Daisy loves health: Post X-mas thoughts

Zo. De kerstdagen zitten er weer op! Heb je het leuk gehad? Lekker met familie en vrienden samen geweest hoop ik? Ik wel! Heerlijke dagen! Hoewel ik vind dat je je nergens schuldig over hoeft te voelen, vermoed ik dat je nu nog zit uit te buiken van diverse kerstlunches, brunches, diners en een overschot aan wijn… toch? Of zit ik er helemaal naast?! Ik heb in elk geval ontzettend genoten van al het lekker eten. Dat hoort erbij wat mij betreft. Ik ga nog een wilde gok doen: je hebt tijdens al dat uitbuiken al aan je goede voornemens gedacht!

Daisy

Gezonder leven, misschien wat afvallen, meer sporten? Troost je, je bent niet de enige. Dit zijn namelijk de drie populairste goede voornemens onder alle Nederlanders. Hoewel het nog geen 1 januari is (of laten we op 2 januari beginnen met de goede voornemens, want op 1 januari lig je waarschijnlijk uit te puffen van een goed feestje mét kater…), wil ik je vast voorbereiden en wat tips geven! 

Laten we beginnen met de goede voornemens

eten

#1 Stel realistisch doelen 
Ik kan goede ‘gezonde’ voornemens natuurlijk alleen maar aanmoedigen. Maar zorg ervoor at het geen voornemen is dat voor eind januari al weer gesneuveld is. Stel daarom een realistisch doel. Dus verwacht niet dat je in een maand 7 kilo afvalt. Van nooit sporten naar vijf keer per week aan de gewichten hangen, is ook wat onrealistisch. Start eerst eens met twee keer per week. Door realistische doelen te stellen, is het resultaat beter. En daar worden we dan weer happy van. Wat weer positief bijdraagt aan het volhouden van je goede voornemen.

#2 Geniet nog even 
Zorg dat je nu nog even geniet van eventueel ongezond gedoe, en maak zo je keukenkastjes en koelkast leeg. Weg met de chips, cola, chocolade repen en diepvriespizza’s. 2 januari heb je deze meuk niet meer in huis en ga je ’s ochtends alleen maar gezonde boodschappen halen! Het principe  ‘ik geniet nu nog even volop zolang het nog kan’, begrijp ik heus wel. Maar overdrijf dit ook weer niet. Als je doel afvallen is, zal je al die extra calorietjes in januari extra moeten verbranden of minder moeten eten.

pannekoek

#3 Volg I Love Health in januari 
De hele maand staat in het teken van ‘Less is more’. Hoewel ik het op I Love Health niet vaak over afvallen heb, doen we dat in januari wel! Ik zorg dagelijks voor leuke blogs en recepten over gezond afvallen. Denk bij Less is More aan: less kilo’s (want wie wil, gaat afvallen), less toegevoegd suiker, less e-nummers, less calorieën, less ingrediënten (recepten moeten altijd simpel en met weinig ingrediënten zijn), less tijd (recepten moeten altijd snel te maken zijn), less vetpercentage (het enige wat we meer gaan doen is sporten, en daardoor dus ‘less’ vetpercentage).

#4 Zoek een sport(school) uit 
Ben je al lid van een sportschool of club? Nee? Dat moet je dan echt even gaan doen. Bewegen hoort bij een gezonde lifestyle. Je kunt natuurlijk ook gaan zwemmen, hardlopen, naar yoga of gaan bootcampen. Ga iets doen wat jij leuk vindt en zorg dat je daar 2 januari direct mee kunt starten. Zo maak je een vliegende start!

sporten

#5 Volg het 'Less is More' afslankprogramma 
Wie wil afvallen, kan wel een steuntje in de rug gebruiken. Want waar begin je nou? Je wilt niet crashen (dan ben je zo weer op je oude gewicht en niemand houdt een crashdieet vol). Je wilt een gezond dieet volgen, maar welk dieet is dat? Lastig, maar zeker niet onmogelijk! Daarom heb ik samen met voedingscoach Susanne Verzuu een maandmenu ontwikkeld waarmee je zult afvallen. Super easy recepten, gezond, laag in calorieën, maar met een perfecte samenstelling voor de dag. Jij hoeft niet meer na te denken, want dat hebben wij al gedaan. Check I Love Health voor meer info.

Ik wens iedereen een gelukkig nieuwjaar!

Over Daisy Oppelaar
Daisy kan heel hard rennen, heel lekkere healthy baksels maken en dat beide ook nog eens heel mooi vastleggen op haar blog I Love Health.nl. In 2012 begon ze één van de eerste Nederlandse blogs over health zonder geitenwollensokken-imago, wat uitgroeide tot een grote naam op dat front. Op haar blogs deelt Daisy niet alleen smoothies en haar persoonlijke visie op gezondheid, ze vraagt ook regelmatig de mening van sport- en voedingsdeskundigen. Volg Daisy & I Love Health op FacebookInstagram en Twitter!

liefs, Daisy Oppelaar

Reageer