Daisy loves health: zo vind je de balans in healthy lifestyle

“Hoe houd jij dat vol? Zo’n gezond leventje? Ik kan dat niet hoor!“ Als ik voor elke keer dat mij dit gevraagd wordt een euro zou krijgen, zou ik leuk op vakantie kunnen! Veel mensen zien ‘gezond leven’ nog steeds als een dieet. En een dieet is iets tijdelijks. En niet leuk. Het is afzien. Je eet vaak te weinig, lang niet zo lekker en je sport je suf in stomme klasjes. Alles om die kilo’s te verliezen. Maar dit is heel moeilijk vol te houden. De grootste winst maak je door een gezonde lifestyle dus niet als een dieet te kunnen zien, maar als iets wat je gewoon graag wilt. Omdat je goed in je vel wilt zitten, energiek wilt zijn, een mooie huid wilt hebben, geen middagdips wil en ‘op gewicht’ wilt zijn. Klinkt goed toch?

I Love Health - healthy lifestyle in balans

It's all about balance

Maar terug naar die vraag, hoe houd ík het vol? Nou, het antwoord is: ik eet echt niet altijd gezond! Natuurlijk is de basis (80%) gezond, maar daar buiten (20%) eet ik waar ik zin in heb, ook als dat ongezond is. Omdat dit voor velen een struggle is heb ik een aantal tips voor je om de juiste balans tussen gezond eten en levenslang diëten te vinden.

I Love Health - healthy lifestyle in balans

1. Baby steps Stel een realistische doelstelling voor jezelf. Alles in één keer omgooien zorgt ervoor dat je het niet lang zal volhouden en stiekem gaat smokkelen.

2. Alles of niets Veel mensen denken dat gezond eten ‘alles of niets’ is. Maar eigenlijk is de basis van gezond eten de juiste balans vinden. Die balans is precies de juiste hoeveelheid voeding die jouw lichaam nodig heeft. Na een maaltijd voel je je voldaan en niet vol. Het doel van een gezonde lifestyle is een eetpatroon te ontwikkelen die je je hele leven vol kan houden. Voor de meeste van ons betekent dit dat wij met name heel veel minder moeten eten! En dan vooral minder ongezonde shit en juist meer groenten en fruit.

3. Balance is the key Je mag best een keer een Milka reep en een flinke Starbucks nemen in de ochtend, maar eet dan geen stuk taart van die jarige collega en een Big Mac in de avond. Compenseer met de rest van de dag, zodat de balans er blijft. Denk niet: ‘ik heb gefaald, deze dag is toch al verpest, dus ik kan best nóg wat slechts nemen’. 

4. ‘Ik ga dit nooit meer eten’ Jezelf bepaalde producten verbieden terwijl je er heel erg dol op bent werkt niet. Believe me. Waarschijnlijk zal je dan alleen nog maar aan dat product denken. Trakteer jezelf af en toe gewoon op je ultieme guilty pleasure. Maar niet te vaak of verklein de porties. 5 keer per week een reep chocolade naar binnen werken lijkt me wat overdreven, maar elke avond een blokje van zo’n reep kan best! Als je langzaam je ongezonde gewoontes verandert zal je ook minder de behoefte naar ongezonde versnaperingen hebben.

I Love Health - healthy lifestyle in balans

5. Doe een sport die je leuk vindt Heel cliché maar echt waar. Jezelf dwingen naar je hardloopclubje te gaan terwijl je er geen bal aan vindt, werkt averechts. Of in de gewichten te hangen terwijl je liever je billen schudt tijdens een Zumba les is ook stom. Ik had dat pas ook: tótaal geen motivatie mijzelf bezig te houden met krachttraining. Ik had behoefte aan wat begeleiding en motivatie tijdens het sporten. Dus besloot ik te gaan kickboksen en yoga te doen. En hardlopen vind ik altijd leuk. Héérlijk. Ik heb de juiste sport vibe weer helemaal te pakken.

En als extra tip: GENIET! Geniet alsjeblieft vooral van de dingen die je doet en eet. Sporten kan zo leuk zijn en eten zo lekker én gezond. Deze twee gaan wat mij betreft prima samen! Alle recepten op ILH zijn namelijk gezond én lekker. En vergeet niet af en toe te zondigen. Ook dat is gezond. De woorden lijken niet voor niks heel veel op elkaar ;-)

Check I Love Health voor meer healthy tips om je (nieuwe) healthy lifestyle vol te houden!

X Daisy

Over Daisy Oppelaar
Daisy kan heel hard rennen, heel lekkere healthy baksels maken en dat beide ook nog eens heel mooi vastleggen op haar blog I Love Health.nl. In 2012 begon ze één van de eerste Nederlandse blogs over health zonder geitenwollensokken-imago, wat uitgroeide tot een grote naam op dat front. Op haar blogs deelt Daisy niet alleen smoothies en haar persoonlijke visie op gezondheid, ze vraagt ook regelmatig de mening van sport- en voedingsdeskundigen.
Volg Daisy & I Love Health op Facebook, Instagram en Twitter!

liefs, Taviza 

Taviza  Good shoes take you good places

Reageer

    Login om kans te maken
  • Sylvana 1 jaar geleden

    Ik ben heel hard aan de slag om weer in shape te komen. Al moet ik zeggen dat ik het vrij moeilijk vind om te stoppen met melk drinken en brood te eten.... de dagen dat ik die twee vervang voor iets anders vliegen de kilo's eraf, zonder extreem veel extra inspanning.