Daisy loves Health: Hoe zuinig ben jij met het zoutpotje?

Een gekookt eitje, een omeletje, aardappelen, vis, vlees of groente, bijna overal ging wel een snufje zout overheen bij mij. Iets wat ik eigenlijk automatisch deed, want zonder zout is het toch zo flauw? Tot ik laatst op m’n vingers werd getikt, letterlijk en figuurlijk. ‘’Ho stop, niet zo veel zout joh”, zei moeders. Veel? Ik was me eigenlijk van geen kwaad bewust.

Daisy en zout quote

Maar volgens de Nierstichting is een te veel aan zout is net zo ongezond als een te veel aan suiker. Onlangs constateerden zij dat wij Nederlanders per jaar een kilo zout te veel eten. Niet bepaald gezond dus. Dat terwijl je zonder zout ook heerlijk eten kunt maken, heb ik gemerkt. Afgelopen weken ben ik gaan letten op de hoeveelheden zout, en op zoek gegaan naar gezondere alternatieven. Ook ben ik bewust geworden van de gevolgen voor je gezondheid. Lees je mee? 

De gevolgen van te veel zout

Dat we te veel zout binnen krijgen is op zich niet zo gek, want er wordt aan bijna ieder bewerkt product zout toegevoegd. Vaak zijn het producten waarvan je totaal niet verwacht dat het er in zit. Te veel zout verhoogt namelijk je bloeddruk, waardoor het risico op hart- en vaatziekten toeneemt. Daarnaast kan het ook een schadelijk effect hebben op je nieren, aangezien zij de hoeveelheid zout in je lichaam regelen en extra hard moeten werken wanneer je te veel binnen krijgt.

Hoeveel zout per dag? 

Toch heeft je lichaam wel degelijk zout nodig. Het mineraal is namelijk belangrijk voor de zenuwprikkelingen vanuit je hersenen die weer opdracht geven aan onder andere spierbewegingen. Heb je te weinig zout in je lijf, dan kun je bijvoorbeeld je arm niet meer optillen. Ook speelt het een rol bij de vochtbalans in je lichaam en bij het regelen van je bloeddruk. Voor alle volwassenen geldt het advies om niet meer dan 6 gram zout per dag binnen te krijgen.

Minder zout

Tips om minder zout te eten

Ondanks het feit dat aan bijna alle bewerkte producten zout wordt toegevoegd, zijn er wel een aantal tips om iets minder binnen te krijgen. #1 Verse of gedroogde kruiden. Gebruik verse of gedroogde kruiden en specerijen in plaats van zout. Voeg bijvoorbeeld knoflook, gember, zwarte peper, kaneel, kurkuma, basilicum, chilipepers of citroensap aan je eten toe voor extra smaak. #2 Bakken in olie. Kies ervoor om groentes in een scheutje olie te bakken, roosteren of grillen in plaats van koken. Zo creëer je meer smaak. #3 Vermijd kant en klare sauzen. Dit geldt ook voor kant en klare maaltijden of kruidenmixen. Deze bevatten enorm veel zout. Maak ze daarom gewoon zelf, veel gezonder én lekkerder! #4 Sojasaus. Dit schijnt een goed alternatief te zijn voor zout. Door het gebruik van sojasaus kun je bijvoorbeeld het zoutgehalte in sladressings en soepen een stuk verminderen zonder dat er smaak verloren gaat. #5 Etiketten. Last but not least: lees de etiketten! Ook van de producten waar je een toevoeging van zout niet verwacht: verrassing, het zit er toch in! Vergelijk verschillende merken en je zult zien dat er grote verschillen zijn. Kies uiteraard altijd voor het product met de laagste toevoeging.

Over Daisy Oppelaar
Daisy kan heel hard rennen, heel lekkere healthy baksels maken en dat beide ook nog eens heel mooi vastleggen op haar blog I Love Health.nl. In 2012 begon ze één van de eerste Nederlandse blogs over health zonder geitenwollensokken-imago, wat uitgroeide tot een grote naam op dat front. Op haar blogs deelt Daisy niet alleen smoothies en haar persoonlijke visie op gezondheid, ze vraagt ook regelmatig de mening van sport- en voedingsdeskundigen. Volg Daisy & I Love Health op FacebookInstagram en Twitter!

liefs, Daisy Oppelaar,

Shop meer van

Geen resultaten gevonden.