Deze powervrouwen delen hun grootste inspiratiebron voor International Women’s Day

vrijdag 07 maart 2025 Wietse van der Veen

Morgen is het International Women’s Day, en daarom zetten we deze inspirerende vrouwen extra in het zonnetje.

International Women’s Day

Het is morgen Internationale Vrouwendag – dé dag die we niet aan ons voorbij mogen laten gaan zonder inspirerende vrouwen extra in het zonnetje te zetten. Wij hebben een handjevol ontzettend inspirerende vrouwen het volgende gevraagd: welke bekende vrouw is voor jou een grote inspiratiebron, en waarom? Wij zitten op het puntje van onze stoel.

Pien Wekking

 

“Als ik één vrouw moet noemen die mij inspireert, dan is het zonder twijfel Martha Stewart. Niet alleen omdat ze een icoon is op het gebied van stijl, koken en gastvrijheid, maar vooral omdat ze een ongelooflijk slimme zakenvrouw is. Ze heeft van haar passie een wereldwijd merk gemaakt en was haar tijd ver vooruit – al voordat content creators bestonden wist zij hoe je een verhaal vertelt en een publiek aan je bindt. Wat ik zo bewonder aan Martha, is haar vermogen om mensen samen te brengen. Met haar honderd(!) boeken heeft ze een eindeloze bron van inspiratie gecreëerd op het gebied van eten, tafelen en het vieren van het leven. En dat is precies waar mijn nieuwe kookboek ook over zal gaan. Natuurlijk op mijn eigen manier, maar diezelfde passie voor koken en het creëren van bijzondere momenten vormt de kern. Daarnaast blijft Martha altijd relevant. Ze beweegt mee met de tijd, spreekt steeds weer nieuwe generaties aan en blijft zichzelf vernieuwen. Dat laat zien dat kwaliteit en authenticiteit altijd standhouden. Voor mij is ze dus veel meer dan een stijlicoon. Ze is het bewijs dat passie, kennis en zakelijk inzicht een perfecte combinatie vormen. En precies dát inspireert mij elke dag opnieuw.”

Kae Sutherland

 

‘’Voor mij zijn Evelien Hölsken en Yolanthe Cabau grote inspiratiebronnen. Als oprichters van de stichting Free A Girl zetten zij zich continu in om de situatie van kinderen in schrijnende omstandigheden te verbeteren. Wat ik bijzonder vind, is dat zij dit doen naast hun eigen drukke levens en carrières, gedreven door de overtuiging dat verandering mogelijk en hoognodig is. Daarom ben ik trots ambassadrice van Free A Girl. Met mijn sieradenmerk 24Kae heb ik een speciaal armbandje ontworpen waarvan de volledige opbrengst naar Free A Girl gaat. Zo hoop ik, net als Evelien en Yolanthe, een bijdrage te leveren aan een betere toekomst voor deze kinderen.’’

Saskia van Hofwegen

 

‘’Ik hoefde niet lang na te denken over de vraag welke bekende vrouw mijn inspiratie is. Voor mij is dat ongetwijfeld Chitose Abe. Haar Japanse, luxe kledingmerk SACAI combineert op unieke wijze de speelsheid van streetwear met de verfijning van high-end mode. Ik bewonder hoe ze functionaliteit en luxueuze afwerking perfect met elkaar weet te verbinden. Ze heeft bewezen dat streetwear en luxury elkaar niet hoeven uit te sluiten, maar elkaar juist kunnen versterken. Haar werk heeft de manier waarop ik mode zie echt veranderd, en het heeft de modewereld op een nieuwe manier laten kijken naar de kruising tussen deze twee werelden. Zelf heb ik samen met Dian Iskander de multi-brand store Maha Amsterdam opgericht. Dit uit de behoefte om vrouwelijke vertegenwoordiging te brengen in de Amsterdamse streetwear-markt. We zijn meer dan een winkel: we willen het centrum zijn van onze gemeenschap – een diverse en inclusieve (uitgebreide) familie van oprechte, authentieke en gelijkgestemde vrouwen. Ons motto? Hero women. Always.’’

