Fashion

5 super makkelijke en slaapverwekkende tips

Mariëlle, 08 juli 2018

Als er één ding is dat mij bijna altijd en overal lukt, dan is het wel slapen. In bed, op de bank, in een trein, auto, vliegtuig en zelfs een volle collegezaal. Zodra ik een klein beetje mijn best doe - en zelfs dat is vaak niet nodig - lig ik overal heerlijk in dromenland. 

Maar er zijn momenten dat het opeens even niet lukt. Omdat het warm is. Omdat ik over van alles en nog wat nadenk. Omdat ik té uitgeslapen ben dankzij mijn middagdutje. Vervolgens erger ik mij aan het feit dat ik niet kán slapen, waardoor ik veel langer naar het plafond lig te staren dan nodig is. Wat een ellende. Heb jij hier ook last van? Gelukkig zijn er een aantal trucjes waarmee je binnen no time onder zeil bent. Benieuwd welke tips jou in dromenland gaan helpen? Read on...

5 tips om sneller in slaap te vallen


#1 Een super simpele maar o-zo doeltreffende methode is de 4-7-8 methode. Dit klinkt ingewikkelder dan dat het is, beloofd. Hoe het werkt? Je ademt vier seconden diep in, je houdt je adem vervolgens zeven seconden vast en ademt daarna in acht seconden weer uit. Het is even oefenen want in het begin zal het vooral voelen alsof je te veel of te weinig adem hebt maar heb je 'm eenmaal onder de knie dan laat deze methode je binnen een minuut in slaap vallen. De combinatie zorgt namelijk voor een chemische reactie in je hoofd en laat je hartslag dalen.

#2 Blijf niet liggen als je aan het malen bent maar ga rechtop zitten. Als je ligt voel je je namelijk kwetsbaarder en denk je dus minder rationeel. Algehele ellende en doemdenkerij ligt dus letterlijk op de loer. Ga je rechtop gaat zitten dan kun je beter nadenken en een knoop doorhakken over het onderwerp dat je wakker houdt.

#3 Laat jezelf even uitgebreid gapen. Het nabootsen van gapen maakt allerlei goede gevoelens in je hersenen los én verlicht spanningen. Zelfs als dit hartstikke nep en geforceerd is. Even een paar keer flink gapen dus, dan zul je merken dat je veel makkelijker in slaap valt.

#4 Ga lezen. En nee, dan heb ik het niet over de berichten op je Facebook timeline of Whatapp gesprekken met je bestie. Lees een boek! Verschillende onderzoeken hebben bewezen dat lezen je hoofd leegmaakt en je een slaperig gevoel geeft. Laat dat nou precies hetgeen zijn dat je nodig hebt om in een heerlijke diepe slaap weg te zakken... 

#5 Probeer al voordat je naar bed gaat een beetje tot rust te komen. Kijk 30 minuten voordat je wil gaan slapen niet meer op je computer, tablet, telefoon of tv. Om jezelf nog meer te laten ontspannen kun je een halfuur voor het slapen gaan naar kalme muziek luisteren. Focus je op de muziek terwijl je ligt zodat je ademhaling langzamer wordt en je als een blok in slaap valt.

Op je mooist naar bed

€139.95

Charmor

Ochtendjas lichtroze

2
Ga naar Peter Hahn
€39.99

Heine Style

Onderjurk

2
Ga naar OTTO

NIET BESCHIKBAAR

Hunkemöller

Short Jersey Rood

3
Ga naar Hunkemöller

NIET BESCHIKBAAR

Hunkemöller

Pyjama Short Cami Set Zwart

0
Ga naar Hunkemöller

NIET BESCHIKBAAR

bpc bonprix collection

Dames short (set van 2) in paars

1
Ga naar Bonprix

NIET BESCHIKBAAR

Hunkemöller

Onesie Camie Flower Zwart

0
Ga naar Hunkemöller

Hebben al die slapeloze nachten geresulteerd in wallen? Hier lees je hoe je ze wegwerkt. 

Hoera! Fashionchick bestaat 10 jaar dus wij trakteren. Doe mee en win!

Lees meer