Hoe is de samenwerking met BACARDÍ tot stand gekomen?
“De samenwerking is ontstaan op een heel natuurlijke manier. Wij delen allebei een passie voor muziek, talentontwikkeling en het uitdragen van een unieke stijl, waardoor het voor ons vanzelfsprekend aanvoelde om samen te werken. Uiteindelijk waren het onze vrienden bij BACARDÍ die ons toen hebben benaderd.” Het was belangrijk dat het hele team van beide partijen vanaf het eerste moment aanvoelde als familie, wat perfect past bij de gedeelde waarden van zowel Filling Pieces als het familiebedrijf BACARDÍ. Robin de Bruijn, Brand Director van BACARDÍ Benelux & DACH, zegt hierover: "We zijn verheugd om samen te werken met Filling Pieces, zodat we als een hecht team consumenten de kans kunnen bieden om hun eigen identiteit te omarmen en te laten leiden door hun innerlijke beweging."
Jullie hebben eerder activiteiten gedaan rondom en tijdens ADE, hoe heb je deze editie in vergelijking tot de voorgaande edities ervaren?
“Dat klopt. Vorig jaar hebben we ADE feestelijk gevierd door samen te werken met KNTXT, het label van Charlotte de Witte. Dat was een ongelooflijke ervaring en een echte eyeopener voor ons, omdat we voor het eerst een volledig nieuwe doelgroep, de technoliefhebbers, hebben samengebracht in onze flagshipstore in Amsterdam. De reacties waren fantastisch,en dat was het moment waarop ik besefte wat voor impact we kunnen maken als merk tijdens zo'n belangrijk cultureel moment in Nederland.” Hij vervolgt: “Dit jaar ging nog een stap verder, van het ontwerp van de ruimte tot aan de curatie van artiesten.Voornamelijk met het doel om onder onze merkvisie de brug te slaan tussen verschillende mensen, culturen en disciplines. In lijn hiermee hebben wij geprobeerd een breed scala aan genres en artiesten te programmeren om op die manier zoveel mogelijk verschillende communities en mensen aan te spreken en samen te brengen; onze manier voor het streven naar een positive change. Het was zonder twijfel de meest ingrijpende takeover die we ooit hebben gedaan. Toen ik de winkel zag na de transformatie voor deze overname, moest ik echt even wennen aan de verandering. Voor mij is het belangrijk om als merk te blijven ontwikkelen en groeien in ons vermogen om impact te maken tijdens zulke belangrijke momenten.”
“Bij Filling Pieces zijn we meer dan alleen een team, we zijn een familie”
Voor wie Filling Pieces nóg niet (goed) kent, wie zijn jullie en welke boodschap willen jullie overbrengen?
“Goede vraag! Filling Pieces is een entry-luxury streetwearmerk uit Amsterdam, opgericht in 2009, met als doel de kloof tussen verschillende mensen, culturen en disciplines te overbruggen middels mode. We moedigen jongeren aan om hun eigen weg te volgen, hun creativiteit te omarmen en hun nieuwsgierigheid en ambitie te laten bloeien. Onze doelgroep is ook heel breed en toegankelijk. We streven ernaar om voor iedereen aantrekkelijk te zijn. Een plek waar verschillende achtergronden en stijlen samenkomen. Wij zijn ook geen doorsnee bedrijf; we zijn jong, ambitieus en vormen samen een hechte familie. Bij Filling Pieces zijn we meer dan alleen een team, we zijn een familie.”
Heb je een specifieke persoon in gedachten die je graag in deze collectie zou zien dragen? Iemand die je inspireert?
“Het moet vooral relevant en draagbaar zijn voor iedereen. Maar ook ik heb natuurlijk muzes. Als ik een droompersoon kan bedenken, zou het Frank Ocean zijn.”
Kun je iets meer vertellen over hoe de collectie tot stand is gekomen en hoe het ontwerpproces verliep?
“De BACARDÍ x Filling Pieces-collectie is tot stand gekomen door de krachten van beide merken te bundelen. De collectie, die bestaat uit bovenkleding als hoodies, T-shirts, cardigans, sweaters, shirts en dansschoenen, kenmerkt zich door strakke silhouetten, color-blocking graphics en functionele ontwerpen die typerend zijn voor Filling Pieces. Deze zijn aangevuld met een unieke BACARDÍ-twist.”
Heb je een favoriet stuk uit deze collectie?
“Absoluut! Dat is by far de leren jas. Voor mij is dat een echte eyecatcher en dé statement piece van de collectie.”
“Als ik iets zou willen veranderen, is het vooral mensen meer te inspireren en te motiveren om zich uit hun comfortzone te kleden, minder naar elkaar te kijken en vooral te durven dragen wat zij zelf vernieuwend en inspirerend vinden”
Hoe zou je de Amsterdamse streetstyle omschrijven en welke rol speelt Filling Pieces daarin?
“Ik zou de Amsterdamse streetstyle in twee woorden omschrijven: dynamisch en expressief. Ik vind het mooi om te zien hoe mensen in Amsterdam de vrijheid nemen om hun unieke stijl en persoonlijkheid uit te drukken via hun kleding. Er heerst een sfeer van openheid, waarbij diversiteit en individualiteit een belangrijke rol spelen. Nederland is een multicultureel land, dat zie je terug in de verschillende stijlen van mensen. Daarnaast liggen wij geografisch erg centraal in Europa, waardoor ook de stijl uit omliggende landen grote invloed heeft. Filling Pieces speelt een belangrijke rol in deze dynamische streetstylescene. Het merk omarmt dezelfde waarden van onafhankelijkheid, creativiteit en ambitie die kenmerkend zijn voor de Amsterdamse streetstyle. De Amsterdammer kleedt zich experimenteel, maar toch ingetogen. Als ik iets zou willen veranderen, is het vooral mensen meer te inspireren en te motiveren om zich uit hun comfortzone te kleden, minder naar elkaar te kijken en vooral te durven dragen wat zij zelf vernieuwend en inspirerend vinden.”
Wat is je favoriete BACARDÍ-drankje? En is dit veranderd sinds je met BACARDÍ samenwerkt?
“Dat is honderd procent een dark ‘n stormy. Die brengt me terug naar de good old days.”
Wat was je hoogtepunt tijdens ADE?
“Mijn persoonlijke hoogtepunt was Diplo's optreden. Het voelde als een soort full-circle-moment en ik vond het gewoon te gek om zoveel mensen zo blij te zien. Maar eigenlijk verdienen alle dj’s die ons event tot een succes hebben gemaakt een groot applaus.”
Hoe ga je 2023 afsluiten met BACARDÍ en Filling Pieces, en wat staat er op de planning voor de toekomst?
“Ik sluit dit jaar af met een voldaan gevoel. De collectie is goed aangeslagen en er waren elke avond zoveel verschillende mensen bij ons die het super naar hun zin hadden, dat is waar ik het voor doe. Dit jaar én in de toekomst. Ik kan hier nog niet zoveel over zeggen, maar er komen nog heel toffe dingen aan!”
In samenwerking met BACARDÍ x Filling Pieces.