024. De straat was grotendeels afgezet en trok daarmee veel bekijks, het modepubliek (veelal gekleed in de fall/winter-collectie van het merk) zat op krukjes aan weerszijden en op een tribune, er waren hotdogs en bier, en uit de speakers galmde een goede remix van het nummer ‘Copenhagen Dreaming’. Allemaal onderdeel van ‘A Postcard From Copenhagen’, de show waarmee creative directors Rikke Baumgarten en Helle Hestehave een ode aan hun geboortestad Kopenhagen brachten, gezien door de ogen van toeristen, inclusief alle stereotyperingen, om de modestad te vieren en de ultieme Deense cool girl aan de rest van de wereld te laten zien. Dit gebeurde middels een collectie vol blauw-witte, marineachtige items, kledingstukken met Vichy-ruiten, kanten panty’s, denim, leer, glans, pailletten en opvallend roze. Modellen droegen scheepvaartsbaretten en liepen rond met canvas tassen die zo uit een souvenirshop leken te komen. Bij het selecteren van de modellen werd gezocht naar de typische ‘Copenhagen girl’ zonder afbreuk te doen aan inclusiviteit en diversiteit. “We hebben iconische gezichten in de show gebracht, zoals Klara Kristin, die de show opende, ze is een vriend van het huis, maar ook een typische Kopenhaagse”, aldus Rikke Baumgarten.
Inspiratie
“De inspiratie voor deze collectie begon eigenlijk al jaren geleden”, vertelt Helle Hestehave. "We houden van Kopenhagen, met name in de zomer. Het is een mooie stad en in de zomer komt het nog meer tot leven. Door alle toeristen, door alle modeliefhebbers, maar ook door de inwoners zelf. Er zijn veel inspirerende en unieke mensen te zien, allemaal met een geheel eigen stijl. Zij dragen bijvoorbeeld customized kleding en vintage, gecombineerd met high-end merken. Dat vind ik erg inspirerend om te zien. Die verandering van de stad en de zomervibe die dan ontstaat, daar wilden we graag deel van uitmaken.”
Kopenhagen
Toeristen zijn een belangrijk onderdeel van Kopenhagen en Baum und Pferdgarten vond het belangrijk om daar iets mee te doen en niet (zoals in Amsterdam gebeurt) negatief over te zijn. Baumgarten: “Kopenhagen is een erg toeristische bestemming. Het leek ons grappig om de meer kitsch gebieden van de stad eruit te pakken voor de collectie, zoals het beeld van De Kleine Zeemeermin, de Japanse kersenbloesem, Amalienborg en Nyhavn, de haven van Kopenhagen waar vroeger de sailors en funny ladies met elkaar dansten en plezier maakten. We wilden door de ogen van de toeristen kijken: hoe zien zij de stad? Dit komt allemaal terug in deze collectie.”
Kopenhagen betekent veel voor het creatieve duo. Het is de stad waar ze geboren zijn, maar ook de stad die zich heeft ontwikkeld tot een creatieve en kunstzinnige plek vol architectuur, met goede plekken om te eten en creatieve, jonge ondernemers die iets opstarten. “Jonge mensen willen graag iets voor zichzelf doen en dat wordt heel erg gesteund. Je ziet de meer industriële gebieden tot leven komen door alle nieuwe bedrijven en dat is heel leuk om te zien. Er is altijd zoveel gaande in de stad en daar is veel interesse voor, mensen voelen zich hiertoe aangetrokken. Dat is de afgelopen jaren erg veranderd, Copenhagen Fashion Week is daar een goed voorbeeld van. Tien jaar geleden kwamen er weinig mensen op af, maar tegenwoordig is iedereen erg eager om te komen en dat is superpositief voor zowel de stad als de inwoners.” Ook de inwoner zelf is door de jaren heen veranderd. “De nieuwe jongeren zijn veel meer bewust van duurzaamheid en sensitief wat betreft de aarde, en daardoor denken ze anders dan wij destijds, en pakken ze dingen anders aan. Ook door social media is het nu veel belangrijker geworden hoe je eruitziet en door wie je bent geïnspireerd."

Hotspots
Het hoofdkantoor van Baum und Pferdgarten bevindt zich vlak achter Amalienborg, een van de favoriete buurten van Hestehave en Baumgarten. Ook de buurt achter de Opera is favoriet bij de ontwerpsters vanwege de vele galeries en de sfeer aan het water in de zomer. Uit eten doen ze het allerliefste in Nørrebro en Vesterbro. Toch krijgen ook de minder bekende plekken aandacht op hun ‘ansichtkaart’. “Kopenhagen kent verschillende plekken waar jongeren graffiti spuiten. Dat hoort ook bij het toeristische sprookje en de stad, de meer ‘duistere’ kant.” Geïnspireerd door deze guerrilla-artiesten ontstonden de prints voor de satijnen sjaals. “Net zoals in elke collectie, werken we altijd met contrasten.”
Baum und Pferdgarten
Baum und Pferdgarten werd opgericht in 1999 en kent wereldwijde bekendheid als internationaal nichemerk. Het is een van de grote namen van Copenhagen Fashion Week. De oprichtsters omschrijven hun merk zelf als “eclectisch, vrouwelijk, kleurrijk en klassiek”, en dat is het zeker. De collecties bestaan uit mooie materialen, bijzondere prints en opvallende kleuren(combinaties) en zijn zowel tijdloos als verrassend. Een mix van klassieke tailoring met een meer sportieve stijl vol kleuren en patronen. Hier wordt dan ook veel tijd en aandacht aan besteed. Helle Hestehave: “Soms is het de print die het startpunt is van het kleurenpalet van een collectie, maar we proberen dat nu om te draaien. Eerst te kijken naar de kleuren en van daaruit de prints te ontwikkelen. Anders gebeurt het dat je verliefd wordt op een waanzinnige print, maar het kleurenpalet dat daaruit volgt eigenlijk niet past bij wat we in ons hoofd hebben.” Nog vaker begint een collectie bij de stof, waarvoor ze twee keer per jaar naar Parijs gaan. Ook Parijs hebben ze in hun hart gesloten, maar de eerstvolgende citytrip die op het programma staat, wordt Antwerpen. En tot die tijd is er altijd Kopenhagen; als fantastische stad en als zomercollectie die begin 2024 in de winkels ligt.

Beeld: Baum und Pferdgarten