Danique van MUD jeans: 'Het is een soort Netflix, maar dan voor jeans.'

In een maand waarin we ons richten op alles dat duurzaam is, zetten we natuurlijk ook een merk in de spotlights dat dat wat ons betreft meer dan verdient. MUD jeans is zo'n merk. Zij zorgen er namelijk voor dat consumenten met de trend mee kunnen gaan met minimale impact op het milieu. Hoe? Door jeans te recyclen en te leasen. Klinkt spannend, is het stiekem ook best wel. Vandaar dat wij Danique Gunning, één van de vrouwen achter dit merk, álles willen vragen over hun werkwijze, de vele voordelen van het duurzaam produceren en natuurlijk ook haar eigen conscious leven. Benieuwd? Read on...

MUD jeans

Hi Danique! Alles goed? Vertel, hoe is MUD jeans ontstaan?
In 2012 heeft Bert van Son met MUD Jeans het concept Lease A Jeans gelanceerd. Vanuit de gedachte dat je net zoals auto’s of wasmachines jeans niet hoeft te bezitten. Vaak verdwijnt een broek na een tijd dragen in een kast en heeft het materiaal geen waarde meer. Het is veel logischer om de grondstoffen die in die broek zitten te hergebruiken en opnieuw van waarde te laten zijn. We stimuleren een nieuwe manier van consumeren waarbij grondstoffen na gebruik niet worden weggegooid of verbrand, maar teruggestuurd en hergebruikt. Het leuke aan dit concept is dat de broeken na gebruik weer bij ons terug komen, vaak met een persoonlijk briefje erbij, en dat wij ze recyclen.

'Eigenlijk is het een soort Netflix, maar dan voor jeans.'

En hoe gaat dat precies in z'n werk?
Eigenlijk is het een soort Netflix, maar dan voor jeans. Je betaalt eenmalig €20 lidmaatschap en vervolgens €7,50 per maand.  Als je bij ons een broek leaset ontvang je na een jaar een mailtje waarin wordt gevraagd of je de jeans wilt houden, terugsturen of switchen. Teruggestuurde jeans worden dan als vintage verkocht, of als ze echt zijn uitgedragen gerecycled. Bijna 80% kiest voor een nieuwe jeans na een jaar.

IVY & OAK Overhemd snow whiteZakelijke blouseZalando
€ 69,95
O My Bag schoudertas Ally Bag classic blackO My Bag SchoudertasDuifhuizen
€ 159,00
Guerlain Les Délices de Bain Body LotionGuerlain Bodylotionde Bijenkorf
€ 55,50

Wat is jouw rol bij MUD jeans?
Marketing, oftewel leuke dingen bedenken. We werken als MUD Jeans volgens de principes van de circulaire economie. Dat betekent dat afval wordt gezien als grondstof voor iets nieuws. Klinkt heel abstract. Het is dus aan mij om de verhalen te vertellen en te visualiseren. Een hoogtepunt was The Recycle Tour afgelopen mei. We zijn met ons team en 3.000 teruggestuurde jeans in 10 dagen naar Valencia gereden waar de fabriek staat die onze jeans recyclet. Tijdens de tour hebben we heel veel bijzondere mensen ontmoet en haakten we aan bij duurzame initiatieven zoals een beach clean up in Biarritz.

MUD jeans

Hoe recyclen jullie jeans?
Onze jeans worden eerst in hele kleine stukjes vermalen. Vervolgens worden ze gemixt met nieuw biologisch katoen. Daarvan wordt een nieuwe garen gesponnen. Dan worden er nieuwe stoffen geweven en daarvan worden weer nieuwe jeans of truien gemaakt.

Wat wordt daarmee op jaarbasis aan grondstoffen, water etc bespaard?
Gemiddeld kost het produceren van een spijkerbroek 7.000 liter water. Een vintage broek bij ons bespaart 89% en kost maar 777 liter. Een gerecyclede broek heeft 23% minder liter nodig en bespaart 1.600 liter. In onze nieuwe jeans kan tot 23% gerecyclede denim worden gebruikt. Bij recyclen worden de vezels korter, om een sterk materiaal te krijgen moet er daarom gemixt worden met nieuw katoen.

