Daisy loves health: De tien geboden van I Love Health

Supermarkten spelen tegenwoordig massaal in op de ‘gezond eten trend’. Op zich natuurlijk goed dat bijvoorbeeld bijna alle soorten groenten en fruit volop te verkrijgen zijn. Of dat er steeds meer verse producten te verkrijgen zijn. Maar pas op: achter veel ‘gezonde’ producten schuilt ook een hele goede marketing afdeling. Veelbelovende verpakkingen met daarop teksten als ‘volkoren’, ‘biologisch’, ‘suikervrij of ‘light’, zeggen eigenlijk weinig tot niets. Wil je zeker weten of je gezond bezig bent of niet? Volg dan de 10 simpele regels die wij ook volgen.

Daisy loves Health

1.  Wees niet bang voor vetten, koolhydraten en eiwitten

Ga deze voedingsstoffen (ook wel macronutriënten genoemd) niet skippen als je een gezondere levensstijl aan wilt nemen. Mits je natuurlijk een bepaalde allergie of intolerantie hebt, dan moet je dat product mijden. Maar is dat niet het geval? Dan is het goed om zo veel mogelijk te variëren.  Veel diëten skippen sommige voedingsmiddelen of –stoffen. Zo was het jaren geleden ‘in’ om geen koolhydraten te eten. En daarna was vet weer de duivel. Maar we kunnen het niet vaak genoeg zeggen: ons lichaam heeft koolhydraten, vetten en eiwitten nodig om goed te kunnen functioneren. Wel is het belangrijk om voor de juiste verhoudingen te gaan. Hoe, wat, hoeveel en wat die macronutriënten doen, leg ik uit in deze blog.

2. Ga voor de juiste calorieën

Je hebt calorieën en calorieën. Het verschil? De ene groep bevat voedzame (nuttige) voedingsstoffen, en de andere groep bevat weinig tot geen voedingsstoffen. We noemen dat ook wel lege calorieën. Oftewel: je krijgt ze wel binnen maar ze doen weinig tot niets goeds voor je lichaam. Vaak zetten ze juist aan tot nog meer eten. Lege calorieën vind je in geraffineerde suikers, alcohol en transvetten.

Bowls

 3. Ga voor puur en onbewerkt

Kant en klare pizza’s? Saus of soep uit een pakje of zakje? Nee bedankt. Bij ILH maken we zo veel mogelijk zelf, en het liefst van verse en natuurlijke producten. Ga voor producten met een zo kort mogelijke ingrediëntenlijst. Hoe langer, hoe meer onzin er vaak in zit (denk aan toegevoegde suikers, extra zout en smaakversterkers). Door zo veel mogelijk zelf te maken weet je zeker wat er wel of niet in je gerecht zit. Daarnaast is het veel lekkerder!

 4. Varieer! 

Groente, fruit, zaden, pitten, noten, peulvruchten, zuivel, vis, vlees, schaal- en schelpdieren… eet het allemaal! Hoe meer variatie, hoe meer verschillende voedingsstoffen je binnen krijgt die ieder weer zijn een eigen nuttige functie voor je lichaam hebben!

I love Health

 5.Volg geen crash dieet

Een crash dieet is funest. Voor alles. Voor je stofwisseling, je humeur en uiteindelijk ook voor je gewicht. Het is bewezen dat men uiteindelijk vaak meer aankomt van een crash dieet, dan dat men ervan afvalt. Zoals ik net al schreef, het is de kunst om een gezonde levensstijl vol te houden. Het is niet iets tijdelijks zoals een dieet wel is. Een levensstijl is voor altijd.

 6. Beweeg!

Afvallen doe je in de keuken, fit worden doe je in de gym. Dat heb ik ooit van mijn personal trainer geleerd. En daar ben ik het volkomen mee eens! Een gezonde levensstijl is meer dan alleen gezond en bewust eten. Voldoende sporten en de juiste beweging hoort daar ook zeker bij. Kies voor een sport die je echt leuk vindt, waardoor je het volhoudt. Ik vind drie keer per week sporten een mooi, haalbaar aantal. Maar staar je daar niet blind op. Bedenk je goed dat alles beter is dan niets. Dus ga met de fiets in plaats van met de auto of bus, neem een keer de trap in plaats van de lift en wandel eens in je lunchpauze in plaats van alleen maar boterhammen met kaas naar binnen te schuiven. En vergeet niet: sporten kent zoveel voordelen! Het levert je meer energie, een beter humeur, je zit beter in je vel (letterlijk en figuurlijk) én het verlaagt risico’s op bepaalde ziekten.