Eva Koreman

 

‘’Een grote inspiratiebron voor mij is arts en vrouwenrechtenactiviste Rebecca Gomperts, oprichter van onder andere Woman on Waves. Women on Waves helpt vrouwen om een zwangerschap veilig te stoppen. Ze vinden dat vrouwen zelf mogen beslissen over hun lichaam en geest. Daarom zorgen ze ervoor dat vrouwen goede informatie en hulp krijgen. Maar het belangrijkste is dat vrouwen sterk staan tegen oneerlijke regels en tradities, iets waar ik zelf ook totaal achtersta. Ik kan me voorstellen dat toen Rebecca Women on Waves opzette in 1999, ze niet had verwacht dat dit de stand van de wereld zou zijn. We hebben alle Rebecca’s van de wereld nodig om ervoor te zorgen dat vrouwen veilig een zwangerschap kunnen stoppen. Dat is ontzettend belangrijk voor gelijke rechten, als je het mij vraagt. 

Zelf presenteer ik elke zondag het door mij bedachte programma ‘Een Uur Cultuur’ op NPO Radio 1, wat ik met veel plezier en passie doe. Ook val ik regelmatig in bij ‘Nooit Meer Slapen’ om de beste gesprekken te voeren in de nacht. En dat niet alleen, ook bij de uitzending ‘Bureau Buitenland’ schuif ik regelmatig aan.’’

Josh Veldhuizen

 

‘’Victoria Beckham is voor mij al jarenlang een enorme inspiratiebron. Wat ik zo in haar bewonder, is hoe ze zichzelf compleet heeft getransformeerd van popster tot gerespecteerd mode-ondernemer. Ze heeft altijd haar eigen stijl behouden en is trouw gebleven aan haar visie, ondanks kritiek uit de modewereld. Victoria heeft bewezen dat je niet in één hokje hoeft te passen – je kunt moeder, ondernemer, creatief talent en zakenvrouw tegelijkertijd zijn. Ze komt op mij over als een sterke vrouw die zich tegelijkertijd kwetsbaar op kan stellen. Dat zag je ook terug in de docuserie Beckham op Netflix, waarin ze met de nodige zelfspot sprak – en daar houd ik van. Ze heeft een internationaal modehuis opgebouwd met vrouwelijke, tijdloze en hoogwaardige collecties. En dat is precies waar ik met JOSH V ook mee bezig ben, dus zij inspireert mij enorm. Het blijft een uitdaging om de balans te vinden tussen ambitie, perfectie en moederschap—je kunt immers nooit alles tegelijk perfect doen. Victoria heeft haar dromen nagejaagd door haar eigen modelabel op te richten, en ze heeft er de tijd voor genomen en enorm veel geïnvesteerd. Sterker nog, ze draait al 17 jaar miljoenen verlies en zal dit jaar waarschijnlijk pas winst maken. Wat een toewijding en passie moet je dan hebben voor het modevak! Over dromen najagen gesproken: ik ben ontzettend trots dat ik dit jaar een tweede JOSH V brandstore open in Den Bosch. Ik hoop met deze nieuwe brandstore nog meer vrouwen te kunnen bereiken. En ik hoop dat mijn mooie kleding mag bijdragen aan het vervullen van hun dromen, want een goede outfit kan echt wonderen doen. Dat vind ik het mooiste aan mode en vrouwelijk ondernemerschap: andere vrouwen motiveren en inspireren.’’

Rosa-Milly Mugabe

 

‘’Ik vind Negin Mirsalehi een enorm inspirerende vrouw, vooral op zakelijk gebied. Ze heeft niet alleen een sterk personal brand opgebouwd, maar daaruit ook een succesvol imperium gecreëerd met haar beautymerk Gisou. Ik bewonder haar strategische aanpak en hoe ze naast een echte girlboss ook moeder is, zonder dat haar ambities en mijlpalen daaronder hebben geleden. Dat is precies wat ik ook wil: mijn personal brand laten groeien én daarnaast een merk neerzetten en mijn eigen producten lanceren – vooral voor mijn krullenbesties. Misschien gebeurt dat wel sooner than later!’’

