Sanne's Green Life: Vier variaties op de Nederlandse stoofpotjes

Inmiddels heb ik al verschillende lekkere ontbijtjes, toetjes en snacks gedeeld hier op Fashionchick maar nu de zomer ten einde komt en de temperaturen zullen gaan dalen wordt het tijd om uit te kijken naar grote truien, dikke sjaals en warme stoofpotjes! 

Sanne's Green Life

Wanneer ik weinig tijd heb om te koken, of geen zin heb om lang in de keuken te staan, is een groente stoof mijn go-to recept. Je gooit alle ingrediënten bij elkaar in een pan en laat dit pruttelen tot het klaar is. Geloof me, een simpeler, voedzamer en lekkerder recept bestaat niet. Vandaag dus vier heerlijke variaties op de Nederlandse stoofpotjes. 

Linzenstoof

Linzenstoof

#1 Verwarm in een kleine pan het water voor de rijst. Wanneer het water kookt zet je het vuur lager en voeg je de rijst erbij. Doe de deksel op de pan en laat koken tot de rijst zacht is en het water is verdampt. Dit duurt zo’n 15 minuten. #2 Verwarm in een grote pan (met dikke bodem) de kokosolie. Snij ondertussen de ui in kleine stukjes. Wanneer de olie vloeibaar is voeg je de ui toe en bak je deze tot hij goudbruin is, ongeveer 10 minuutjes. #3 Terwijl de ui bakt snij je de knoflook en gember in kleine stukjes. Na 10 minuten schep je deze erbij in de pan, samen met de tikka masala en curry poeder. Roer goed door elkaar en laat dit een minuut staan. #4 Strooi de gele linzen hierover heen en meng nogmaals. Giet daarna de groente bouillon erbij, zet het vuur hoog en breng de bouillon aan de kook. #5 Wanneer het water kookt zet je het vuur lager, doe je de deksel op de pan en laat je de linzenstoof staan tot het het water is verdampt en de linzen zacht zijn. #6 Voeg op het laatst de stukjes tomaten, spinazie en paprika erbij. Serveer met de rijst en geniet!

Vegan Risotto

Vegan Risotto

#1 Verwarm in een grote pan de kokosolie. Snij in de tussentijd de ui in kleine stukjes en doe hetzelfde met de prei. Wanneer de koksolie vloeibaar is doe je de ui en de prei in de pan en zet het vuur laag. Laat dit zo’n tien minuten staan. #2 Snij de knoflook en gember in kleine stukjes. Wanneer de ui doorzichtig is voeg je knoflook en gember erbij. Roer even door elkaar en schep de risotto rijst erdoor. Laat dit twee minuten op laag vuur even pruttelen giet daarna de wijn erbij. Wanneer het vocht van de wijn is opgenomen voeg je de bouillon toe. #3 Laat de risotto in 25 minuten gaar koken. Hij heeft dan nog steeds een bite. Hou je van hele zachte risotto dan zal je deze nog 5 minuten langer moeten laten staan. #4 Snij in de tussentijd de champignons en de tomaten in plakjes en bak deze goudbruin. #5 Wanneer de risotto klaar is voeg je de champignons en de tomaten erbij en roer je alles nog even door. Strooi de edelgist vlokken erover en serveer met een salade of flinke hand verse spinazie.

Chili Sin Carne

Chilli Sin Carne

#1 Snij de ui in kleine stukjes en doe hetzelfde met de knoflook. paprika’s en tomaten. #2 Verwarm in een grote pan de kokosolie. Wanneer deze vloeibaar is verhit je de uien, knoflook, gember, komijn, paprikapoeder en de tomatenpuree ongeveer een minuut. Voeg daarna de stukjes paprika erbij, bak dit samen nog twee minuutjes. #3 Wanneer de paprika’s gebakken zijn maar toch nog een bite hebben, voeg je de tomaten toe en laat je alles vijf minuten op middelhoog vuur staan. #4 Voeg na vijf minuten het water met de bouillon erbij, roer goed door en laat nog een keer vijf minuten staan. #5 Laat in de tussentijd de kidneybonen uitlekken en schep deze na de vijf minuten bij de chili sin carne. #6 Zet het vuur laag en laat nog even pruttelen, breng op smaak met wat extra kruiden. #7 Verdeel over twee bakjes en serveer met flink wat spinazie. Enjoy je supergezonde chili SIN carne! 

Zoete Aardappel Stoofpot

Zoete aardappel stoof

#1 Begin bij het begin, namelijk de zoete aardappel. Haal de schil eraf en snij de aardappel in kleine blokjes. Kook deze tien minuten of tot ze beetgaar zijn. In de tussentijd snij de je aubergine, ui, knoflook en courgette in kleine stukjes. #2 Terwijl de zoete aardappel kookt verwarm je in een grote pan de kokosolie. Wanneer deze is gesmolten voeg je de knoflook, ui en kruiden toe. Laat de ui twee minuten fruiten en voeg daarna de tomatenpuree toe. Roer goed door elkaar. Wanneer de puree begint te borrelen giet je de kokosmelk en de tomatenblokjes erbij gevolgd door de aubergine, courgette en zoete aardappel. #3 Breng je stoofpot aan de kook, wanneer deze kookt zet je het vuur laag en laat je hem nog een half uur pruttelen. #4 Kook in de laatste tien minuten de quinoa (naar instructies op het pak). #5 Voeg de kikkererwten bij de stoofpot en roer goed door, serveer daarna met de quinoa en flink wat verse spinazie.

Teveel? Bewaar dan de overige porties in bakjes in de vriezer. Zo heb je altijd wat lekkers staan wanneer je geen zin hebt om te koken!

Over Sanne van Rooij
Toen ze ruim twee jaar geleden begon met plantaardig eten, vond iedereen het maar vreemd. Inmiddels inspireert Sanne van Rooij op haar website Living The Green Life en Instagram account BeautyBlends haar lezers dagelijks met prachtige food fotografie en haar veganistische lifestyle en bedenkt ze recepten voor onder andere Glamour, RedUK, I Love Health, Women's Health en Moderne Hippies.

liefs, Sanne van Rooij

Sanne van Rooij if you can dream it, you can do it

Shop meer van

Geen resultaten gevonden.

Reageer