Life

Zo bereken je hoeveel slaap je nodig hebt

FC Girls, 29 oktober 2017

Zo bereken je hoeveel slaap je nodig hebt

d

Ben jij ’s ochtends niet uit bed te krijgen en snooze jij eerst tien keer voordat je half slapend onder de douche stapt? Dan kan het zijn dat je gewoon te weinig slaap krijgt. Het blijft lastig om te ontdekken wat nu het ideale aantal uren slaap is. Als streven gaan we uit van acht uur, maar dit verschilt ook weer per persoon en is niet altijd haalbaar. Hier heb je dus niet echt veel aan, maar er is een trucje waardoor jij kunt uitrekenen hoeveel slaap je daadwerkelijk nodig hebt!

But first: sleep 

De ene persoon kan makkelijk functioneren op zeven uur slaap, terwijl dit voor een ander weer veel te weinig is. Dit komt door onze slaapbehoefte die genetisch is bepaald. Slaapdeskundige Michael Breus legt uit: “Eigenlijk kan je het heel goed vergelijken met onze nood aan eten. Net zoals honger ervoor zorgt dat we gaan eten, zorgt onze behoefte aan slaap ervoor dat we in bed willen kruipen wanneer we moe zijn. De meeste mensen maken ’s nachts een vijftal slaapcycli door die telkens 90 minuten duren. Daarom heeft de gemiddelde persoon ook zeven en een half uur slaap nodig. Maar als jouw cycli sneller verloopt, hoef je dus helemaal niet zo lang in bed te blijven liggen”, legt Breus uit.

En dan nu het rekentrucje! Zó bereken je hoeveel slaap je nodig hebt:

  • Gaat jouw wekker elke ochtend om half zeven? Schrijf dit op en tel dan zeven en een half uur terug vanaf deze tijd. Zo weet je hoe laat je naar bed moet gaan om aan die zeven en een half uur slaap te komen.
  • Nu je dit berekend hebt, is het handig om de komende tien dagen elke avond om deze tijd naar bed te gaan.
  • Word je aan het eind van deze tien dagen steeds net wakker voordat je wekker gaat? Dit betekent dat je genoeg hebt aan deze zeven en een half uur slaap.
  • Maar word je na deze tien dagen nog steeds ruw wakker gemaakt door het schelle geluid van je wekker? Ga dan nog een half uurtje eerder naar bed.

Heb je alle stappen uitgevoerd en word je nog steeds wakker gemaakt door je wekker? Vervroeg je bedtijd dan steeds met een half uurtje, totdat jij je ideale aantal uren slaap hebt gevonden. Wat zou het fijn zijn als dit de oplossing was voor moeizame ochtenden. Maar helaas werkt dit trucje niet voor iedereen. Ben jij van jezelf een evening person? Dan is de kans helaas groot dat je van nature een slechte slaper bent. In dit geval moet je dan je levensstijl aanpassen aan je biologische ritme in plaats van omgekeerd.

FASHIONABLY SLEEPY

Hunkemöller Onesie Velvet Lace ZwartHunkemöller Hunkemoller
€ 39,99
Hunkemöller Onesie GrijsHunkemöller Hunkemoller
€ 39,99
Hunkemöller Pyjamabroek Star GrijsHunkemöller Hunkemoller
€ 24,99
Hunkemöller Onesie Fleece RozeHunkemöller Hunkemoller
€ 39,99
Hunkemoller fleece pyjamabroekHunkemöller wehkamp.nl
€ 19,99
Hunkemöller Robe Dress Fleece Heart GrijsHunkemöller Hunkemoller
€ 32,99

Zó leer je meer van jezelf te houden 

liefs, FC Girls , Buy now, or cry later

Hoera! Fashionchick bestaat 10 jaar dus wij trakteren. Doe mee en win!

Lees meer