Tom's Body Plan: Wat zegt het getalletje op de weegschaal?

Eerst even plassen om vervolgens op nuchtere maag op de weegschaal te stappen en teleurgesteld in de spiegel te kijken. Weer dat verdomde getalletje dat niet meewerkt. Voor velen onder ons is het een standaard ochtendritueel. Maar is dat getalletje wel zo belangrijk?

Tom

Het probleem van de weegschaal

Het probleem van de weegschaal is het gegeven dat je geen idee hebt waar het getalletje op is gebaseerd en dat het nog weleens kan fluctueren (vocht, maaginhoud, etc.) De weegschaal heeft het over lichaamsgewicht en niet over lichaamsvet.

Nee, spier weegt niet zwaarder dan vet. Een kilo veer of een kilo ijzer, blijft een kilo. De dichtheid van spier (1.06 G/ml) is wel groter dan die van vet (0.9196 G/ml). Dat betekent dat 1 kg vet meer ruimte in zal nemen op je lichaam dan 1 kg spier. Optisch gezien maakt dat een groot verschil.

Lichaamsgewicht verliezen is geen groot probleem. Ik kan je been eraf zagen en het getal op de weegschaal zal drastisch naar beneden gaan. Blij word je er hoogstwaarschijnlijk niet van. De kunst is om zoveel mogelijk spiermassa te behouden en tegelijkertijd lichaamsvet te verliezen.

Is BMI een graadmeter?

Naast het getalletje op de weegschaal zie ik ook veel mensen zich nog bekommeren om de BMI, oftewel Body Mass Index. Een getalletje dat aan zou moeten geven of je gewicht past bij je lengte. Nuttig, als je over weinig spiermassa beschikt.

Ik zelf ben maar een klein ventje (1.77m), maar beschik wel over grote armen. Mijn BMI is 27.1 wat betekent dat ik overgewicht zou hebben. Dat klopt wel, maar er wordt vergeten dat dit overgewicht bestaat uit spiermassa in plaats van vetmassa.

Ook bij de BMI is het belangrijk om de context ervan in ogenschouw te nemen. Anders is het appels met peren vergelijken en maak jij je druk om het getalletje terwijl het niet het hele verhaal vertelt.

Tom blog

Kijk verder dan het getalletje

Lichaamsgewicht en lichaamsvet zijn twee verschillende graadmeters en daar dient dan ook op een andere manier naar gekeken te worden. Het is prima om jezelf eens in de vier weken te wegen omdat het één van de parameters is waar je uit op kunt maken of je progressie maakt, maar zie het niet als de heilige graal.

Het is beter om ook elke vier weken progressiefoto’s te maken op dezelfde plek, op hetzelfde tijdstip, met hetzelfde licht en dezelfde camera. Daarnaast kun je ook elke vier weken je lichaamsomtrek meten. Op deze wijze krijg je vanuit verschillende invalshoeken een objectief beeld over de progressie die je maakt. Wees eerlijk tegen jezelf. 

En de allerbelangrijkste boodschap van deze blog: Laat je leven niet leiden door enkel een getalletje. Het is maar een getalletje en die zegt niks over jou als persoon. Hoe jij je voelt in levende lijve is veel belangrijker dan dat getalletje op de weegschaal. Je bent meer dan dat!

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen de meest fitte versie van jezelf te worden? Doe dan gratis de test.

Over Tom Barten
Tom besloot op 4 september 2006 zijn leven te veranderen. De maakbaarheid van zijn lichaam gaf hem ook een gevoel van maakbaarheid over zijn leven. Dat resulteerde in zijn bedrijf Changing Life waar bekende merken als Personal Body PlanDoorMeal en de Changing Life Hub onder vallen. Inmiddels is zijn bedrijf uitgegroeid tot 60 medewerkers, 120 online coaches en begeleiden ze dagelijks meer dan 7500 mensen door heel Nederland, waaronder BN’ers als Manuel Broekman en Tim Douwsma. Als eerste mannelijke gastblogger zal Tom op Fashionchick iedere maand op no-nonsense wijze vertellen hoe ook jij je de beste en fitste versie van jezelf kunt worden. Wil je meer weten over Tom zijn dagelijkse leven? Volg hem dan snel op Instagram

liefs, Tom Barten

Tom Barten Be a life changer

Reageer