Tom's Body Plan: De 7 meest bekende afslankmythes ontkracht

Zie jij door de spreekwoordelijke bomen soms ook het bos niet meer op het gebied van afslanken? Dit kan heel verwarrend zijn, zeker wanneer jij bezig bent in shape te komen voor de zomer. Wat is nou waar en wat niet? Ik neem je tijdens deze blog mee in de wondere wereld van de bekendste afslankmythes...

Tom en quote

#1 Na 20.00 uur eten maakt je dik

Van eten na acht uur ‘s avonds word je niet dik. Uiteindelijk gaat het erom dat je een calorietekort creëert (je verbruikt meer calorieën dan dat er aan calorieën binnenkomt) als jouw doel is om vet te verbranden. Het tijdstip waarop je eet heeft geen invloed op aankomen of afvallen, wel de totale hoeveelheid calorieën die jij gedurende de totale dag binnen krijgt. Niets meer eten na 20.00 uur kán simpelweg een manier zijn om in zijn totaliteit minder calorieën binnen te krijgen, maar het tijdstip zelf heeft hier niet mee te maken. Doe wat werkt voor jou is hierbij belangrijk!

#2 Je moet elke 2,5 a 3 uur eten om je stofwisseling hoog te houden

Frequente eetmomenten (5, 6 of meer per dag) kunnen voor een fantastisch resultaat zorgen als het werkt voor jou. Het is fysiologisch gezien echter geen noodzaak om zo frequent te eten. Meerdere maaltijden per dag verhoogt je stofwisseling niet. Als jij ervan houdt/je er fijn bij voelt om de hele dag te ‘grazen’, dan moet je dat doen en als jij ervan houdt/je er fijn bij voelt om minder frequent te eten, dan moet je dat ook zeker doen. Het één is niet beter dan het ander, kies voor een frequentie die werkt voor jou en waarmee je het op de lange termijn volhoudt. Let op een vorm van regelmaat in je voedingspatroon en maak je voor de rest niet druk.

Tom1

Reebok Pinnacle trainingslegging met meshReebok de Bijenkorf
€ 99,95 € 69,96
ODLO Sport BH fleur de lotusODLO Zalando
€ 39,95
Nike Cortez iDNike Nike
€ 110,00

#3 Je ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag 

Het nuttigen van een ontbijt kan een positief effect hebben als je vetverbranding als doel hebt. Het kan namelijk zorgen voor een verzadigd gevoel en minder trek gedurende de dag. Bovendien kan het je meer energie opleveren. Het niet nuttigen van een ontbijt laat daarentegen wel meer ruimte over om grotere maaltijden te eten gedurende de rest van de dag. Tevens kan het overslaan van het ontbijt een template zijn voor calorierestrictie doordat je een maaltijd minder nuttigt. Uiteindelijk geldt ook hier, doe wat werkt voor jou! Het nuttigen van een ontbijt is een psychologische voorkeur, waarvan jij zelf moet bepalen of het bij je past.

#4 Van koolhydraten word je dik

Koolhydraten maken je niet dik wanneer je in een calorietekort zit, dat is onmogelijk. Een teveel aan calorieën zorgt er voor dat je aankomt, vanuit welke bron (eiwitten, vetten of koolhydraten) die calorieën ook afkomstig zijn. Dat wil niet zeggen dat een voedingspatroon laag in koolhydraten niet kan werken om op die manier een calorie tekort te hanteren, integendeel. Wij hebben praktijkgerichte resultaten waarbij dit heeft gewerkt, maar ook voorbeelden waarbij een voedingspatroon laag in koolhydraten niet zou hebben gewerkt. Ontdek en doe wat werkt voor jou op zowel fysiologisch als psychologisch vlak en op de korte en de lange termijn.

