Guest editors

Daisy loves health: Gezond én lekker eten in het nieuwe jaar

Daisy, 07 januari 2018

Daisy loves health: Gezond én lekker eten in het nieuwe jaar

Het jaar is werkelijk voorbij gevlogen. Een ruime week geleden was het nog Kerst, waar we enorm van houden bij ILH. Familie, vrienden, spelletjes, gezelligheid en niet te vergeten, lekker eten! Of zeg maar gerust, héél veel lekker eten. Maar na al die gourmetschotels en gevulde kalkoen is het weer tijd om rustig aan te doen. Het is per slot van rekening een nieuw jaar. En néé, dat wil niet zeggen dat we dagen op een zak wortels of een salade leven. Zeker niet! In deze blog heb ik een aantal gezonde en lekkere gerechten voor je op een rij gezet, die hélemaal in lijn met je goede voornemens en ILH proof zijn.  Voor welk gerecht ga jij? 

Havermout toastjes met geitenkaas, kiemen & vijgen

deel 1

#1 Verwarm de oven op 200 graden. #2 Doe de havermout, zonnebloempitten, het zout en water in een beslagkom. Meng alles door elkaar heen. Je kunt het beslag het beste kneden met je handen. Het is een stevige massa, dus dit is meteen een kleine work-out. #3 Om alle toastjes gelijk en rond te maken, kun je een kookring gebruiken. Maak een dun bodempje in de kookring van ongeveer een halve centimeter dik. Verdeel het beslag gelijkmatig over de bodem en druk stevig aan. Je kunt een beetje water op de vingertoppen doen, zodat het beslag niet blijft plakken aan je vingers. Leg de havermout toastjes voorzichtig op een bakplaat. #4 Plaats de havermout toastjes in de oven. Bak ze ongeveer 15-20 minuten. De toastjes hebben dan een lichte bruine kleur. #5 Laat de havermout toastjes afkoelen. Beleg met een stukje kaas, een stukje vijg en een plukje kiemen.

Portobello met spinazie, tomaat en feta

deel 2

#1 Verwarm de oven voor op 200 graden. #2 Maak de portobello’s schoon met een borstel (maak ze niet nat, dan verliezen ze hun smaak). Haal het steeltje eraf. Leg ze op hun bolle kant in een ovenschaal. #3 Verhit in een wok wat kokosolie en fruit hierin de fijngesneden of geperste teen knoflook. Bak vervolgens 2 handen spinazie in de pan totdat het is geslonken. Haal uit de pan. #4 Snij de tomaat in kleine stukjes en wok deze ook (in dezelfde pan). Lekker met wat Italiaanse kruiden. Haal deze ook uit de pan. #5 Vul de portobello’s als volgt: eerste wat feta, schep nu wat tomatenblokjes in de portobello’s, vervolgens de spinazie, nu weer wat tomatenblokjes en bovenop stukjes feta. #6 Zet in de oven gedurende zo’n 15 minuten. Zet de laatste 2 minuten eventueel onder de grillstand van je oven. #7 Haal uit de even en serveer direct.

Zalm met gegrilde asperges

deel 3

#1 Verwarm de oven voor op 180 graden. #2 Leg de zalmmoten in de ovenschaal en verdeel de peterselie erover. #3 Zet in de oven voor circa 15 minuten. #4 Snijd de onderkant van de asperges. Doe ze in  een schaal en meng met de olijfolie, fijngesneden of gepeste knoflook en de chili-flakes. #5 Verwarm ondertussen een grillpan en gril de asperges gedurende 5 tot 8 minuten tot ze beetgaar zijn. Keer regelmatig om. #6 Als je amandelschaafsel gebruikt, voeg dit dan 1 minuut voordat de asperges klaar zijn toe, zodat ze licht keuren. #7 Serveer de zalm met de asperges en verdeel tot slot het amandelschaafsel erover.

Superfood friet van zoete aardappel

deel 4

 #1 Verwarm de oven voor op 180 graden. #2 Was de aardappels en snijd eventuele donkere stukje eruit. Je hoeft ze niet te schillen. #3 Snijd de aardappels in lange repen en week ze 30 minuten tot een uur in koud water. Zo verwijder je het zetmeel en worden je frieten knapperiger. En dat is wat we willen! #4 Spoel de frieten een paar keer om en droog af met een theedoek. #5 Smelt de kokosolie op laag vuur. Doe de frieten in een kom en giet de kokosolie erover. Meng het goed. #6 Leg de frieten verspreid op een met bakpapier beklede bakplaat. Strooi het zeezout erover en leg de knoflook ook op de bakplaat. #7 Zet de plaat 30-35 minuten in de oven. Hussel halverwege de frietjes zodat alle kanten goed gebakken worden.

Chocoladetaartjes met zoete aardappel

deel 5

#1 Verwarm de oven voor op 150 graden. #2 Verwijder de pitten uit de dadels en scheur ze in kleine stukjes. Doe de dadels samen met de havermout, gemengde noten en kokosolie in een kom en mix deze met de staafmixer tot kruimels. Voeg 1 eetlepel water toe om het geheel iets te binden. Het deeg blijft erg kruimelig, maar wanneer je wat in je handen neemt, moet je er een balletje van kunnen vormen. Voeg, als dit niet lukt, een klein beetje extra kokosolie toe. #3 Neem het muffinbakblik en verdeel je kruimeldeeg over zes vormpjes. Druk het deeg met je vingers goed aan en vorm een klein opstaand randje door de kruimels vanuit het midden naar de zijkant te duwen. Zorg dat het deeg goed compact in de vormpjes zit. #4 Zet de taartbodempjes in de voorverwarmde oven en bak ze 10 minuten op 150 graden. #5 Ondertussen heb je tijd om de vulling te maken. Snijd de zoete aardappel in de lengte doormidden en leg hem met de gesneden kant naar beneden op een bord. Zet dit bord 5-7 minuten op vol vermogen in de magnetron zodat de zoete aardappel van binnen zacht wordt. #6 Lepel de puree uit de zoete aardappel en prak deze samen met het stukje banaan fijn met een vork. Voeg de melk toe om de puree wat te verdunnen en breng op smaak met het cacao poeder en een snufje zout. #7 Haal de taartbodempjes voorzichtig uit het muffin-bakblik en leg ze op een bord. Schep in ieder taartvormpje een grote lepel van de zoete aardappelpuree. Je kunt de taartjes eventueel nog garneren met een gehalveerde hazelnoot.

Eet smakelijk! Met deze gerechten komt het helemaal goed met die voornemens!

Over Daisy Oppelaar
Daisy kan heel hard rennen, heel lekkere healthy baksels maken en dat beide ook nog eens heel mooi vastleggen op haar blog I Love Health.nl. In 2012 begon ze één van de eerste Nederlandse blogs over health zonder geitenwollensokken-imago, wat uitgroeide tot een grote naam op dat front. Op haar blogs deelt Daisy niet alleen smoothies en haar persoonlijke visie op gezondheid, ze vraagt ook regelmatig de mening van sport- en voedingsdeskundigen. Sinds dit jaar heeft I Love Health er een zusje bij. Namelijk I love Bali.nl.  Volg Daisy. I Love Health en I Love Bali  op FacebookInstagram en Twitter!

liefs, Daisy Oppelaar,

Shop meer van

Geen resultaten gevonden.

Hoera! Fashionchick bestaat 10 jaar dus wij trakteren. Doe mee en win!

Lees meer