Noosa petite Symbol ring solar silverNOOSA-Amsterdam ringSUUS de Winkel
€ 49,95
IVY & OAK Blouse blackivy & oak BlouseZalando
€ 69,95
Guerlain Cils d'Enfer - Maxi Lash waterproofGuerlain Mascarade Bijenkorf
€ 35,50

Wat zijn de plannen voor MUD voor de aankomende jaren?
We krijgen buiten Nederland steeds meer naamsbekendheid, we liggen nu al in 18 landen. We zijn onder andere bezig met de Amerikaanse markt. Afgelopen juni waren we in San Diego bij een groot event waar allemaal duurzame merken bij elkaar kwamen. De reacties op ons concept waren heel goed. En Amerikanen willen meteen actie. Verder proberen we steeds op een nog duurzamere manier te produceren. We werken nu bijvoorbeeld met laser en ozon techniek voor onze wassingen, daarmee besparen we weer heel veel water.

MUD jeans

Leef jij verder ook bewust en verantwoord? En zo ja, hoe uit zich dat?
Ik probeer het. Ik koop vintage. Ik ben deze zomer zelfs getrouwd in een tweedehands jurk. Ik ben er alleen wel voor naar Parijs gereden. Daar had ik een winkel ontdekt waar ze prachtige jurken van Delphine Manivet en Laure de Sagazan verkochten. Ik kan de jurk nu weer terugsturen, dan wordt ie weer verkocht. Ik vind het een leuk idee dat iemand anders er weer plezier van gaat hebben.

'Ik ben deze zomer getrouwd in een tweedehands jurk.'

Wie of wat inspireert je?
Ik hou heel erg van documentaires. Afgelopen jaar had de film The Salt of the Earth van de Braziliaanse fotograaf Sebastião Salgado veel indruk gemaakt. Deze week keek ik de film Tomorrow waarin je ziet dat onze planeet bedreigd wordt omdat natuurlijke bronnen worden uitgeput en de temperatuur stijgt. Twee Franse documentairemakers reizen de wereld rond en laten allerlei oplossingen zien. Er zijn mensen die met allerlei ideeën komen, zoals een Brits dorp dat door hun hele stadje groente verbouwd. Heel mooi. Ook een persoon als Emma Watson, die zich met haar bekendheid echt inzet om een verschil te maken vind ik inspirerend.

MUD jeans

Wat is je ultieme guilty pleasure? Mode of non­-mode.
Ik woon boven een snackbar. En moet toegeven dat ik daar regelmatig een kroketje koop. De vleesindustrie schijnt de grootste bijdrage te leveren aan klimaatverandering en verbruikt ook heel veel water. Het is misschien beter om geen vlees te eten, maar af en toe kan ik zo’n kroketje niet laten.

Brush On RadianceThe Body Shop The Body Shop
€ 18,50
Matt & Nat MUMBAI Rugzak blackMatt & Nat Zalando
€ 139,95 € 83,95
Kookai Blouse ivoireKookai BlouseZalando
€ 84,95 € 67,95

Welke uitspraak is jou op het lijf geschreven?
‘It feels good to be lost in the right direction.’ Letterlijk omdat ik altijd verdwaal. Maar daardoor wel vaak onverwacht leuke plekken ontdek. En ook omdat het spannend is en goed voelt om onderdeel van een bedrijf te zijn waar de toekomst nog niet vast staat. We weten in ieder geval dat we bezig zijn met iets goeds.

Tot slot: wil je zelf nog iets kwijt?
Veel vriendinnen denken dat het niet zo veel uit maakt waar ze hun spullen kopen. Terwijl ik echt geloof dat je met alles dat je koopt eigenlijk zegt dat je dat bedrijf steunt. Je kan als individu zo veel invloed hebben. Dus denk na waar je je geld uitgeeft!

Lees ook het interview met Holly Syrett!

liefs, Kristel 

Kristel  Keep your heels, head & standards high.

Reageer