Elise van ModeMusthaves: 'Ik had met mezelf afgesproken voor m'n 25e een succesvol bedrijf te hebben.'

Op je 24e een webshop starten die vijf jaar later bijna uit zijn voegen is gebarsten, vele euro's heeft opgeleverd en tot een heus merk is uitgegroeid. Wow. Willen we! En Elise van Wonderen kreeg het voor elkaar. Deze chick had een duidelijk doel voor ogen toen ze vijf jaar geleden helemaal in haar eentje begon. Inmiddels runt ze een kantoor vol met ambitieuze meiden, loopt haar webshop ModeMusthaves als een trein en probeert ze haar leven wat anders in te richten, want... er is een kindje op komst. Hoe ze dit allemaal aanpakt? Ja. Dat wilden wij nou ook wel eens weten! En dus stelden we al onze vragen over ondernemen, opvoeding, mode en... zo'n beetje al het andere dat we konden bedenken tijdens een gezellig onderonsje. Lees je mee? 

Elise van Wonderen

ModeMusthaves 5 jaar. Wow. Je bedrijf staat duidelijk niet langer in de kinderschoenen. Wat voor gevoel geeft dat jou?
Nou, het is eigenlijk best moeilijk te beseffen waar het staat. Er zijn best wel eens mensen die tegen me zeggen ‘Is ModeMusthaves van jou? Dat is toch heel groot?’ En dan weet ik eigenlijk nooit zo goed hoe ik moet reageren want ja, wat is groot? Kijk, dat het niet meer in de kinderschoenen staat, dat is inderdaad zo. Maar als je er middenin zit, is het denk ik moeilijk om je te beseffen hoe anderen er tegenaan kijken. Dus ik zie echt wel dat er iets heel moois is opgezet en ik probeer daarin heel erg bewust te zijn. Maar dat lukt me niet altijd zoals ik zou willen.

Hoe is het allemaal begonnen? 
Het was voor mij altijd al wel duidelijk dat ik ondernemer zou worden. Ik zag mezelf niet echt solliciteren en als we op school sollicitatiebrieven moesten schrijven, bedacht ik me vooral hoe het zou zijn om die te ontvangen. Ik wilde namelijk echt zelf iets opbouwen. Wat precies, dat wist ik nog niet. Maar ik had een soort van met mezelf afgesproken dat ik voor m’n 25e een succesvol bedrijf wilde hebben. Dus toen ik 24 werd, dacht ik ineens: ‘Ho, nu heb ik nog maar een jaar!’ Ik ben toen dus allemaal ideeën gaan verzamelen en uitschrijven en ModeMusthaves vond ik het beste idee. Dit heb ik dus volledig uitgewerkt en met mijn eigen spaargeld ben ik vervolgens gewoon gestart.

Had je een groot voorbeeld? Iemand waar je tegenop keek (of misschien nog wel doet)? 
Nee, ik heb niet echt een voorbeeld. Maar ik ben wel door m’n ouders dusdanig opgevoed dat ik een enorme drive heb meegekregen. Zij hebben me altijd geleerd dat je moet gaan voor je dromen. Mijn moeder kunstenares en mijn vader ondernemer dus die creatieve onderneming van mij is wel terug te voeren, denk ik. Zij gaven bovendien altijd aan dat the sky the limit is. Daarbij hebben ze me nooit gepushed, maar wel altijd aangemoedigd. 

Elise van Wonderen

Rebecca Minkoff Schoudertassen - Mini Love Crossbody Black Shellac Quilted Chain Black in zwart voor damesRebecca Minkoff Fashionette
€ 260,00 € 182,00
Trenchcoat BlackFashionize Fashionize
€ 49,95 € 29,95
Lost in MusicModeMusthaves OordopjeModeMusthaves
€ 219,95

Binnen 6 weken had je 2000 volgers op social media. Wat was volgens jou het geheim?
“Op 1 april heb ik mijn naam en url vastgelegd. Ik ging van de KVK naar de bank, startte met het bouwen van de website, verdiepte me in inkoop, maar heb ook meteen FB en Twitter geclaimd. Puur uit enthousiasme begon ik daar meteen dingen te delen. In de bio had ik ook nog niet veel concreets staan. Ik geloof dat ik er iets getikt heb ik de zin van ‘I’ll tell more soon’. Niemand wist in eerste instantie dus wat het was. Misschien dat die nieuwsgierigheid dus wel meegewerkt heeft in het succes. Al denk ik dat de naam ook wel een rol speelde. Ik ben op social media blijven vertellen, met veel behind-the-scenes beeld en inspiratie. Ik denk dat dat werkt."

