Wat is een datafeed?
Een datafeed is een tabel met alle producten of een deel daarvan, opgeslagen als CSV. Dit bestand moet het liefst zo vaak mogelijk automatisch worden geüpdatet zodat wij altijd het meest correcte aanbod kunnen tonen van jouw webshop.
Wij ontvangen graag een zo specifiek mogelijke datafeed die uitsluitend dames producten bevat die op voorraad zijn. Deze datafeed is vervolgens beschikbaar via een link.
Voorbeeld: https://www.mijnwebshop.nl/productfeed_met_alle_producten.csv
Hoe creëer je een datafeed voor Fashionchick?
Fashionchick kan gebruik maken van dezelfde feeds als voor andere vergelijkingsplatformen. Is er al een feed beschikbaar, dan is deze in veel gevallen al voldoende.
- Heb je nog geen feed doorloop dan de volgende mogelijkheden:
- Check in het CMS/OMS van je webshop platform of er al een feed exportmogelijkheid is. In veel gevallen is het een kwestie van eenmalig de feed configureren en klaar.
- Is het geen standaard functionaliteit, bekijk dan of er een plugin beschikbaar is. Dit is voor bijna alle gangbare platformen het geval. Een voorbeeld van zo’n plugin voor Shopify is https://apps.shopify.com/simple-google-shopping-feed.
- Zijn de bovenstaande punten geen optie dan kun je het beste contact opnemen met je webdeveloper.
Wat doet Fashionchick met jouw datafeed?
Wij verwerken het bestand en voegen de producten toe aan onze eigen productcatalogus. De producten van je webshop komen dan tussen producten van andere webshops te staan die ons ook een datafeed aanleveren.
Wij halen de feed meerdere keren per dag op en verwerken de wijzigingen.
Feed instellingen (technische voorwaarden)
Een aantal criteria waar het bestand aan moet voldoen:
Kolommen
Onderstaand een overzicht van alle data die we per product willen ontvangen.
* verplichte kolommen
! zeer aan te raden
Uitgebreide uitleg en aandachtspunten kolommen
Om te streven naar het beste resultaat voor jouw webshop op Fashionchick is het van belang dat er een zo volledig mogelijke datafeed wordt aangeleverd. Hoe meer bruikbare kolommen er in de feed worden meegestuurd, des te beter wij kunnen sturen op het meest kwalitatieve verkeer naar jullie webshop. Dit zal uiteindelijk ook resulteren in een beter conversiepercentage.
Wij zien graag alleen relevante kolommen en producten terug in de feed. Wat wil zeggen, geen onnodige kolommen, alleen producten voor dames en alleen fashion en beauty gerelateerde categorieën. Om een beter beeld te krijgen van de kolommen die van belang zijn voor jouw webshop performance op Fashionchick, vind je hieronder meer uitleg en aandachtspunten per waarde.
Product URL
De URL die in de feed wordt meegestuurd moet doorlinken naar de productpagina van de webshop. Dit mag een meetlink zijn of een utm tag. De clicks worden altijd door Fashionchick gemeten en zijn daarom ongeacht wat met de link of utm wordt gemeten altijd terug te vinden in ons click report dashboard.
Titels
De titels die gebruikt worden om het product te omschrijven, zorgen er naast de meegestuurde categorie voor dat de producten gekoppeld worden aan een bepaalde (sub)categorie.
Aandachtspunten:
- Zorg voor zo specifiek mogelijke titels: Hunkemöller Babydoll jurkje. Een duidelijke titel zorgt voor een betere vindbaarheid op Fashionchick.
- Categorisering op Fashionchick wordt onder andere bepaald op basis van titels.
- Een goede omschrijvende titel spreekt onze bezoekers sneller aan.
- Geen productmaten en kleuren in de titel.
Omschrijving
Een duidelijke productomschrijving zorgt voor een meer geïnformeerde bezoeker die doelgericht zal doorklikken.
Aandachtspunten:
- Productomschrijving is niet hetzelfde als de titel. In de omschrijving kan meer informatie over het product worden meegestuurd.
- Het is van belang dat in de product omschrijving niks gezegd wordt over andere producten, bijvoorbeeld Deze jeans is goed te combineren met een leuke trui. Omdat er twee verschillende productsoorten (categorieën) worden genoemd, is de kans kleiner dat dit product in de juiste (sub)categorie terecht komt.
- Materiaal hoeft niet te worden meegestuurd in de omschrijving, dit kan beter in de daarvoor bestemde kolom. Hetzelfde geldt voor maten en kleuren.
Categorieën en subcategorieën
De (sub)categorieën meegegeven in de datafeed bepalen grotendeels in welke (sub)categorie een product wordt ingedeeld op Fashionchick en zijn dus bepalend voor de zicht- en vindbaarheid. Er kan een aparte categorie kolom en subcategorie kolom worden meegestuurd, maar het is ook mogelijk de categorie en subcategorie in één kolom mee te sturen in de vorm van een category path.
Aandachtspunten:
- Geef van elk product in de datafeed één of meerdere keyword) mee die de (sub)categorie zo specifiek mogelijk omschrijven.
- Het is aan te raden gebruik te maken van een category path: kleding > jeans > high waist jeans.
- Hoe specifieker de (sub)categorieën worden meegestuurd, des te dieper een product wordt ingedeeld en beter dit product gevonden wordt.
- Tip: bekijk welke categorieën wij gebruiken en baseer daar jouw keywords op in de feed. Wij kunnen de volledige categorisering toesturen die we hanteren op Fashionchick.
