Lifestyle

Moeilijke slaper? 7 tips voor een betere nachtrust

Kristel, 17 september 2018

We weten natuurlijk allemaal dat een goede nachtrust erg belangrijk is voor je gezondheid. Tijdens de nacht ‘reset’ je lichaam zichzelf, waardoor je er de volgende dag weer fris en fruitig tegenaan kan.

Je kunt je beter concentreren, onthoudt meer informatie en voelt je energieker en opgewekter. En dat is precies wat we willen. Maar hoewel het soms eenvoudig lijkt om je lekker in bed op te krullen als Doornroosje, is het in realiteit vaak toch verdraaid lastig om die slaap te vatten. En bovenal om dóór te slapen. Maar goed nieuws: na het lezen van onze handige aanraders slaap jij straks als een roosje. 

Slaap lekker!

#1 Zorg voor een regelmatig slaappatroon. Dus ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op. Dit zorgt voor een steady biologische klok, waardoor je melatonineproductie optimaal wordt. Eh, melatonine? Ja, je weet wel, dat hormoon dat je lichaam vertelt dat het tijd is om te gaan slapen.

#2 Daglicht overdag verbetert je nachtrust ’s nachts. Lijkt tegenstrijdig, is het niet. Voldoende daglicht helpt je biologische klok natuurlijker en regelmatig te laten lopen én stimuleert de melatonineproductie.

#3 Uit onderzoek is gebleken dat 67% van de vrouwen elke maand onrustig slaapt rondom haar menstruatie. Dit heeft met hormonen te maken maar ook met de angst om door te lekken. Goed nieuws: dankzij Ultra Goodnight Extra van Libresse hoef je je daar geen zorgen meer om te maken. Dit maandverband heeft namelijk een bredere voor- en achterkant en anti-lekrandjes waardoor je tot wel 10 uur beschermd bent. Hoe je ook slaapt. Vraag snel een proefpakket aan om het zelf te proberen.

#4 Ontwikkel een slaaproutine. Even de hond uitlaten, een potje kruidenthee, een warme douche, een paar meditatieoefeningen: alles wat jou tot rust brengt. Als je deze routine iedere avond aanhoudt, gaat je lichaam eraan wennen dat dit betekent dat je zo dadelijk gaat slapen. Gevolg: je gaat alvast in ontspanningsmodus.

#5 Stop met cafeïne. Je kunt gewoon prima blijven genieten van je dagelijkse kopje(s) koffie, zolang je het maar vervangt door wat heilzamere kruidentheetjes vanaf 15.00u ’s middags. Cafeïne blijft namelijk zo’n 6 tot 8 uur in je bloed aanwezig en je kunt je voorstellen dat het oppeppende effect nou niet echt wenselijk is als je wilt slapen.

#6 Uit onderzoek blijkt dat overdag sporten je kan helpen om sneller in slaap te vallen. Maar pas hier wel mee op: sporten vlak voor het slapengaan werkt juist áverechts. Je lichaam heeft dan verhoogde levels van adrenaline en een verhoogde lichaamstemperatuur, wat goed in slaap vallen juist belemmert.

#7 Drink niet teveel voor het slapengaan. Klinkt logisch. Want als je ’s avonds veel drinkt, dan kun je er geld op inzetten dat je er ’s nachts uit moet voor een hoognodig toiletbezoek. En dit verstoort uiteraard je nachtrust. 

Libresse snapt dat we het állerlekkerst slapen in een bed met stralend witte lakens. Daarom hebben zij de Spierwitte Laken Challenge in het leven geroepen. Bij het aanvragen van een proefpakketje Ultra Goodnight Extra maak je kans op een spierwitte lakenset van Libresse. Hou jij je lakens witter dan wit tijdens je menstruatie? Vraag snel je proefpakket aan en doe de test! 

Hoera! Fashionchick bestaat 10 jaar dus wij trakteren. Doe mee en win!

Lees meer