De eerste bestelling, heb je die gevierd?
Nee, volgens mij niet. Ik was zo druk. Het was wel echt te gek hoor! Nadat ik 6 weken online was, was de webshop helemaal klaar. Alle puntjes stonden op de i, we konden live. Dus ik deelde op social media dat het moment daar was en al binnen 10min kwam de eerste bestelling binnen. Toen sprong ik wel echt een gat in de lucht. Vervolgens kwamen er nog een aantal bestellingen binnen, dus ik moest meteen door. Want ik moest inpakken, social media bij houden, praktische zaken uitzoeken, zoals: ‘waar haal ik nóg meer doosjes om te verzenden vandaan’, ik moest de finance op orde hebben enzovoorts. Schiet me opeens te binnen dat mijn vriend me kwam ophalen met een fles champagne om de lancering en de eerste bestellingen te vieren, maar veel tijd om die fles leeg te drinken was er niet. Wel vind ik dat je mijlpalen moet vieren hoor. En tegenwoordig heb ik gelukkig fijn personeel dus lukt dat ook wat beter. Maar ik vind het erg belangrijk om gewoon lekker te genieten, want dan wordt het ondernemen nog zoveel leuker.

Elise van Wonderen

Zalando Iconics Hoge hakken blackZalando Iconics Zalando
€ 79,95 € 39,95
Opus MAKIKI Jumpsuit deep blueOpus Zalando
€ 99,95 € 69,95
Valentino by Mario Valentino PARADISE Schoudertas neroValentino Zalando
€ 89,95

Wat was je hoogtepunt in 5 jaar ModeMusthaves en waarom?
Ik vond de momenten waarop we met onze pop-up store of het ModeMusthaves festival in contact kwamen met al die duizenden meisjes wel erg bijzonder. Op dat soort momenten krijg ik wel echt kippenvel en tranen in mijn ogen. Want dan wordt die doelgroep waar je dagelijks naar zendt, ineens heel tastbaar. Maar het blijft onrealistisch hoor. Het is gewoon heel gek. 5 jaar geleden had ik dit allemaal in mijn hoofd en nu is het er. Nu hangen de items die ik verkoop bij meiden in huis en gaan ze er in sporten!

Wat heeft het succes naar jouw idee met name bepaald?
Nou, ik denk dat het concept een gedeelte van het geheim is. Maar dat heeft dan weer meerdere aspecten. Want ik denk dat de laagdrempeligheid, mooie beelden waarmee we communiceren, de backstage inkijk die we bieden en het vertrouwen dat dat geeft, de manier waarop we vernieuwend zijn en de snelheid waarmee we werken allemaal meespelen. Maar ook erg belangrijk: Er zitten alleen maar mensen achter ModeMusthaves die gepassioneerd zijn en keihard werken. Energie is belangrijk. Vooral als je niet heel veel startkapitaal hebt, kun je het verschil maken door heel hard te werken.

Had je achteraf dingen anders gedaan?
Er zijn wel dingen waar ik achteraf gezien minder blij van werd en natuurlijk heb ik keuzes gemaakt die achteraf niet de juiste bleken te zijn, maar daar heb ik ook van geleerd. Dus ik denk niet dat ik het daadwerkelijk anders zou doen. Ik volg vooral m’n gevoel en doe wat ik denk dat goed is. Soms blijkt dat toch wat anders uit te pakken. Maar ik denk dat het belangrijk is om op jezelf te blijven vertrouwen.

Wat was de tofste samenwerking in al die jaren?
Ik ben met name nog steeds heel trots op de verrassende samenwerking die we met Opel hadden. Zij benaderden ons, want ze wilden graag samenwerken met een grote innovatieve mode-webshop in Nederland. Nou, dat vond ik al heel bijzonder. Maar ook inhoudelijk bleek het een hele leuke samenwerking met fijne mensen. Het begon met een Opel Adam die verkocht werd op ModeMusthaves. Maar inmiddels hebben we samen met Fashionchick bijvoorbeeld ook de festivalauto gelanceerd. En heel cool is dat je ziet dat het werkt. We hebben er nu ongeveer 10 verkocht en daarnaast zijn er nog een aantal leasecontracten afgesloten.

Elise van Wonderen

Little Grey Leather BagSchoudertasModeMusthaves
€ 49,95
Jassen Broadway Broadway Coat Bessie 10156020Broadway the Stone
€ 39,95
Goodmorning BeautifulModeMusthaves MokModeMusthaves
€ 12,95

Welke trend zie jij opkomen waar ModeMusthaves nu al op inspeelt?
Vorig jaar zag je in de zomer veel opblaasflamingo’s enzo op Instagram voorbij komen. Die verkopen wij nu en daar zijn we volgens mij één van de weinige in. Maar ook platform rond denk ik dat we de trend wel oppakken. We willen bijvoorbeeld niet alleen kleding verkopen, maar meer echt een lifestyle bouwen. We hebben bijvoorbeeld een ijk-persoon en die willen we in alles wat ze doet, bedienen.  

