Daisy loves Health: 6 x foodtips tegen migraine

Niks vervelender dan een migraine aanval. Niet alleen vanwege die onwijs pijnlijke hoofdpijn, maar ook omdat je er op dat moment niks aan kunt doen. Ja, een paracetamol die de pijn, met een beetje geluk, iets verlicht. Want hét medicijn dat migraine helemaal doet verdwijnen is helaas nog niet uitgevonden. Maar wist je dat bepaalde voeding positief kan werken op zo’n migraine aanval? Ik heb een aantal tips voor je op een rijtje gezet. 

Daisy en quote

#1 Magnesium tegen migraine

Het schijnt dat de helft van mensen met migraine een magnesium tekort heeft. Dit tekort zou dus wel eens de oorzaak van jouw hoofdpijn kunnen zijn. Voldoende magnesium is sowieso nooit verkeerd. Zo zorgt het onder andere voor ontspanning van de spieren en zenuwen en verhoogt het je weerstand tegen stress, wat voor mensen met migraine dus extra gunstig kan zijn. Dagelijkse 600 mg magnesium schijnt de kans op een aanval al te verminderen.

#2 Arginine/ Bietensap

Vaak is een vernauwing van de bloedvaten een oorzaak van de kloppende hoofdpijnklachten bij migraine. Stofjes die een gunstige invloed hebben op de bloeddruk en daarnaast een rustgevende werking hebben, zouden die kloppende hoofdpijn kunnen verlichten. Het aminozuur arginine is zo’n stofje. Het zorgt er onder andere voor dat bloedvaten verwijden, wat dus voor een verlichting van de hoofdpijn zorgt. Ook bietensap schijnt een goeie te zijn. Via het nitraat in bietensap kan ons lichaam ook de bloedvaten verwijden. Wat dacht je van deze lekkere zelfgemaakte bietensapjes?

Bietensap en soep

#3 Vitamine B

B-vitamines spelen een grote rol bij het voorkomen én behandelen van hoofdpijn en migraine. Een dosis van 200 of 400 milligram riboflavine, oftewel vitamine B2, per dag is in verschillende onderzoeken effectief gebleken bij het verminderen van de aanvallen, intensiteit en duur van je hoofdpijn.

#4 Gember

In de Oosterse culturen wordt gember al honderden jaren als ‘medicijn’ gebruikt tegen klachten als misselijkheid, overgeven en hoofdpijn. Maar er zijn ook verschillende onderzoeken die bevestigen dat verse gember een gunstige werking heeft op het verminderen van migraine. Voortaan dus gewoon een lekker gembertheetje, of nog beter; een lekker wortel-gembersoepje!

Thee en salade

#5 Omega 3

Een studie onder een groep migraine patiënten wees uit dat een verhoging van omega-3 vetzuren gecombineerd met een vermindering van omega-6 vetzuren leidt tot minder hoofdpijn per maand. Deze zalmsalade met avocado zit bomvol omega-3!

#6 Verkeerde voeding

Maar er zijn ook een aantal soorten voeding die juist migraine kunnen uitlokken of verergeren. Dit is voornamelijk het geval bij voeding die je bloedsuikerspiegel snel laten stijgen en dalen. Hypoglykemie, zo noemen ze dat ook wel met een mooi woord. Dit lijkt bij veel migrainepatiënten een uitlokkende factor te zijn, omdat het snelle stijgen en dalen samen gaat met de aanmaak van stresshormonen die weer voor het aan- en ontspannen van de vaten kunnen leiden. Wat dus een veel voorkomende oorzaak van migraine is. Vermijd dus zo veel mogelijk ‘snelle’ koolhydraten zoals: suikerrijke producten, koekjes, snoep, frisdrank, witmeelproducten etc.

Heb jij ook regelmatig migraine of last van hevige hoofdpijn? Laat ons dan weten hoe jij daar mee omgaat en deel natuurlijk ook jouw tips met ons!

Over Daisy Oppelaar
Daisy kan heel hard rennen, heel lekkere healthy baksels maken en dat beide ook nog eens heel mooi vastleggen op haar blog I Love Health.nl. In 2012 begon ze één van de eerste Nederlandse blogs over health zonder geitenwollensokken-imago, wat uitgroeide tot een grote naam op dat front. Op haar blogs deelt Daisy niet alleen smoothies en haar persoonlijke visie op gezondheid, ze vraagt ook regelmatig de mening van sport- en voedingsdeskundigen. Volg Daisy & I Love Health op FacebookInstagram en Twitter!

liefs, Daisy Oppelaar,

Shop meer van

Geen resultaten gevonden.