Daisy loves health: Zo krijg je wél een sixpack

Staat een sixpack bovenaan je wishlist? Laat ik dan gelijk met het goede nieuws beginnen: je hebt al een sixpack. Misschien zelfs wel een eight-pack! Het is genetisch bepaald of je er zes of acht hebt. Maar dát je buikspieren hebt, staat vast. Wat minder vast staat, is of je sixpack daadwerkelijk zichtbaar is. Is dat niet het geval? Don’t worry. Je bent niet de enige. Ook die van mij heb ik al zo’n jaar of 13 niet meer gezien.

quote daisy sixpack

Ga de strijd aan met je vetpercentage

Het probleem met het niet zien van je sixpack, is je vetpercentage. Dat is te hoog. Doordat er vetjes op je buik zitten – bij wie niet? – zie je die prachtige sixpack van je niet. Vrijwel iedereen gaat verwoed aan de slag met situps in de zoektocht naar die sixpack. Want als je maar heel veel situps doet, krijg je die sixpack. Toch? Een situp op zijn tijd kan natuurlijk nooit kwaad. Maar het is alles behalve de heilige graal in je zoektocht naar je wasbord. Wat moet je dan wel doen? Ik zal het je vertellen.

6 tips voor het krijgen van een sixpack

 #1 Verlaag je vetpercentage. De beste tip! Zoals ik al zei; de enige reden dat je sixpack niet zichtbaar is, is het laagje vet dat erover heen zit. Dat moet weg als je die abs wilt zien. En dat doe je als volgt: verbrand meer calorieën dan je binnenkrijgt. Als je vet wilt verbranden, zul je moeten afvallen (in vet). Dit doe je door meer calorieën te verbranden dan dat je binnenkrijgt. Oftewel: zorg voor een negatieve energiebalans. Dat kun je aan twee kanten beïnvloeden: minder eten en meer bewegen. Men overschat het stukje bewegen vaak. ‘O ik heb een half uurtje hardgelopen vandaag, dan mag ik nu wel een reep chocolade.’ Helaas werkt het niet zo. Met een half uur rennen heb je nog lang niet die reep verbrand. Vooral aan de kant van je voeding valt veel winst te behalen. Let daarom op je calorie inname en sport een paar keer per week. Vind je het lastig om zelf af te vallen? Misschien is het #lessismore afslankprogramma ebook iets voor jou.

 #2 Weet: je kunt geen plaatselijk vet verbranden. Plaatselijk vet verbranden is – helaas – een mythe. Het is onmogelijk. Je kunt je buikvet niet weg crunchen. 500 situps per dag hebben weinig zin. Consistente krachttraining gedurende een langere periode is veel beter. Zie punt 4.

training spieren

 #3 Neem tijd om te herstellen. Als je je spieren elke dag belast, hebben ze geen tijd om te herstellen. Net zoals elk onderdeel van je lichaam, heeft je core ook tijd nodig om te herstellen en nieuwe spieren aan te maken. Probeer tussen je workouts voldoende rust te pakken. Elke dag 500 crunches heeft écht geen zin.

 #4 Varieer in je workout. Als je een oefening consequent voor een aantal maanden blijft doen resulteert dit uiteindelijk vaak in een plateau. Dit betekent dat je lichaam stopt met het maken van progressie. Variatie is belangrijk. Dé oefening voor een sixpack bestaat niet. Hoewel je denkt dat situps dé oefening zijn voor buikspieren, is het trainen van grote spiergroepen als je billen, bovenbenen en rug vaak efficiënter. Doe bijvoorbeeld deze oefeningen.

 #5 Stop met smoesjes en excuses. Ik heb geen tijd. Ik heb geen sportschool in de buurt. Ik heb slechte genen… Mensen met een sixpack verzinnen geen excuusjes, zo simpel is het. Er is altijd wel tijd voor een workout. Je moet het gewoon graag genoeg willen! Voor hard trainen en gezond eten heb je geen speciale uitrusting nodig, noch het DNA van een god of godin. Discipline en wilskracht, dat wel. Ik train nu ook 4 à 5 keer per week. Mij helpt het om het de week ervoor in te plannen in mijn outlook agenda en andere afspraken dus rondom mijn geplande trainingen te plannen.

verlaag je vetpercentagfe

#6 Doe naast krachttraining aan HIIT. Herhaaldelijk lange afstanden rennen zal het vetpercentage van je lichaam niet genoeg naar benden brengen voor een sixpack. Probeer in plaats hiervan een cardio programma met een hoge intensiteit (HIIT). Denk in sprintjes, niet in marathons. Als je houdt van je lange afstanden, stop er dan vooral niet mee! Probeer ze af te wisselen met bijvoorbeeld wat boks sessies om toch die hoge intensiteit ook mee te pakken.

Voor meer tips over gezond eten en sporten, neem een kijkje op I Love Health!

Over Daisy Oppelaar
Daisy kan heel hard rennen, heel lekkere healthy baksels maken en dat beide ook nog eens heel mooi vastleggen op haar blog I Love Health.nl. In 2012 begon ze één van de eerste Nederlandse blogs over health zonder geitenwollensokken-imago, wat uitgroeide tot een grote naam op dat front. Op haar blogs deelt Daisy niet alleen smoothies en haar persoonlijke visie op gezondheid, ze vraagt ook regelmatig de mening van sport- en voedingsdeskundigen. Volg Daisy & I Love Health op FacebookInstagram en Twitter!

liefs, Daisy Oppelaar

Shop meer van

Geen resultaten gevonden.

Reageer