5 dingen die je moet weten voordat je begint met werken

5 dingen die je moet weten voordat je begint met werken

Alle begin is moeilijk, vertelde mijn moeder mij ooit. Een fantastisch goede bewering, als je het mij vraagt. Of ze 'm zelf heeft verzonnen, daar ben ik nog steeds niet achter, maar raak, dat is-ie wel. Zeker als het aankomt op je carrière.

Want misschien werk je al een tijdje, misschien moet je nog beginnen (lucky you), een ding staat als een huis: in de wondere wereld van het werkende bestaan ga je een heleboel obstakels tegenkomen. Uiteindelijk is het natuurlijk de kunst om deze te zien als een les, maar tegen de tijd dat het zover is ben jij ook heel wat jaren en grijze haren verder. In het kader van goed begonnen is half gewonnen, hier 5 dingen die je beslist moet weten voordat je begint met werken. Of had willen weten, mocht je al begonnen zijn. Want eh, goed advies komt nooit te laat toch? Komt-ie dan:

#1 Maak een to do top 3
Ja, super handig die to do lists. Maar een prioriteiten lijst die te vol staat, en waarvan je éigenlijk al een beetje weet dat je 'm never nooit niet af gaat krijgen, bezorgt je alleen maar extra stress.  Waardoor je vervolgens ook minder gefocust zult werken. Beter is om een compacte maar gedetailleerde lijst te maken, bestaande uit drie key punten waar je je die dag op gaat focussen. Alles wat je daarnaast kunt doen schrijf je een paar regels eronder en is extra. Plus je hebt meteen een nieuw lijstje voor de volgende dag om je top 3 mee te maken!   

#2 Het is niet aan jou om het met feedback oneens te zijn
Commentaar krijgen op je werk is nooit leuk. Maar feedback is in eerste instantie bedoeld als iets om je verder te helpen. Dat laatste zal niet gebeuren wanneer jij het ziet als een aanval en meteen in de verdediging schiet. Want, en ik spreek uit ervaring, excuses werken averechts. Denk na over wat er is gezegd en hoe het jóu en natuurlijk het team verder kan helpen, en ga door. Ook als je het er niet mee eens bent.  

#3 #DURFTEVRAGEN
Als je ergens nieuw bent, dan zijn er dingen die je niet begrijpt. En dat is alles behalve raar. En door vragen te stellen, leer je een heel stuk sneller dan dat je zelf uren kwijt bent aan alles zelf zelfstandig zoeken. Daarnaast vergeet bijna iedereen weer dat je ze hebt gesteld. Dus ben je in paniek? Het overzicht even helemaal kwijt? Vraag om hulp. Dit biedt je alleen meer inzicht in hoe je dit de volgende keer oplost. En een pro-actieve houding wordt altijd gewaardeerd. 

#4 Niemand let zoveel op jou als dat jij dat doet
Iedereen is namelijk met zijn eigen werk bezig. Dus nee het is niet raar als je heel vaak naar het toilet moet. Of dat je aan alweer je vijfde cracker met pindakaas begint. Houd dat maar in je achterhoofd. 

#5 Schrijf ALLES op 
Maar dan ook echt álles. Zelfs wanneer je denkt dat dit niet belangrijk is. In het begin weet je namelijk nog helemaal niet wat wél en wat niet belangrijk is. Want iedereen vergeet wel eens wat. Dus ik herhaal het nog één keer: schrijf alles op. You can thank me later. 

Office approved

KOH 132 Metallic Silver - nagellakKoh Nagellakde Bijenkorf
€ 18,99
Warehouse Top met volantmouwWarehouse topde Bijenkorf
€ 47,00
Tiny Dots Ring - SilverMy Jewellery My Jewellery
€ 12,95
Lovenotes - Zilveren multi-layercollier 43-48 cm - GerodineerdLovenotes bol.com
€ 87,50
MY FAV MOM JEANS -XLComegetfashion Comegetfashion
€ 39,99
Sacha x Fashionchick zwarte loafers met bloemenprintFashionchick Sacha
€ 49,99

Nu we ons toch in de werksferen bevinden: dit zijn 20 gedachten die iedereen op kantoor heeft. 

liefs, Marthe , You can find inspiration in everything. If you can't, then you're not looking properly