Lifestyle

8 sporttips voor luie types

Marthe, 06 januari 2018

8 sporttips voor luie types

 sporten winter

In het nieuwe jaar draait het allemaal om goede voornemens. En ik denk dat ik niet de enige ben als ik zeg dat sporten daar één van is.

Een nieuw jaar is immers dé perfecte gelegenheid om weer met sporten te beginnen, als je 't mij vraagt. Tóch wordt is dit ieder jaar weer een gevalletje makkelijker gezegd dan gedaan. Misschien wel nóg makkelijker zijn de excuses die ik in dat geval voor mezelf verzin: 'het is te koud', 'morgen ga ik écht'. 'Ik red het niet met werk'. Eindstand: in maart ben ik nog precies even ver met sportvoornemens als dat ik in januari was. Tja, dat is dus hartstikke zonde. Daarom heb ik besloten om het dit jaar écht anders te doen. En met echt, bedoel ik ook écht. Ben jij ook liever lui dan moe? Lees dan vooral even door. Ik zette namelijk acht tips op een rijtje, waarmee het mij én jullie zéker lukken gaat. Actie in de taxi! 

8 sporttips voor luie types

#1 Maak een work-out schema. Mensen zijn nou eenmaal gewoontedieren. Dus als jij je houdt aan een vast schema, zul je merken dat je lichaam er op gegeven moment aan went. En probeer in dit schema ook rekening te houden met je behoeftes. Ben jij bijvoorbeeld absoluut geen morning person? Dan is het ook niet verstandig om je work-out in de ochtenden te plannen. 

#2 Stel realistische #goals voor jezelf. Je hoeft namelijk niet iedere dag een intense 45-minuten durende work-out te volgen.  Veel beter is als je de doelen klein houdt: iedere dag 20 minuten bewegen bijvoorbeeld. Hoe langer je het volhoudt, hoe meer je lichaam er aan gewend raakt. En dat is goed, want extra motivatie komt als je merkt dat je harde werken ook daadwerkelijk iets oplevert.

#3 Loop zo veel mogelijk. Dit is een kleine moeite met groot effect: neem een altijd de trap in plaats van de roltrap. Probeer korte afstanden te lopen in plaats van te fietsen. Hou jij van bellen? Ga aan de wandel tijdens je telefoongesprekken. Win win! Nog een uitkomst: podcasts. Duren vaak iets van 20 minuten: perfecte tijd om een rondje te wandelen.   

#4 Maak een playlist. Met daarin nummers die een hoog aantal BPM (beats per minute) bevatten. Stipt op 1? Call on Me van Eric Prydez. Wat ook ook helpt is nummers die je herkent in je playlist toevoegen. Deze zorgen voor een extra boost, en juist die boost kan je soms nét een stapje verder brengen. 

#5 Ga shoppen. Voor sportkleding dan hé. Want een nieuwe work-out garderobe inclusief knappe gear is écht het halve werk. En als je dan toch bezig bent verwerk dan ook gelijk tip 3 in je shoptripje: lopend naar de stad. 

#6 Kies inspirerende Instagram accounts om te volgen. En dan bedoelen we niet blokjesbuiken en onrealistische work-out oefeningen, nee, op het web vind je tál van instagram accounts die je inspirerende oefeningen of makkelijke work-outs laten zien, waar je zelf nooit aan hebt gedacht. Mijn favoriet op dit moment? @twobadbodies

#7 Verwen jezelf met een beloning. Niet op het gebied van snoepen natuurlijk. Maar op een avondje naar de film, een fijne massage, een mooi beautyproduct óf een paar nieuwe sportschoenen, om maar eens wat te noemen. 

#8 Do something you love. Hou jij écht niet van rennen, dan is dat gewoon niet het type work-out voor jou. Je bent namelijk pas echt gemotiveerd als je iets doet wat je leuk vind. Heb je bijvoorbeeld al eens gedacht aan boxen? Of aan balletten? Of power yoga? Als je het écht niet weet: bij veel sportscholen kun je ook een intake doen, waarmee iemand samen met jou op zoek gaat naar een work-out die bij je past. 

Sporten in stijl

Nike sport-BH New Nike Pro ClassicNike Sport bhOTTO
€ 29,95
ONLY Gedetailleerde Top Met Lange Mouwen Dames GreenONLY ONLY
€ 29,99
Waterfles / sport bidon van ban.do, I Did My BestBan.do A Little Bird Told Me...
€ 25,00
Reece Australia Camden haarbandReece wehkamp.nl
€ 5,99
adidas Alphaskin sportlegging met contrastAdidas de Bijenkorf
€ 39,95
Sneakers laag 'Pacer Next Cage'Puma ABOUT YOU
€ 74,99

Lees ook: sportieve setjes in de sale 

Beeld: Getty 

liefs, Marthe , Pretty good at making bad decisions

Lees meer