Milou Verbeke: 'Laat je niet tegenhouden door de dingen die je niet durft'

Milou Verbeke is pas 28 jaar oud, maar runt al drie bedrijven. Naast dat ze regelmatig lezingen en evenementen organiseert onder de naam The Commversation en creatief webdesign bureau Purple Linings runt, is ze ook nog eens oprichter van F.A.L.L. Magazine. Dit is een online én print magazine over mode, kunst, literatuur en lifestyle dat werd opgericht in 2012. En over dat laatste willen we alles weten. Want hoe kom je eigenlijk op het idee voor een nieuw magazine? En wat komt er allemaal kijken bij het runnen van een eigen blad? Wij vroegen het aan girlboss pur sang Milou. Lees mee!  

milou verbeke

Vertel, hoe ben je op het idee gekomen voor F.A.L.L. Magazine?
'Ik was vroeger altijd al bezig met het maken van krantjes en magazines. Het was toen al mijn droom om later bij een magazine of een uitgeverij te gaan werken. Tijdens mijn studie Literatuurwetenschap bedacht ik het idee voor een magazine waarbij de pijlers mode, kunst, literatuur en lifestyle op een unieke manier met elkaar werden verbonden. Geen mode- of vakblad, maar echt daar tussenin. Het moest daarnaast een platform worden voor nieuw talent, binnen die vier pijlers.'

Was je meteen overtuigd van het concept? 
'Ja, zeker. Al was het een hele moeilijke tijd om een printmagazine te beginnen, veel printtitels hadden het toen al erg moeilijk. Maar ik schreef een businessplan, voor zowel online als offline, waar ik erg in geloofde. Uiteraard zag ik ook beren op de weg, maar ik wilde het in íeder geval proberen.'

Vanwaar de affiniteit met mode, kunst, literatuur en lifestyle? 
'Zelf heb ik vooral veel affiniteit met literatuur, daarnaast namen mijn ouders mij en mijn zusje al van jongs af aan mee naar het theater en musea. Daar is de passie voor kunst dus ook ontstaan. Ik heb een groot deel van mijn leven intensief aan ballet gedaan, dus dans wilde ik ook graag een plekje geven in het magazine. Met mode ben ik eigenlijk altijd wel bezig geweest, ik vond het vroeger al leuk om in magazines te scheuren en haalde daar veel inspiratie uit. Lifestyle is natuurlijk een erg breed begrip, wij laten hier voornamelijk food en travel onder vallen. Nu kan ik absoluut niet koken, maar heb ik zeker affiniteit met goed eten en mooie bestemmingen.'

milou verbeke

Wat kunnen lezers verwachten in F.A.L.L. Magazine?
'De printnummers van F.A.L.L. Magazine zijn opgedeeld in 4 delen, per pijler. We hebben altijd een (mode)reportage, interviews, artikelen en verhalen. Het is echt een niche magazine, ook online hebben we dit zo doorgetrokken. Je vindt daar bijvoorbeeld interviews met merken, talenten en artikelen over kunst, literatuur, mode en reportages over reizen en restaurants terug. We onderscheiden ons in de manier waarop we schrijven over deze onderwerpen. Bij ons vind je geen snelle content. Vaak moet je dan ook echt even de tijd nemen om een artikel of interview te lezen.'

Wat is het leukste dat je dankzij F.A.L.L. Magazine hebt mogen meemaken? 
'Dat is lastig! Ik heb wel een aantal hele mooie dingen mogen meemaken. Alle lanceringen voor de printnummers bijvoorbeeld en dan in het bijzonder de allereerste lancering, nu bijna vijf jaar geleden in Foam Amsterdam. Er waren zo’n 350 mensen en samen met Lauren Verster onthulde ik de allereerste cover. Onwijs leuk, maar ik vond het ook doodeng toen allemaal. Ook heb ik hele inspirerende mensen mogen ontmoeten en ben ik op bijzondere plekken geweest door F.A.L.L. Magazine.'

Wat is de grootste uitdaging bij het runnen van een tijdschrift?
'Mijn grootste uitdaging was en is nog steeds, dat de tijdschriftenbranche een hele moeilijke is. Voor een niche magazine als F.A.L.L. Magazine, welke in eigen beheer wordt uitgegeven, is het al helemaal een moeilijke markt. Vandaar ook dat we al een tijdje niet hebben kunnen printen en ons zijn gaan richten op online. Ik vond dat in het begin heel moeilijk; ik ben echt een boeken-nerd en mijn hart ligt bij print. Daarom proberen we nu online zoveel mogelijk het gevoel over te brengen zoals we dat met print doen.'

milou verbeke

Waar ben je het meest trots op? 
'Op het feit dat ik op mijn 23e dacht, f*ck it, ik ga het gewoon doen. Het is echt allemaal niet over rozen gegaan -concreet, ik ben vrij vaak op mijn bek gegaan- en dat maakt ook helemaal niet uit wanneer je aan het ondernemen bent, ik heb er heel veel van geleerd. Maar ik ben wel één van mijn allergrootste dromen achterna gegaan en daar ben ik, nu vijf jaar later, zeker wel een beetje trots op. Verder ben ik heel trots op alle lieve familie en vrienden die ik om mij heen heb, zij zijn er altijd en zonder hen had ik dit allemaal sowieso nooit kunnen doen.'

