Zo ben je in no time van je spierpijn af

Nou ben ik niet wat je noemt sportief - alles behalve dat - maar ja, ook ik weet hoe ontzettend naar spierpijn kan zijn. Een beetje is prima, dan weet je in ieder geval dat je iets hebt gedaan dat indruk heeft gemaakt op je lichaam. Maar jezelf 's ochtends uit bed moeten laten rollen omdat je niet meer kunt lopen van de spierpijn? Mwah. Laat maar. Gelukkig zijn er een aantal trucjes om ervoor te zorgen dat de pijn sneller minder wordt. Zodat je weer met goede moed - in je knapste sportoutfit - richting sportschool kunt. Op naar nog meer spierpijn. 

Sneller van je spierpijn af

8 tips om sneller van je spierpijn af te komen

#1 Warming-up Tja, je hebt er helemaal drie keer niks aan als je al spierpijn hebt maar neem het vooral mee voor een volgende keer: een goede warming-up zorgt ervoor dat je na je work-out minder last krijgt van spierpijn. Oftewel: voorkomen is beter dan genezen. 

#2 Cooling-down Plof niet meteen op de bank na je work-out maar neem even een paar minuten de tijd voor een cooling-down. Dit is namelijk goed voor het afvoeren van de afvalstof melkzuur, dat één van de veroorzakers van spierpijn is. Daarnaast is het goed voor je bloedcirculatie en je hartslag.  

#3 Eten na je work-out Koolhydraten, vezels, eiwitten en goede vetten zijn belangrijk voor de herstel van je lichaam. Zorg dus dat je binnen twee uur na je work-out een goede maaltijd eet, dan help je je lichaam een handje om zo snel mogelijk weer back in shape te zijn. 

#4 Omega-3 Onderzoek heeft aangetoond dat Omega-3 helpt om je spieren minder stijf te laten zijn. Je kunt het nemen als supplement of door te kiezen voor vette vis, spinazie en noten. 

#5 Drink veel water Als je je een beetje hebt uitgesloofd tijdens je work-out wordt je lichaam dorstig en zal het overal vocht vandaan halen. Belangrijk om er dus voor te zorgen dat je niet met een tekort komt te zitten! Drink daarom direct na je work-out genoeg water en blijf dat de dagen erna ook doen. 

#6 Massage Ieder excuus om van je lief een massage te krijgen is welkom, toch? En laat een massage nou net hetgeen zijn dat je nodig hebt om je van je ergst spierpijn te verlossen...

#7 Blijf in beweging Ook al voelt het gek om bij spierpijn júist te bewegen, stilzitten maakt het alleen maar erger. Een keiharde work-out is waarschijnlijk geen goed plan maar wandelen, joggen of bijvoorbeeld yoga kunnen je spieren wat rekken en opwarmen en zo de pijn helpen verminderen.

#8 Een warm bad Laat een lekker warm bad vollopen, zet wat kaarsjes op de rand en pak er een magazine of laptop met Netflix bij. Warmte helpt je spieren namelijk ontspannen. En vooruit, lekker badderen is sowieso een traktatie. Toch?

Kom maar op met die spierpijn

Under Armour Girl Boss HeatGear tanktopUnder Armour Fitnesstopde Bijenkorf
€ 30,00
Nike Tech Fleece sportbroekNike wehkamp.nl
€ 80,00
Under Armour ECLIPSE HIGH Sport BH charcoal light heatherUnder Armour Zalando
€ 54,95
adidas W hoodie multicolorAdidas Sport hoodieStylefile
€ 84,90 € 59,90
adidas Performance COMMITTED Sport BH blackAdidas Zalando
€ 54,95
Nike Sportswear DUALTONE RACER Sneakers laag dark stucco/river rock/sail/blackNike Basic sneakerZalando
€ 89,95 € 62,95
NIKE Club Team Swoosh sporttas SmallNike tasOTTO
€ 24,95
Nike Plussize sport T-shirtLange mouw sporttopwehkamp.nl
€ 30,00 € 27,00
America Today Dames Sweater Sasha GroenAmerica Today America Today
€ 39,99
Reebok HERO Sport BH blackReebok Zalando
€ 54,95
Nike Air VaporMax Flyknit iDNike Nike
€ 230,00
adidas Trainingslegging met meshAdidas Sportleggingde Bijenkorf
€ 99,95

Lees ook: Nike lanceert Back To The Future schoen.

liefs, Kristel , Keep your heels, head & standards high.