Daisy loves Health: De voordelen van krachttraining

Bij I Love Health hebben we de vele voordelen van krachttraining al ervaren, en kunnen eigenlijk niet meer zonder! Heel goed om cardio dus af te wisselen met wat effectieve krachtoefeningen. Want echt, je merkt gewoon dat het je lichaam goed doet. Waarom precies? Wij hebben tien redenen voor je op een rij gezet.

Daisy Loves Health

10 redenen om met krachttraining te starten

 #1 Sterker. Misschien wat voor de hand liggend, maar van krachttraining word je sterker. Een getrainde spier is een sterkere spier. Nu hoef je dus nooit meer te miepen om een pot kikkererwten die je niet opengedraaid krijgt. #2 Sterkere botten. Krachttraining zorgt ervoor dat je botstructuur sterker wordt. Zo heb je minder kans op botontkalking. #3 Goede houding, minder (rug)klachten. Door het trainen van de spieren van je romp (rug, buik, schouders) krijg je een mooie(re) houding. Je gaat mooi rechtop staan. Gevalletje schouders naar achter en borst vooruit. Ook heb je minder kans op rugklachten omdat je rug sterker wordt. #4 Meer spiermassa. Hoewel mannen hier meestal meer aanleg voor hebben, krijgen ook vrouwen meer spiermassa van krachttraining. Hoe dat zit? Het volume van een spier neemt toe (dit noem je hypertrofie). Door krachttraining komen er kleine scheurtjes in de spieren. Je lichaam geneest deze scheurtjes, waardoor je spieren groter en sterker worden. #5 Mooi, fit lichaam. Vetjes verdwijnen en spieren verschijnen! Je krijgt van krachttraining een mooi geshaped lichaam (dit gaat overigens wel samen met wat aanpassingen in je voeding).

Daisy

#6 Meer energie. Ondanks dat we soms met trillende benen en armen de gym verlaten, geeft krachttraining veel meer energie. Na je workout ben je weer helemaal fit, scherp en vol energie. Begin je dag dus voortaan met krachttraining! #7 Je valt makkelijker af. Door krachttraining wordt je rustmetabolisme (je stofwisseling) hoger. Hierdoor verbrand je gedurende de dag - ook als je niet sport – meer calorieën. Zo val je dus gemakkelijker af. Spieren gebruiken namelijk meer energie dan vet. Hoe meer vetmassa je ‘inruilt’ voor spiermassa, hoe hoger je metabolisme. #8 Meer uithoudingsvermogen. Door krachttraining neemt ook je uithoudingsvermogen toe. Niet alleen je spieruithoudingsvermogen (je wordt sterker), maar ook je algehele conditie verbetert. #9 Beter zelfbeeld. Het is niet per se zo dat je beter, leuker of aantrekkelijker bent als je een strak(ker) lichaam hebt. Het gaat erom dat je een lichaam hebt dat bij je past. Een lichaam waar jij je goed bij voelt. Door middel van krachttraining kun je naar dat lichaam toe werken. Dit doel bereiken geeft je een goed gevoel. Ook word je fysiek sterker van krachttraining, waardoor je je mentaal ook sterker zal voelen. #10 Het is leuk! Ja, echt! Veel vrouwen lijkt het niets; dat getrek aan die gewichten. Maar het is echt leuk, geloof ons! Het geeft een kick om te merken dat je sterker wordt, je lichaam in positieve zin verandert en je er beter door gaat voelen. Blij worden, omdat je vijf kilo meer hebt gesquat dan de vorige keer geeft een heerlijk gevoel!

Om je alvast op weg te helpen

Nike Performance AIR MAX 2017 Sneakers laag mint/türkis/gelbNike Zalando
€ 189,95 € 151,95
Nike sportbroekNike wehkamp.nl
€ 30,00
Tanktop PinkPIXIE Pixie
€ 27,95
Pop Like Pink ChampagneModeMusthaves ModeMusthaves
€ 14,95 € 7,50
adidas Chill high-support sport bhAdidas de Bijenkorf
€ 44,95 € 31,46
Asics hardloopjackAsics wehkamp.nl
€ 85,00 € 44,95

Op I Love Health vind je meer blogs over krachttraining, zoals deze met tips voor strakke billen

Over Daisy Oppelaar
Daisy kan heel hard rennen, heel lekkere healthy baksels maken en dat beide ook nog eens heel mooi vastleggen op haar blog I Love Health.nl. In 2012 begon ze één van de eerste Nederlandse blogs over health zonder geitenwollensokken-imago, wat uitgroeide tot een grote naam op dat front. Op haar blogs deelt Daisy niet alleen smoothies en haar persoonlijke visie op gezondheid, ze vraagt ook regelmatig de mening van sport- en voedingsdeskundigen. Volg Daisy & I Love Health op FacebookInstagram en Twitter!

liefs, Daisy Oppelaar,