Tom2

I'm So Yummie...ModeMusthaves ModeMusthaves
€ 18,95
adidas Zero-Dye climacool sport bh met high supportAdidas de Bijenkorf
€ 64,95 € 45,46
Armani Legging met logoprintArmani de Bijenkorf
€ 75,00 € 37,50

#5 Er bestaan speciale middelen en zalfjes voor plaatselijke vetverbranding

Het uitgangspunt voor vetverlies is, ondanks alle mooie sprookjesverhalen over speciale oefeningen, zalfjes, pilletjes of de corset waist trainer altijd het creëren van een negatieve energiebalans, oftewel calorietekort (dat is geen synoniem voor een crashdieet). Dan pas verlies je lichaamsvet. Sommige plekken zijn hierbij nou eenmaal hardnekkiger in het vasthouden van vetopslag. Het geheim voor zichtbare buikspieren? Geen! Skip wondermiddelen met veelbelovende marketing termen en focus je op jouw voeding en training.

#6 Niet alle calorieën zijn hetzelfde 

Net zoals een liter een liter is, een kilogram een kilogram en een centimeter een centimeter, is een calorie een calorie. Een calorie is dus eigenlijk niets meer dan een eenheid om aan te geven hoeveel energie bepaalde hoeveelheden voedingsmiddelen leveren. Het gaat dan ook om de context waarin bepaalde uitspraken worden geplaatst. Wat mensen eigenlijk bedoelen wanneer ze zeggen dat niet alle calorieën hetzelfde zijn, is dat koolhydraten, eiwitten en vetten niet hetzelfde zijn. Er bestaat echter niet zoiets als ‘goede’, ‘slechte’ of ‘dikmakende calorieën’.

Tom3

Polo Ralph Lauren Golf Pet pure whiteRalph Lauren Zalando
€ 39,95
Y-3 Legging met gestreepte biesY-3 de Bijenkorf
€ 250,00 € 75,00
adidas Performance DURAMA Hardloopschoenen neutraal whiteAdidas Zalando
€ 64,95 € 51,95

#7 Je kunt je lichaam op natuurlijke wijze ontgiften

Je bent niet slimmer dan je lichaam en dat zal je ook nooit worden. Je lichaam bezit van nature wonderbaarlijke reinigingsorganen die er voor zorgen dat je schoon van binnen blijft. Heb je een lever? Heb je een huid? Heb je nieren? Heb je darmen? Op je voeding letten, training, ontspanning en aandacht voor je lichaam kunnen wonderen doen met de mens. Dit heeft echter helemaal niks met ontgiften te maken, waardoor de term detox in deze situatie een verkeerde naam heeft en misleidend is. Detoxen in deze vorm, het op natuurlijke wijze ontgiften van je lichaam, kent geen enkele wetenschappelijke fundering. Het is enkel een crashdieet, maar dan verpakt in een ander jasje.

De basis voor afslanken is simpel. Als je meer calorieën verbruikt dan dat je binnenkrijgt, oftewel een calorietekort hanteert, dan slank je af. Je energie-inname door middel van voeding heeft hier de grootste invloed op. Als je over een langere tijd een calorietekort hanteert dan zal je dat vetlaagje stap voor stap zien verdwijnen. Er is geen andere manier en er bestaan geen wondermiddelen. Let op: een calorietekort is geen synoniem voor een crashdieet waarmee je veel te weinig calorieën binnenkrijgt. Zorg goed voor je lichaam en zorg dat je alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Bouw je calorie-inname stapsgewijs af zodat je samen werkt met je lichaam in plaats van tegen je lichaam.

Over Tom Barten
Tom besloot op 4 september 2006 zijn leven te veranderen. De maakbaarheid van zijn lichaam gaf hem ook een gevoel van maakbaarheid over zijn leven. Dat resulteerde in zijn bedrijf Changing Life waar bekende merken als Personal Body PlanDoorMeal en de Changing Life Hub onder vallen. Inmiddels is zijn bedrijf uitgegroeid tot 60 medewerkers, 120 online coaches en begeleiden ze dagelijks meer dan 7500 mensen door heel Nederland, waaronder BN’ers als Manuel Broekman en Tim Douwsma. Als eerste mannelijke gastblogger zal Tom op Fashionchick iedere maand op no-nonsense wijze vertellen hoe ook jij je de beste en fitste versie van jezelf kunt worden. Wil je meer weten over Tom zijn dagelijkse leven? Volg hem dan snel op Instagram

liefs, Tom Barten, Be a life changer