Julia Veer

 

‘’Wie een enorme inspiratiebron is voor mij? Dat is ongetwijfeld Sara Blakely, een vrouw waarin ik mezelf helemaal verdiept heb - al sinds ik zelf begonnen ben met ondernemen. Haar enorme doorzettingsvermogen, creativiteit en vastberadenheid dat uiteindelijk heeft geleid tot een miljardenbedrijf zonder externe investeerders, inspireert mij enorm. Haar succesverhaal laat zien hoe ontzettend belangrijk het is om in jezelf te geloven, niet bang te zijn voor afwijzing en te denken op een innovatieve manier. Wat haar voor mij extra inspirerend maakt, is dat ze gelooft in visualiseren en manifesteren. Ze gebruikt deze technieken om haar doelen helder voor zich te zien en haar succes stap voor stap te realiseren. Dit laat zien hoe krachtig een mindset en een positieve instelling kunnen zijn bij het bereiken van grote dromen. Zelf timmer ik hard aan de weg met mijn skincare merk Clay And Glow, waar de focus ligt op 100% vegan en cruelty-free producten. Ik wil graag onze nieuwe tanning drops in het zonnetje zetten. Deze zijn innovatief, dus daar komt Sara ook weer goed om de hoek kijken.’’

Clay And Glow 10 Niacinamide Treatment Serum Clay And Glow - Niacinamide Serum 10% Niacinamide Treatment Serum

Verwijderen uit collectie?

Clay And Glow

Clay And Glow 10 Niacinamide Treatment Serum Clay And Glow - Niacinamide Serum 10% Niacinamide Treatment Serum

€ 29,95

Bezoek ICI PARIS XL
Clay And Glow Hyaluronzuur Tanning Druppels Clay And Glow - Hyaluronic Acid Tanning Drops Hyaluronzuur Tanning Druppels

Verwijderen uit collectie?

Clay And Glow

Clay And Glow Hyaluronzuur Tanning Druppels Clay And Glow - Hyaluronic Acid Tanning Drops Hyaluronzuur Tanning Druppels

€ 25,95

Bezoek ICI PARIS XL
Clay And Glow Hydraterende Dag En Nachtcreme Clay And Glow - Hydrating Moisturizer Hydraterende Dag- En Nachtcrème  - 75 ML

Verwijderen uit collectie?

Clay And Glow

Clay And Glow Hydraterende Dag En Nachtcreme Clay And Glow - Hydrating Moisturizer Hydraterende Dag- En Nachtcrème - 75 ML

€ 26,95

Bezoek ICI PARIS XL
Clay And Glow Gel Clay And Glow - Spot Treatment Gel Gel

Verwijderen uit collectie?

Clay And Glow

Clay And Glow Gel Clay And Glow - Spot Treatment Gel Gel

€ 13,95

Bezoek ICI PARIS XL
Clay And Glow Vitamine C Serum Clay And Glow - Brightening & Protecting Vitamine C Serum

Verwijderen uit collectie?

Clay And Glow

Clay And Glow Vitamine C Serum Clay And Glow - Brightening & Protecting Vitamine C Serum

€ 34,95

Bezoek ICI PARIS XL
Clay And Glow Beschermende Zonnebrandcreme Spf30 Clay And Glow - Protecting Face Sunscreen Beschermende Zonnebrandcrème - Spf30

Verwijderen uit collectie?

