Daisy loves health: 6 x fabels over afvallen

Skip koolhydraten. Eet geen vet. Eet zo min mogelijk calorieën. Drink veel water (met citroen). Pilletje voor dit, pilletjes voor dat. Eet dit, eet dat. Of juist niet. Poeh, snap jij het nog!? Er zijn heel wat verschillende theorieën over hoe je het beste kunt afvallen en welke het meest effectief zijn. Maar lang niet alles wat wordt gezegd of geschreven klopt. Laten we vooropstellen dat afvallen een kwestie is van meer calorieën verbranden dan binnnekrijgen. Maar wat draagt daaraan bij? En wat niet? We hebben een aantal feiten en fabels voor je op een rij gezet waar nog vaak onduidelijkheid over is. Want dat zijn er nogal wat viel ons op!

Daisy

#1 Van koolhydraten word je dik
FABEL: Koolhydraten maken je niet dik wanneer je in een calorietekort zit, dat is onmogelijk. Een teveel aan calorieën zorgt er voor dat je aankomt, vanuit welke bron (eiwitten, vetten of koolhydraten) die calorieën ook afkomstig zijn. Dat wil niet zeggen dat een voedingspatroon laag in koolhydraten niet kan werken om op die manier een calorietekort te hanteren, integendeel. Afvallen betekent niet jezelf ineens alles verbieden.

#2 Een crashdieet is een goed idee
FABEL: Ineens niets meer eten of leven op rijstwafels omdat je wil afvallen is niet de manier om kilo’s kwijt te raken. Sterker nog, een crashdieet, denk hierbij aan een dieet waar je minder dan duizend calorieën per dag binnen krijgt, zorgt er meestal voor dat je daarna heel snel weer aankomt, en vaak zwaarder wordt dan je was. Dit komt omdat je lichaam dan alle voedingsstoffen opslaat als ‘reserves’, voor het geval jij besluit om jezelf nog eens uit te hongeren. En je gaat vaak extra veel eten wanneer het weer ‘mag’. Niet doen dus.

Daisy

#3 Je kunt plaatselijk vet verbranden (met zalfjes en middeltjes)
FABEL: I wish! Als die bestonden dan waren er niet zo veel mensen met overgewicht. Het uitgangspunt voor vetverlies is altijd het creëren van een negatieve energiebalans (= meer calorien verbranden dan binnenkrijgen). Dan pas verlies je lichaamsvet. Sommige plekken zijn hierbij helaas hardnekkiger in het vasthouden van vetopslag dan andere plekken.

#4 Van gezonde snacks kom je niet aan
FABEL: Ook in een suikervrij bananenbroodje, smoothie bowl, zwarte bonen brownie of een stuk raw carrot cake zitten calorieën. Het woordje healthy, biologisch, verantwoord, gezond of suikervrij wil (helaas) niet zeggen dat je er meer van kan eten. Want ook als je door gezonde producten te veel calorieën binnen krijgt kom je aan. Laat je dus niet verleiden door dit soort termen. Maar kijk goed naar de ingrediënten.

Daisy

#5 Vetten zijn slecht
FABEL: Wees niet bang voor vet, maar ga voor goede vetten. Je lichaam heeft namelijk juist vet nodig om vet te kunnen verbranden. Ga voor onverzadigde vetten. Deze vind je in o.a. in avocado’s, vis, noten en (kokos) olie.

#6 Eiwitten verzadigen
FEIT: Je zit inderdaad langer vol van eiwitten dan van dezelfde hoeveelheid koolhydraten of vetten. Daarnaast moet je lichaam harder werken om eiwitten te verbranden (vertering, opname, etc.) Hierdoor krijgt je stofwisseling een boost, en zal je meer calorieën verbranden. In deze producten vind je veel eiwitten.

Meer gezonde tips en artikelen vind je op I Love Health!

Over Daisy Oppelaar
Daisy kan heel hard rennen, heel lekkere healthy baksels maken en dat beide ook nog eens heel mooi vastleggen op haar blog I Love Health.nl. In 2012 begon ze één van de eerste Nederlandse blogs over health zonder geitenwollensokken-imago, wat uitgroeide tot een grote naam op dat front. Op haar blogs deelt Daisy niet alleen smoothies en haar persoonlijke visie op gezondheid, ze vraagt ook regelmatig de mening van sport- en voedingsdeskundigen. Volg Daisy & I Love Health op FacebookInstagram en Twitter!

liefs, Daisy Oppelaar,

Shop meer van

Geen resultaten gevonden.