Vermoeide ogen? Zó kom je er vanaf

vermoeide ogen

De hele dag maar turen op dat beeldscherm, úrenlang achter elkaar. And to make things worse, als we dan eindelijk uit het werk komen en die computer vaarwel kunnen zeggen, gaan we gewoon vrolijk verder op onze mobiel of iPad.

Ja, digitaal zullen we blijven. En dat is nu nét waar onze ogen absoluut geen behoefte aan hebben. Heb je al praktisch vierkante oogjes van de hele dag staren naar dat rechthoekige kastje, ga je je ogen nog eens even extra terroriseren door het continue Whatsapp-gesprek met je boy, vrienden, familie, you name it. Resultaat? Vermoeide ogen die branden, tranen of droog aanvoelen en waarmee je tot overmaat van ramp ook nog eens wazig ziet. Niet. Leuk.

Oké, we snappen dat het érg moeilijk is om dat mobieltje weg te leggen, want ehh, dat nieuwe kattenfilmpje dat net viral is gegaan dat móet je toch gewoon gezien hebben? #guiltyofFOMO. Maar oogappeltjes of niet, die precious digitale hulpmiddeltjes zijn verre van oogvriendelijk. Het magische toverwoord? Rust. Want zoals jij zelf ook niet oververmoeid wil zijn, zitten jouw ogen hier ook niet op te wachten. Hoog tijd dus om jouw kijkers eens even die broodnodige pauze te gunnen met deze simpele, bruikbare tips. Je ogen zullen ons dankbaar zijn. Trust us, we have an eye for it.

7 tips tegen vermoeide ogen

#1 Take a break Ontspan en gun je ogen wat rust. Loop even weg van je beeldscherm, ga buurten bij je toffe collega, koffie drinkenmet die knappe nieuwe barista uit de kantine, maar doe in ieder geval iets om éven weg te zijn bij die vierkante pixels. Ja, dat betekent ook mobiel weg, ja. Groot pluspunt is natuurlijk véél leuker dan contact via zo’n duf schermpje. Let wel, emoji’s kunnen afwijken van de daadwerkelijke gezichtsuitdrukking.

#2 Knipperen. Ja, soms kan iets zo simpel zijn. Het blijkt namelijk dat je standaard minder gaat knipperen, als je achter een beeldscherm zit. En juist dat knipperen beschermt je ogen tegen uitdroging en vuil. Ho, stop! Ga nou niet als een malle lopen knipperen, want dit zal waarschijnlijk leiden tot vreemde blikken van collega’s. Maar probeer er wel bewust op te letten dat je nét even iets vaker knippert dan normaal. Na verloop van tijd gaat dit vanzelf, geen zorgen.

#3 Beweging. En nee, dan bedoelen we niet dat je moet gaan squatten achter je bureau. Alhoewel, als je dan even niet meer op je beeldscherm kijkt, prima. Maar goed, we hebben het hier over ooggymnastiek. Ogen kijken namelijk maar wat graag naar nieuwe beelden en kleuren. Gefixeerd op je schermpje turen, zorgt dus voor te weinig afwisseling. Wat wel werkt? Kijk tussendoor even regelmatig op van je beeldscherm, naar buiten of naar iets anders.

#4 Verander je houding. Probeer eens om je computerscherm wat lager te zetten. Hierdoor moet je iets naar beneden kijken, waardoor je ooglid meer gesloten is dan wanneer je recht voor je uit kijkt. Het oogoppervlak dat zo kan uitdrogen, is nu minder groot. Let er natuurlijk wel op dat je nieuwe houding ook aangenaam is voor je nek, schouders en rug. Want we hebben er niets aan als je dadelijk met prachtig vochtige oogjes bij de fysio op de stoep staat.

#5 Vitamine A. Deze vrolijke vriend is erg belangrijk voor gezonde ogen. Een tekort kan zelfs leiden tot nachtblindheid. Belangrijk is dus om voldoende van vitamine A binnen te krijgen via je dagelijkse voeding. Deze vitamine zit onder andere in vis, boter, wortelen en spinazie. Dus als jij na een harde werkdag aan de wortelspaghetti met spinaziepesto en zalm gaat, zit je hélemaal goed. Yum!

#6 Oogyoga. Eh, say what? Je hebt het goed gelezen, oogyoga. Het is hierbij de bedoeling dat je je oogspieren traint zodat ze sterker worden. Klinkt ingewikkeld, is het niet. ’s Ochtends begin je met de eerste oefening, deze herhaal je 5 keer. Je kijkt hierbij met je ogen van boven naar beneden, van links naar rechts en van rechtsboven naar linksonder. Vervolgens eindig je de sessie door je handpalmen warm te maken en deze even op je gesloten ogen te leggen. Gedurende de dag moet je proberen een tweede oefening een paar keer uit te voeren. Bij deze oefening hoef je alleen maar een paar ronddraaiende bewegingen met je ogen te maken, eerst langzaam, dan steeds sneller. Tot slot de laatste oefening aan het einde van de dag voor het slapengaan: de zogeheten ‘trakata’ oefening. Je steekt hierbij een kaars aan en gaat er ongeveer een meter vanaf zitten. Vervolgens staar je net zolang in de vlam van de kaars totdat je ogen gaan tranen. Daarna ga je slapen. Oké, toegegeven, wij zijn ook nog een beetje sceptisch maar deze oogyoga moet dé oplossing zijn tegen vermoeide ogen.

#7 Oogdruppels en -serums. Een beetje te zweverig allemaal, die oogyoga? Dan kun je natuurlijk ook altijd gewoon nog overgaan tot de good old, vertrouwde oogdruppels en oogserums. Zo voorkom je in ieder geval dat je ogen uitdrogen en zet je al een belangrijke stap in de strijd tegen die vermoeide ogen. Happy eyes, happy you!

Love your eyes

time in a bottle for eyes serum 15 MLPHILOSOPHY ICI PARIS XL
€ 56,66
Voluspa Woonaccessoires Dames (Wit)Voluspa KaarsVan den Assem
€ 49,95
TOM FORD Anti-Fatigue Eye Treatment - oogserumTom Ford de Bijenkorf
€ 69,00
BAN.DO | Hot Stuff Ceramic Mug - Love PotionBan.do MokA Little Bird Told Me...
€ 15,00
Alpha-H Dry/Sensitive KitAlpha-h The Make Up Spot
€ 59,95
Clarins Sérum Défatigant Yeux - oogserumClarins Serumde Bijenkorf
€ 42,50

Lees ook: Winterproof haar? Het kán met deze 8 tips


liefs, Sharon , Simplicity is the ultimate sophistication