Clay And Glow

Clay And Glow Beschermende Zonnebrandcreme Spf30 Clay And Glow - Protecting Face Sunscreen Beschermende Zonnebrandcrème - Spf30

Niet beschikbaar

Bezoek ICI PARIS XL

Lindsay van der Looij

 

‘’Mijn ondernemersreis werd mede geïnspireerd door Estée Lauder, de oprichtster van het gelijknamige Amerikaanse cosmeticamerk. Lauder was een pionier in de beauty-industrie en groeide haar merk uit tot een wereldwijd imperium. Een van haar meest revolutionaire ideeën was het weggeven van gratis samples bij elke aankoop, zodat klanten de producten konden ervaren voordat ze een beslissing

maken. Ook is het mega inspirerend dat ze door slimme samenwerkingen met internationale beroemdheden haar merk op de kaart wist te zetten. Deze strategieën pas ik zelf ook toe bij mijn eigen onderneming, Labareau – een innovatief high-end skincare merk. Als klein meisje droomde ik al van mijn eigen beautymerk. Ik ben omringd door een team van talentvolle vrouwen, ik hecht dan ook veel waarde aan het samenwerken met jong vrouwelijk talent. Bij Labareau draait het niet alleen om effectieve huidverzorging, maar ook om het creëren van kansen voor ambitieuze vrouwen in de beauty-industrie. Naast mijn focus op skincare en talentontwikkeling, zet ik me ook graag in voor de stichting Free A Girl. Dit jaar doen we dat door een deel van onze opbrengst te doneren, met als doel om jonge meisjes te bevrijden van misbruik en uitbuiting. Ik heb mijn droom kunnen verwezenlijken en dat gun ik ieder meisje, daarom draag ik daar heel graag mijn steentje aan bij.’’

Simone van Trojen

 

‘’Mijn moeder en ik delen een bijzondere band. Ik ben enig kind en toen mijn vader op 38-jarige leeftijd plotseling overleed, waren we met z'n tweetjes. Wat heeft ze me toen een voorbeeld voor het leven gegeven. Ze was er voor mij en vond tegelijkertijd troost in haar werk. Ze zegt het nog steeds: ‘’Zorg dat je werk je passie is, dan heb je geen baan, maar een leven.’’
 
Mijn moeder is niet alleen zorgzaam; ze is ook een belangrijke factor voor LaDress. Ze stond me bij de start met raad en daad terzijde. Die eerste keer op de stoffenbeurs in Parijs, met ondernemersadvies en haar huis was de eerste voorraadlocatie. Daar hield het niet op: ze was en is een enorme stijlinspiratie. Mijn moeder heeft zo'n goed gevoel voor smaak en ze loopt nog steeds minimaal eens per maand de hele website door; dan krijgen we alle verbeteringen per mail doorgestuurd. Over twee weken is ze weer bij me om de hele collectie door te lopen. En zo gaat ze door. Ik heb heel veel steun aan haar en ze inspireert me dagelijks.’’

beeld: Yvette Kulkens Photography

Victorine van der Ven

 

‘’Er zijn ontzettend veel (voornamelijk ondernemende) vrouwen die mij inspireren en dat verandert ook steeds. Maar op dit moment is Aimee Smale een grote inspiratiebron voor mij. Vijf jaar geleden, op haar tweeëntwintigste, startte de Britse onderneemster haar eigen kledingmerk Odd Muse. Inmiddels draait ze een omzet van 24(!) miljoen, een bizar snelle groei – helemaal op zo’n jonge leeftijd! Wat ik vooral bewonder is hoe ze alles over haar merk deelt en daarmee ook een sterke personal brand heeft opgebouwd. Ze blijft dicht bij zichzelf en is tot op de dag van vandaag het gezicht van haar merk. De manier waarop ze haar marketing aanpakt en haar personal brand inzet, heeft mij doen inzien dat ik dat ook meer moest gaan doen voor mijn eigen kledingmerk. Dit is echt de beste beslissing geweest voor de groei van mijn bedrijf. Als de trotse oprichtster van THE LAUNCH – een on-demand fashion brand – produceren we alleen de aantallen die besteld zijn door de klant. Op deze manier probeer ik de mode-industrie te veranderen en overproductie tegen te gaan.’’

Lees ook