Wat komt er allemaal kijken bij het runnen van een online magazine? 
'Heel veel, maar gelukkig ben ik niet in mijn eentje! Per printeditie hebben we een thema in gedachten en proberen we alles rondom dat thema uit te zetten. Daarnaast moeten we kijken met welke bedrijven en merken we willen en kunnen samenwerken en moet het nummer uiteindelijk worden vormgegeven en uiteindelijk naar de drukker. Online houden we ons nu ook een keer in de twee maanden vast aan een thema, om de gedachte van print zo door te trekken.'

Waar ben je momenteel druk mee?
'Toen ik net begon met F.A.L.L. Magazine hadden we een kleine webshop. De bedoeling was dit uit te breiden naar een shop met producten van uiteenlopend talent. Door de drukte is dit er nooit van gekomen. Nu met de website make-over hebben we de online store ook nieuw leven in geblazen. Er staat op dit moment nog niet heel veel in, maar we zijn nu druk om deze verder uit te gaan bouwen.'

milou verbeke

Welk motto is jou op het lijf geschreven?
'Het is meer een quote dan een motto, maar "And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music” van Friedrich Nietzsche’ staat erg dichtbij me. Als ik een motto zou moeten kiezen dan wordt het denk ik 'Waar een wil is, is een weg'. Ik geloof heilig in dat wanneer je écht iets wilt - en er uitaard heel hard voor werkt en niet op de bank blijft wachten tot het komt aanvliegen - het ook kan. Zo lang je maar doet, durft en een beetje brutaal bent.'

Hoe belangrijk is mode voor je?
'Ik vind mode belangrijk omdat je kan laten zien wat je uit wilt stralen. En het kan een positieve invloed hebben op je humeur: als je een slechte dag hebt, maar je doet een leuk jurkje aan met hakken dan voel je je direct toch al iets beter. Nu ben ik niet iemand die grootste mode-inspiratie heeft ’s ochtends - wat ik overigens erg jammer vind - maar ik probeer mij wel altijd te kleden naar wat ik wil uitstralen die dag.'

Heb je een stijlicoon?
'Wel meerdere! De stijl van Emmanuelle Alt vind ik prachtig, maar ik kan ook altijd wel even het internet afstruinen naar foto’s van Sienna Miller. Op Instagram volg ik een paar bloggers die qua stijl heel dicht bij mij staan, ook een soort van stijliconen dus.'

Filippa K Eden lange mantel met ceintuurFilippa K de Bijenkorf
€ 420,00
Filippa K Swing loose fit T-shirt van linnenFilippa K Designer topde Bijenkorf
€ 80,00
Sandro Blazer met details van veloursSandro Blazerde Bijenkorf
€ 295,00
Sandro Crossbodytas van leerSandro Crossbody tasde Bijenkorf
€ 195,00
Maje Pippou cropped high rise straight fit jeansMaje Rechte pijp jeansde Bijenkorf
€ 150,00
Isabel Marant Enkellaarsjes garett bo0096 zwartEnkellaarsjesTo Be Dressed
€ 690,00 € 299,95

Hoe zou je jouw persoonlijke kledingstijl omschrijven?
'Ik heb niet echt een vaste kledingstijl. Ik kijk ’s ochtend naar hoe mijn dag eruit ziet en hoe ik mij voel. Als ik afspraken heb vind ik het fijn om er iets netter uit te zien, maar als ik een dag op kantoor zit dan vind ik het ook heel fijn om meer casual te gaan. Voor een event of een opening draag ik het liefst een blazer met een jeans en goede hakken. Verder ben ik erg van de basics, ik investeer graag in kwalitatieve en mooie kleding, waar ik veel jaren mee kan doen.'

Wie of wat zijn je favoriete merken, ontwerpers of shops? 
'Al heel lang staat Isabel Marant op nummer een. Eigenlijk vind ik bijna altijd alles wat zij ontwerpt mooi en het sluit het beste aan bij mijn kledingstijl. In dat rijtje passen Sandro en Maje ook goed. Verder vind ik de webshop van Reformation erg fijn en ik ben fan van Schueller de Waal.'

Tot slot: wil je zelf nog iets kwijt?
'Misschien wat cliché, maar dat is toch echt dat wanneer je iets wilt en je gelooft er voor de volle 100% in, dat je er dan voor moet gaan. Niets toffer dan je dromen verwezenlijken. Laat je niet tegenhouden door dingen die je niet durft of als er even iets niet helemaal loopt zoals je graag had gewild.'

Lees ook het interview met Martje en Emilie van 'Babe, you got this'.

liefs, Anne ,

Shop meer van

Geen resultaten gevonden.