Daisy loves health: zogenaamd 'gezond' - not

Weet je waar ik nu blij van word? Dat Nederland zich steeds bewuster wordt van voeding. Er wordt vaak gesproken over een hype, maar ik noem het liever een blijvende trend! Health blogs en boeken – en lezers ervan - zijn er in overvloed en ook de supermarkten doen eindelijk mee aan deze healthy trend. Moest je 1,5 jaar geleden nog 17 winkels af voordat je goji bessen en speltmeel gevonden had, tegenwoordig heeft vrijwel elke supermarkt het in het assortiment. Hulde aan de supermarkten!

i love health

Waar ik wel nog steeds heel boos om kan worden, zijn al die zogenaamd gezonde producten die je in de supermarkten vindt. We worden dood gegooid met groene en blauwe vinkjes op verpakkingen, keurmerken, bio stickers en termen als light en glutenvrij. Allemaal marketing. Niets meer en minder. Van veel van deze producten dacht ik vroeger ook dat ze gezond waren. Als ik wilde afvallen ging ik ‘Sonja Bakkeren’ en dus aan de light ontbijtkoeken en eierkoekenrommel. Ik wist niet beter. Inmiddels gelukkig wel en kies ik zo veel mogelijk voor echte, onbewerkte producten.

In deze blog laat ik een aantal ‘gezonde producten’ aan bod komen, die in werkelijkheid helemaal niet zo gezond zijn. De verpakking of naam doet in elk geval anders vermoeden. Ook geef ik tips voor varianten die wél gezond zijn. 

i love health

De zogenaamd gezonde producten

Light producten
Pfff… allemaal producten uit het Sonja B. tijdperk. Maar niet oké! Een voorbeeld: een product wordt suikervrij en dus light genoemd. Klinkt goed, maar in werkelijkheid zit het zo: als suiker wordt weg gelaten, betekent het (in bijna alle gevallen) dat er smaakstoffen in de vorm van koolhydraten of vetten worden toegevoegd. En die veranderen automatisch weer in suikers. Daarbij hebben studies uitgewezen dat men automatisch meer van een light product zal eten, omdat men denkt dat het geen kwaad kan. Met als resultaat dat je nog meer calorieën binnen krijgt dan met de volle variant. Lees in deze blog meer over light producten.

‘Gezonde’ mueslirepen
Je kent dat schap in de suup wel, dat schap met ‘gezonde tussendoortjes’. Van Sultana’s tot ontbijtkoek en dus die zogenaamd gezonde mueslirepen. Muesli klinkt gezond, dus dat in een reep zal het ook wel zijn. Not! Negen van de tien keer is de reep verder enkel suiker. En weer die bewerkte granen waar we niks aan hebben. Er zijn heus wel gezonde mueslirepen te vinden, maar lees de achterkant van de verpakking alsjeblieft goed. Of beter nog: maak je eigen mueslireep of energy bar. Dan weet je wat er in gaat en dat ‘ie echt gezond is. Bijvoorbeeld dit recept.

Kant-en-klare salades
Handig! Een salade is gezond en deze is kant-en-klaar. Top! Er staan heus wel ‘oké’ varianten tussen. Maar veel salades bevatten bizar veel calorieën (voor een salade). Sommige wel rond de 700 kcal. Ter vergelijking: een Big Mac bevat 509 kcal. Nu zeg ik niet dat je beter voor een Big Mac kunt kiezen, maar laat je niet in de maling nemen door het gezonde beeld wat je van een salade hebt. Daarbij zitten de ingrediënten van zo’n salade (dressing, vis/vlees) vaak weer vol e-nummers. Wat is dan wel gezond? Je eigen salade maken! Zoals deze! Ook nog eens veel lekkerder.

Ontbijtgranen
Je leest ‘extra vezels, meergranen en volkoren’ en denkt: ‘o dat moet dan wel gezond zijn’. De vezels zijn inderdaad gezond, maar dat is dan ook het enige. In werkelijkheid zijn alle granen bewerkt (niet goed) en zit er vrijwel altijd een shitload aan suiker in. Niet oké! Neem havermout als ontbijt. Of maak je eigen ontbijtgranen mix zoals deze granola.

i love health
Bron foto: www.livingthegreenlife.nl

Over Daisy Oppelaar
Daisy kan heel hard rennen, heel lekkere healthy baksels maken en dat beide ook nog eens heel mooi vastleggen op haar blog I Love Health.nl. In 2012 begon ze één van de eerste Nederlandse blogs over health zonder geitenwollensokken-imago, wat uitgroeide tot een grote naam op dat front. Op haar blogs deelt Daisy niet alleen smoothies en haar persoonlijke visie op gezondheid, ze vraagt ook regelmatig de mening van sport- en voedingsdeskundigen. 
Volg Daisy & I Love Health op FacebookInstagram en Twitter!

liefs, Daisy Oppelaar

Reageer