- Belangrijk is om géén dubbele categorieën mee te sturen bij een product, maar alleen de categorie waar een product daadwerkelijk onder valt. Dus geen Jurken & rokken, maar Jurken óf Rokken. Omdat er twee verschillende productsoorten (categorieën) worden genoemd, is de kans klein dat dit product in de juiste (sub)categorie terecht komt.
Prijs & Oude prijs
De datafeed kan twee prijskolommen te bevatten. De ‘normale’ prijskolom waarin de huidige prijs wordt meegestuurd, is verplicht. De ‘oude prijs’ waarin de oorspronkelijke (niet sale) prijs van een product kan worden meegestuurd. Wanneer een oude prijs wordt meegestuurd (die hoger is dan de normale prijs), wordt op Fashionchick automatisch als saleproduct getoond.
Aandachtspunten:
- “Prijs” verplicht op iedere regel in de datafeed, “Oude prijs” niet.
- Gebruik altijd de meest recente prijs van een product.
- Producten met een van/voor prijs, worden automatisch onder de speciale ‘sale’ pagina’s in de shop weergegeven.
- Oude prijs moet altijd hoger zijn dan de huidige prijs.
- Prijs in euro’s
Merk
Om er voor te zorgen dat de producten van jouw shop onder het juiste merkfilter naar boven komen, is het belangrijk deze merken ook mee te sturen in de feed. Stuur de merken mee in een aparte kolom en let hierbij op dat de merknaam op de juiste manier gespeld is, aangezien deze op dezelfde manier wordt toegevoegd als merk op Fashionchick.
Geslacht
Wij ontvangen graag een datafeed die alleen damesproducten bevat. Dat betekent ook geen kinderproducten. Indien dit technisch niet mogelijk is, dan is het van belang dat het onderscheid in geslacht en leeftijd duidelijk wordt meegegeven in de datafeed. Dit kan in twee kolommen.
Afbeeldingen
Wij streven bij Fashionchick naar een zo strak en overzichtelijk mogelijk productoverzicht, mede om die reden vragen wij de webshops vrijstaand productbeeld mee te sturen van goede kwaliteit. Dat wil zeggen: beeld van het product, zonder model, op een effen witte achtergrond. Naast dat wij uit ervaring weten dat dit beeld het beste werkt op Fashionchick en dat het overzicht zo aantrekkelijk mogelijk wordt, geeft dit onze redactie ook de mogelijkheid producten af en toe mee te nemen in onze redactionele content.
Het is mogelijk meerdere afbeeldingen mee te geven in de feed en ook dat raden wij aan.
Aandachtspunten:
- Afbeeldingen 1: beeld van het product, zonder model, op een effen witte achtergrond
- Afbeelding 2 t/m 5: andere aanzichten van het product en/of modelbeeld, meegeven in aparte kolommen
- Alleen .jpg of .png formaten zijn bruikbaar
- Grootte van beeld moet min. 450 x 450 pixels zijn
- Bmp-bestanden worden niet ondersteund door ons systeem
- Het is niet toegestaan om beeld met watermerk, webshop- of merknaam aan te leveren
- Het is niet toegestaan om beeld met een sale (of andere) vermelding aan te leveren
Maten
Om de Fashionchick bezoekers zo gericht mogelijk door te sturen is het belangrijk dat de maten van een product correct worden meegestuurd in de feed. Daarnaast zal de juiste maat bij producten ook zorgen voor een betere vindbaarheid op Fashionchick.
Aandachtspunten:
- Maten dienen in een duidelijk format aangeleverd te worden.
- Let op: alleen de beschikbare maten dienen te worden meegestuurd in de feed.
- Voorbeelden: “S|M|L” óf “34|36|38|40”
- Varianten zoals maat “36 t/m 40” zijn voor ons niet bruikbaar
- Of maak gebruik van een regel per maat. Vergeet dan niet de kolom Cluster ID toe te voegen.
Kleur
Om er voor te zorgen dat de producten van jouw shop onder de juiste kleurfilter naar boven komen, is het erg belangrijk de kleuren ook correct mee te sturen in de feed.
Aandachtspunten:
- Meerdere kleuren per product zijn mogelijk, maar alleen de primaire/hoofdkleur moet worden meegestuurd. Bijvoorbeeld: Een gele jurk met kleine witte bloemetjes, stuur dan alleen geel mee als kleur. Heeft een product een vrijwel gelijke hoeveelheid verschillende kleuren, dan kan “multi” als kleur meegegeven te worden in de feed.
- Gebruik duidelijke en generieke benamingen (roze, lichtblauw).
Voorraad aantal
Met het voorraadaantal kunnen voorkomen dat bezoekers doorklikken naar een product dat niet meer op voorraad is op het moment dat ze het product willen bestellen. Ook geeft dit onze redactie de mogelijkheid producten mee te nemen in onze inspirationele content. Dit kan alleen als het duidelijk is dat het product op dat moment op voorraad is.
Kolom "Voorraad" kan ook gebruikt worden, maar wij geven de voorkeur aan het aantal.
Cluster ID
Wanneer in de datafeed de verschillende maten van eenzelfde product op losse regels worden meegestuurd, dan vragen wij om een kolom met een cluster ID (naast de kolom met het unieke product ID).
Is deze niet beschikbaar, dan kijken we samen naar andere opties om producten te clusteren. Een voorbeeld is de Image URL.
Vragen
Mochten jullie nog vragen hebben over bovenstaande of andere zaken, neem dan contact met ons op. We helpen graag!
Mail salessupport@fashionchick.nl of bel met +31(0) 88 556 71 10
Het Fashionchick Team