I love health

 7. Ga af en toe ook voor een ongezonde hap!

Een broodje kroket of een lekkere reep chocola. Ik ben er dol op, dus waarom zou ik mezelf dat ontzeggen? Het is de kunst om een goede verhouding in gezond vs. minder gezond aan te nemen. Bij ILH doen we dat door de 80-20 regel te volgen.  Die andere 20% neem je lekker waar je zin in hebt. Ja, ook als dit uit een pakje of zakje komt, vol zit met witte (ahhh!!) suikers of transvetten. Als je jezelf alles ontzegt is je nieuwe gezonde levensstijl niet vol te houden namelijk. Zorg ervoor dat het in balans is. 

8. Vermijd stress en geniet!

Stress is niet bepaald bevorderlijk voor een gezonde levensstijl. Sommige mensen gaan van stress bijvoorbeeld meer eten, anderen krijgen geen hap door een keel. Of het uit zich in lichamelijke klachten, zoals hoofd, nek –en rugpijn. Zorg daarom dat je genoeg dingen in je leven hebt die je aan het lachen maken en je een goed gevoel geven. Spreek met vrienden af, ga naar de film, een avondje uit, naar een festival… whatever, zolang je maar lol maakt. En geniet van het leven. Zorg daarnaast dat je ook je rust pakt door voldoende te slapen, te ontspannen en bijvoorbeeld door aan yoga of mindfulness te doen.           

I love Health

 9. Staar je niet blind op de weegschaal

Een weegschaal? Die heb ik niet eens meer. Dat lieg ik, ik heb namelijk wel een mini weegschaaltje voor in de keuken. Maar ik sta al jaren sta ik niet meer op een weegschaal. Eerder wel hoor. Dagelijks zelfs. Maar wat ik daar mee opschoot? Helemaal niets. Een voorbeeldje: Iemand die 65 kg weegt kan een slanker en gespierder figuur hebben dan iemand met een gewicht van 55 kg. Oftewel: je gewicht zegt vaak eigenlijk niets. Wil je weten of je progressie boekt (afvallen, strakker worden, etc.) zijn er betere manieren om hier achter te komen. Ik meet bijvoorbeeld om de twee maanden mijn vetpercentage bij de sportschool. Maar je kan bijvoorbeeld ook met een meetlint bepaalde lichaamsdelen opmeten en bijhouden. Maar het allerbeste: kijk gewoon in de spiegel. Staat het me aan wat ik zie, of niet? Daar gaat het immers om!

 10. Loop niet te hard van stapel

Besluit jij om het roer om te gooien, en gezonder te gaan leven? Heel goed. Maar verwacht niet dat het van de ene op andere dag allemaal lukt. Het is handig om haalbare doelen te stellen. Binnen een maand een sixpack is niet heel realistisch. Nooit meer chocolade eten ook niet. En 25 kilo afvallen in 2 maanden al helemaal niet. Als je doelen niet realistisch zijn, is de kans op falen veel groter. Als je wel 25 kilo moet afvallen, stel dan subdoelen en beloon jezelf als je een eerste (sub)doel hebt behaald.

Over Daisy Oppelaar
Daisy kan heel hard rennen, heel lekkere healthy baksels maken en dat beide ook nog eens heel mooi vastleggen op haar blog I Love Health.nl. In 2012 begon ze één van de eerste Nederlandse blogs over health zonder geitenwollensokken-imago, wat uitgroeide tot een grote naam op dat front. Op haar blogs deelt Daisy niet alleen smoothies en haar persoonlijke visie op gezondheid, ze vraagt ook regelmatig de mening van sport- en voedingsdeskundigen. Volg Daisy & I Love Health op FacebookInstagram en Twitter!

liefs, Daisy Oppelaar,

Shop meer van

Geen resultaten gevonden.