Hoe signaleer jij trends?
In het begin deed ik dat inderdaad zelf. Maar nu heb ik een inkoper. Dus ik spot nog wel dingen en die zet ik dan in het project management systeem, maar zij pakt dit stuk met name op. De truc is volgens mij namelijk om mensen aan te nemen die in bepaalde zaken beter zijn dan jijzelf. En dat is zij in dit geval. Ze houdt er ook echt van. Onze inkoper werkte namelijk al een tijdje bij ons, maar dan op een andere functie. Er waren wat verschuivingen intern en tijdens haar evaluatie gesprek vroeg ik haar wat ze echt het allerleukste vond om te doen en toen zei ze een beetje lachen ‘shoppen’. Maar daar hebben we dus wel echt haar vak van kunnen maken. Zij is namelijk van alles op de hoogte; ze bekijkt alle blogs, kent exact het straatbeeld, kijkt alle shows en kent alle collecties uit haar hoofd. Ze had misschien niet meteen de ervaring die een Bijenkorf inkoper bijvoorbeeld heeft, maar ze kan wel mee in het denkbeeld en de snelheid van ModeMusthaves en dat is voor mij het belangrijkste.

Wat is jouw mode (musthave) advies aan de Fashionchick lezeressen?
Uhm. Ik voel mezelf niet echt een modepopje ofzo hoor. Ik vind eigenlijk vooral het ondernemen heel leuk. Dus net verwees ik al naar onze inkoper, maar dit kun je eigenlijk beter aan onze stylist vragen. Haha. Maar goed, als ik zelf mode advies moet geven, zeg ik vooral: ‘Trek vooral aan waar jij blij van wordt’.

Zie jij jezelf als voorbeeld voor andere ondernemers? Waarom wel/niet?
Het is bijzonder om te horen dat mensen me inspirerend vinden vanwege het feit dat ik zo voor m’n droom ben gegaan en dat deze ook echt is uitgekomen. Ik ben er niet mee bezig om een voorbeeld te zijn voor anderen, maar het is wel echt een eer om te horen. En wat ik bewust aan mensen om me heen probeer mee te geven, is: doe gewoon waar je blij van wordt! Zorg dat je doorzet en ga recht op je doel af. Ik geef trouwens ook wel eens lezingen en daar wordt ik dan van tevoren héél zenuwachtig van. Maar uiteindelijk is dat soort dingen wel echt super leuk omdat je op die momenten dus wel bewust en actief mag inspireren en daar krijg ik echt bergen energie van.

Elise van Wonderen

Beauty Black Lace BraModeMusthaves ModeMusthaves
€ 24,95
Levi's 721 high rise rugged indigoLevis Men at Work
€ 119,99 € 84,99
Delilah GlassesQuay australia ModeMusthaves
€ 44,95

En hoe ga je het 5-jarig bestaan vieren?
Daar zijn we al best eventjes mee bezig. En we hadden direct bizar veel ideeën. Hetgeen dat je misschien al voorbij hebt zien komen, is ‘The big 5’ dit is een soort van advent kalender waarbij je elke dag in de aanloop naar ons jubileum een cadeautje kunt winnen. Dat gaat van een armbandje tot een hightea in het Amstel Hotel. Heel tof dus. En er komen nog een paar extra leuke acties voor klanten, maar de advent kalender is onze grootste actie. Met alle ModeMusthaves meiden gaan we het jubileum op 1 juni groots vieren en daar heb ik nu al super veel zin in!

Wat zijn je dromen nog?
Als we door kunnen gaan zoals we nu bezig zijn, ben ik al heel erg blij. Alles nog meer. We hebben het eerste kwartaal van 2016 afgesloten met 56% groei tov 2015, dus dat zijn wederom cijfers waar ik best wel trots op ben en waarvan het te gek zou zijn als we de stijgende lijn voort kunnen zetten. Maar ik verwacht ook een kindje dus daar gaat de prioriteit vanaf september zeker naartoe. Mijn grootste uitdaging is dan ook dat de werk-prive balans in de toekomst goed is. Ik hoop dat ik het goed kan gaan combineren.

Al enig idee hoe je dit gaat bereiken?
Ja hoor, want daar ben ik al wel langere tijd mee bezig. In het 1e jaar had ik helemaal geen personeel. Dat heeft zich in de loop van de jaren uitgebreid, maar neemt nu nóg serieuzere vormen aan. Ik heb sinds een jaar bijvoorbeeld een manager die tussen mij en de meiden in staat. De huidige manager is erg goed en dat geeft veel rust en orde in de chaos. Heel erg fijn is dat.

Lees ook: Marlieke van Cotton and Cream 'Ik sta eigenlijk geen minuut stil'. 

liefs, Marjolein van den Broek

Marjolein van den Broek Never underestimate the power of a good outfit on a bad day..

Reageer