Nostalgie
Nostalgie verschilt per persoon. Dat ligt aan je leeftijd, ervaringen en interesses. Maar uiteindelijk is het een persoonlijke associatie met fijne, simpele tijden van vroeger. De tijden voor de pandemie en de klimaatcrisis. Wat je associatie ook is, de ontwerpers hebben dit gevoel vertaald naar hun collecties, en daar straalt het optimisme optimisme van af. TikTok en de popcultuur van jongeren zijn grote invloeden voor de herfsttrends dit jaar. Het socialmediaplatform verheerlijkt persoonlijke style, subculturen en trends voor alle leeftijdscategorieën. Deze diversiteit en vrijheid van interpretatie geeft een bonte collectie aan looks. Over-de-top, more is more, en veel experimenteren, maar ook minimalisme wordt niet vergeten.
Regenboog
Onder de hashtag #dopaminedressing is deze trend al volop aanwezig op social media en in de winkels. Vrolijke kleuren als barbieroze, blauw en groen, en ook paars komt weer terug in het straatbeeld. Al met al een stuk vrolijker en opvallender dan dat we gewend zijn van de herfstkleuren.
Oversized kleding
De 90’s-nostalgie blijft de modetrends beïnvloeden. Deze herfst komen daar genderneutrale invloeden bij. Denk aan relaxte, oversized kleding die iedereen kan dragen. Met name de oversized blazer is hét item voor het najaar. Voorheen werd dit gebalanceerd met strakke items, maar dit seizoen kun je van top tot teen in wijde kleding naar buiten.
Bomberjassen
De stoere bomberjassen waren in verschillende varianten op de catwalk te zien. Van oversized en kort tot extreem korte jacks tot de taille. Werden bombers eerder gedragen met sneakers en jeans, deze herfst combineer je de jas met lange rokken, nette broeken en zelfs hakken.
Minimalisme
Y2K wordt nog een seizoen omarmd, maar dan een minimalistische vorm. Denk aan ultralage broeken en rokken, neutrale kleuren die bij elkaar passen, luxe stoffen en op beautygebied, weinig tot geen make-up. Het is bijna het tegenovergestelde van alle opvallende kleuren en silhouetten die de herfst gaan domineren.
Beeld: Getty