Daisy loves health: De 10 do’s & dont’s voor een strakke buik

Summer is coming! Het lijkt nog zo ver weg - zoals die zomervakantie die nog een eeuwigheid op zich laat wachten - maar in andere opzichten is het al zo dichtbij! Denk maar aan de dagen in bikini. Drie keer knipperen en het is ineens juli. Of ik het nu leuk vind of niet, ’s winters verzamel ik altijd een paar kilootjes; ik zie het maar als een extraatje om mijzelf warm te houden. Maar nu het alweer half maart is, is het de hoogste tijd om vaarwel te zeggen tegen die buikvetjes! En deze 10 do’s & dont’s voor een platte buik helpen je.

Tips voor een platte buik

5 Dont’s – buikvet verliezen

Elimineer de volgende zaken uit je lifestyle en je zult buikvet verliezen:

1. Alcohol: bier kun je beter laten staan. Bierdrinkers blijken een hogere heup/buikratio te hebben dan mensen die geen bier drinken. Een wijntje op zijn tijd is prima. Maar hou het bij één! Vermijd suikerhoudende alcoholische dranken, want dat plakt aan je heupjes.
2. Energy drinks: cafeïne-suikerhoudende dranken stimuleren meer de productie van vet dan cafeïne vrije dranken. Vermijd deze drankjes, neem een kopje thee of glas water.
3. Geraffineerde granen en suikers:  Ontwijk maaltjes met witbrood, chips, crackers, koekjes, snoep en gesuikerde frisdranken. Dit stimuleert o.a. de insuline-aanmaak en zo ook de vetopslag in ons lichaam.
4. Light dranken: Door het drinken van light dranken hou je de hongersignalen van je lichaam voor de gek. Hierdoor hunker je even later naar echte suikers. Neem water, thee of stop een stukje fruit of kruiden in je water voor een lekker, maar gezond smaakje
5. Stress: If stress burned calories, I'd be a supermodel. Helaas. Stress zorgt voor een verhoogde inname van calorierijke gerechten. ‘Ik voel me rot, dus koop een reep chocolade. Dan voel ik me vast beter’ Door zulke gedachtes dus. Daarnaast wordt het hormoon cortisol aangemaakt door stress. Die verhoogt de hoeveelheid vet dat het lichaam vasthoudt en vergroot de vetcellen.

Recepten platte buik Ei met geitenkaas Overnight oats

5 Do’s – buikvet verliezen

Oké, genoeg dont’s. Wat moeten wél we doen om onze buikjes gezond en strak te krijgen:

1. Beweging: het blijkt dat mensen die 20 km per week lopen geen buikvet aankomen. Mensen die 30km per week lopen verloren juist vet. Dus sneakers aan en bewegen maar!
2. Groenten: eet veel groenten. Ze bevatten veel vitamines, vezels en antioxidanten die uiteindelijk bijdragen aan het verminderen van buikvet. Je bord avondeten hoort voor de helft te bestaan uit groenten. En eet je groenten eerst en daarna pas de rest.
3. Magere eiwitten: eiwitten zorgen voor een (langer) verzadigd gevoel en dragen zo bij aan gewichtsverlies. Denk bijvoorbeeld aan kip, eieren, vis, kikkererwten en kwark.
4. Verminder calorie inname: zorg dat je calorieverbruik hoger is dan de innamen. Als je wil afvallen natuurlijk. Wil je op gewicht blijven, dan mag verbruik en inname gelijk zijn.
5. Volkoren producten/vezels: Volkoren voeding bevatten meer vitamines, mineralen, vezels, essentiële vetzuren en antioxidanten. Ze helpen bij een langzamere opname van glucose en voorkomen ze glucosepieken en te veel insulineproductie. De sleutel voor een gebalanceerde bloedglucosespiegel!

Succes! Hoe werk jij aan een platte buik?

Over Daisy Oppelaar
Daisy kan heel hard rennen, heel lekkere healthy baksels maken en dat beide ook nog eens heel mooi vastleggen op haar blog I Love Health.nl. In 2012 begon ze één van de eerste Nederlandse blogs over health zonder geitenwollensokken-imago, wat uitgroeide tot een grote naam op dat front. Op haar blogs deelt Daisy niet alleen smoothies en haar persoonlijke visie op gezondheid, ze vraagt ook regelmatig de mening van sport- en voedingsdeskundigen.
Volg Daisy & I Love Health op Facebook, Instagram en Twitter!

liefs, Daisy Oppelaar

Reageer

    Login om kans te maken
  • Debbie 1 jaar geleden

    De do & donts zijn heel makkelijk, het uitvoeren is lastig. Nu eindelijk mezelf weer eens zover gekregen om die paar extra kilos kwijt te raken en nu al bijna 3 weken zonder frisdrank, snoep, koek, chips & alcohol. Maar makkelijk is het niet!