10 tips om een winterdip te voorkomen

Na 31 jaar ken ik mezelf redelijk goed. Maar tóch overvalt -ie me ieder jaar weer: de winterdip. Of eigenlijk is het meer een herfstdip. Want zodra de dagen donkerder worden, de temperatuur daalt en alles en iedereen grauwer wordt, begint ook mijn humeur op een kaal herfstbos te lijken. Het liefst sluit ik mezelf tot april op in mijn slaapkamer, samen met mijn kat en een oneindige stroom Netflix series. En vooruit, mijn lief mag er ook bij. Lekker wegzinken in de put van ellende. Maar, zo schijnt het niet te werken. Daarom kun je er maar beter voor zorgen dat die winterdip tot een minimum beperkt blijft. Hoe? Ha! Dat heb ik eens voor je uitgezocht. Het resultaat? 10 tips die ervoor zorgen dat jij zeer binnenkort met een lach op je gezicht een hagelstorm trotseert. Of in ieder geval iets minder down je bed uitkomt. Hoera!

Tips tegen winterdip

Dág winterdip!

#1 Ga naar buiten. Ja, ook als het koud is. En waait. Die regenbui mag je even afwachten maar zodra het kan moet je even met je snoetje de buitenlucht in. En dan het liefst zo vroeg mogelijk op de dag. Het licht in de ochtend bevat relatief veel blauw en dat helpt je om wakker te worden én om je fijner te voelen. 

#2 Blijf bewegen. De verleiding om flink te cocoonen is gigantisch, I know. Maar vrolijker word je er niet van. Als het lukt is het het beste om je beweging buiten op te zoeken, maar als het je écht te koud of te nat vindt is binnen natuurlijk ook prima.

#3 Zorg dat je je ergens op kunt verheugen. Een reisje, avondje uit, lekkere maaltijd of die ene fantastische jas / tas / broek / trui waar je al tijden naar zit te loeren. 

#4 Vergeet niet te ontbijten. Dankzij je ontbijt komt je spijsvertering op gang en word je echt wakker. Het resultaat? Je voelt je minder lamlendig!

#5 Geniet ook van het gure weer! Een dekentje. warme chocomel en je favoriete Netflix-serie... Alles waar je de hele zomer al zin in had kan nu gewoon, zónder dat je het idee hebt dat je naar buiten moet. Best lekker, toch?

#6 Eet je gelukkig. Slik de goede vitamines (vitamine D wordt ook wel zonlicht in een potje genoemd!), eet regelmatig vis en drink dagelijks Sint-Janskruid thee. Na een paar weken zul je je écht beter voelen!

#7 Denk elke dag, heel bewust, aan drie (of meer) dingen waar je blij van wordt, dankbaar voor bent of die die dag goed gingen. Ik weet als geen ander: in de herfst en winter is het heel makkelijk om je te focussen op het negatieve. Maar ik weet ook, de dag is er nooit leuker van geworden om dat allemaal op te noemen. Neem daarom aan het einde van de dag even de tijd om aan de leuke dingen van de dag te denken. Doe dit vlak voordat je gaat slapen, dan word je een stuk vrolijker wakker!

#8 Eet je nog gelukkiger. En wel met... chocolade! Hier komen namelijk gelukshormonen bij vrij. Voordat je je nu op een stapel chocoladerepen stort is het wel goed om te weten dat dit alleen geldt bij pure chocolade met een cacaogehalte van 72% of hoger...

#9 Kleed je werkplek een beetje gezellig aan. Zorg dat er genoeg (dag)licht is, zet wat leuke foto's neer en schrijf je notities in een gezellig notitieboekje. 

#10 Overdrijf niet. Héél hard bezig zijn met je goed voelen zorgt meestal voor het tegenovergestelde effect. Ontspanning is namelijk óók heel belangrijk. Probeer dus een beetje relaxt te blijven, die lente komt vanzelf weer. 

Om jezelf mee te verwennen

Nümph Juniana EcruNumph De Garage
€ 49,95
CLUSE La Vedette Rose gold/White 24mm Horloge CL50006CLUSE sieraadBrandfield
€ 99,00
Zadig & Voltaire This is Her! Eau de ParfumEau de parfumde Bijenkorf
€ 52,00
Orelia kettingOrelia wehkamp.nl
€ 26,00 € 7,95
It-Girl Alexa ChungModeMusthaves ModeMusthaves
€ 24,95
LOVE Stories LOVE Triangel BH burlesqueLove Stories BraletteZalando
€ 59,95 € 47,95

Weet je waar je ook blij van wordt? Van pindakaas pepernoten die je zelf kunt maken!

liefs, Kristel , Keep your heels, head & standards high.