menu
fashionchick fit week home-gym thuissporten decathlon
Lifestyle

Alles wat je nodig hebt voor je thuisworkout

Jane, 26 januari 2022

De sportscholen zijn gelukkig weer open, maar niet iedereen staat te springen om met anderen in dezelfde ruimte te sporten. Of misschien ben je wel zó gehecht geraakt aan je thuisworkout dat je nooit meer iets anders wilt. Wil je je home-gym wat professioneler maken? Bij Decathlon vind je alles wat je nodig hebt om je eigen sportroutine samen te stellen, gewoon in je huiskamer. 

Welke sport je ook beoefent of in je sportroutine wil toevoegen, welk fitnessniveau je ook hebt, zeer grote kans dat je bij Decathlon aan het juiste adres bent, want je vindt er sportkleding, accessoires en attributen voor tig verschillende trainingen. En het goede nieuws is, het is niet duur en ze hebben een fijne online webshop met online sportexperts. Heb je meer hulp nodig, er zijn 22 winkels in Nederland, waar je deskundig advies kunt krijgen. Tijd om te gaan trainen!

Waterfles

Waar en welke sport je ook doet, drink voldoende water, dus zorg dat je altijd een waterfles binnen handbereik hebt. Door te zweten verlies je vocht dat weer aangevuld moet worden. Sowieso maakt bewegen dorstig en is het een fijn moment om even op adem te komen.

Yogamat

Onmisbaar in iedere home-gym, de yogamat. Uiteraard wanneer je fervent yogalessen volgt, maar ook voor bijvoorbeeld Pilates, floor-barre en grondoefeningen van essentrics of aerobics. Vind je het niet prettig om met je blote voeten op de grond te staan, dan biedt de mat ook uitkomst - let wel dat het sommige balansoefeningen meer uitdagend maakt. Ben je eerder het type gewichtheffer, hardloper of roeier? Voor elke sport geldt dat het belangrijk is om na je training te stretchen, dus rol die mat uit, train en relax!

Yogablok

Wanneer je je huiskamer tot yogastudio omtovert, vergeet dan geen yogablok aan te schaffen. Dit assisteert je in verschillende poses. Ook heel geschikt om op te zitten wanneer je flexibiliteitsoefeningen doet voor je hamstrings, IT-band en lage rug.

Weerstandsband

Een andere manier om dieper te kunnen stretchen en meer flexibiliteit te bereiken tijdens grondoefeningen, is het gebruik van een weerstandsband. Doordat je bovenlichaam volledig kan ontspannen en je niet vanuit je nek/schouder trekt om bij je been te kunnen, maar het elastiek vastpakt dat om je voet zit, gaat rekken en strekken ineens een stuk makkelijker. De elastieken zijn er in verschillende weerstandsniveaus, voor ieder wat wils. Je kunt ook krachtoefeningen doen met een weerstandsband voor het versterken van je armen, buik, billen, rug, schouders en borstspieren. Ideaal wanneer je geen fitnessapparaten in huis hebt.  

Dumbbell & Kettlebell

Houd je van krachttraining, dan kunnen gewichten niet ontbreken. Er zijn ontzettend veel soorten gewichten, maar de meest gangbare voor thuis zijn dumbbells. Hier kun je verschillende oefeningen mee doen voor het versterken van je core, rugspieren, armen/schouders en beenspieren. Let er goed op dat je het juiste gewicht kiest. Wanneer je het jezelf te zwaar maakt, kunnen er blessures ontstaan. Zorg voor een goed schema en wissel de spiergroepen af. Een ander populair gewicht is de Kettlebell. Deze kun je zowel met één als met beide armen heffen, afhankelijk van de oefening. Perfect voor in je cross- of HIIT-training at home.

Kickboksen

Ideaal om - wanneer je de ruimte hebt - in huis te hebben hangen voor als je je energie of agressie kwijt moet, maar ook gewoon voor een goede cardioworkout: een bokszak of boksbal voor een potje kickboksen. Tijdens een bokszaktraining heb je geen contact met anderen, dus prima om gewoon thuis te doen. Bovendien kun je je dan volop concentreren op je techniek en intensiteit. Ben je nieuw met deze sport, Decathlon heeft verschillende materialen voor verschillende niveaus en de totale uitrusting die je nodig hebt.

Springtouw

Misschien niet ideaal wanneer je buren onder je hebt, maar springtouwen kan hartstikke goed in je huiskamer. Het brengt je hartslag omhoog, je bouwt er conditie mee op en je verbrandt snel calorieën. Bovendien pak je verschillende spiergroepen mee van je benen, billen, buik en armen en werkt het goed tegen cellulite en spataders. Voor de beste resultaten is het belangrijk dat je touw de juiste lengte heeft. Spring ze! En vergeet niet je kuiten te stretchen na afloop…

Foamroller

Foamrollers zorgen voor het losmaken van je bindweefsel, meer rekbaarheid van je spieren en een goede doorbloeding. Met behulp van de muur en de grond als tegengewicht kun je hem gebruiken voor je rug, kuiten, hamstrings, voeten (!) en nog veel meer spiergroepen. Het gaat spierpijn tegen en je kunt het zien als een do-try-this-at-home-massage. Ben je in het bezit van een grote foamroller, dan kun je er ook krachtoefeningen mee doen voor je core.

Waarom Sexercise je favoriete sport wordt

Lees ook

Waarom Sexercise je favoriete sport wordt

Lifestyle

Op deze manier houd je je sportvoornemens wél vol

Lees ook

Op deze manier houd je je sportvoornemens wél vol

Lifestyle

Welke stijl past het best bij jou? Doe nu de stijltest

Lees meer