Daisy loves health: 5 x gezond lunchen

Ik zou het graag anders zien, maar die lunchtrommels vol met bammetjes kaas, ham en pindakaas zijn nog steeds niet weg te denken van de meeste bureaus. Ik merk wel langzaam een verandering, maar het kan beter! Hoewel ik echt niet van de broodpolitie ben, ben ik wel van mening dat zeven dagen per week ontbijten en lunchen met een paar boterhammen niet nodig is. Variatie is the key! En op dat punt gaat het bij de meeste mensen mis. ‘Wat moet ik dán eten als ik geen boterhammen mag?” 

Debbie oppelaar

Er zijn genoeg opties, die weinig tijd kosten en die wel harstikke gezond zijn. In deze blog zal ik je een aantal goede tips en lekkere recepten geven om gezond te lunchen.

Vijf gezonde lunchrecepten

Brood
Brood mag best, écht! Maar kies dan wel voor het juiste brood. Het beste is om voor volkorenbrood te kiezen. Volkoren is een beschermde en via de wet vastgelegde term. Volkoren betekent dat de hele tarwekorrel gebruikt is. En dat wil je graag, omdat hierin de meeste voedingstoffen zitten. Meergranen, donker- of bruinbrood bieden die garantie niet. Ik kies zelf vaak voor volkoren speltbrood. Spelt is doorgaans minder bewerkt dan tarwe en om die reden ook weer beter voor je. Ook geef ik de voorkeur aan het kopen van mijn brood bij een ambachtelijke bakker. Het is wat duurder, maar kwalitatief gewoon echt een stuk beter. En omdat je toch geen 28 sneetjes per week eet, valt de prijs ook mee.

Lekker en gezond broodbeleg: (gekookt) ei, houmous, geitenkaas, gegrilde groenten, hüttenkäse, gerookte zalm, tonijnsalade en makreel. Helaas zitten veel vleeswaren vol met e-nummers en toegevoegde suikers. Pimp je boterhammen altijd met rauwkost en kiemen voor een healthy boost!

Salade
Mijn groentelade ligt altijd vol groenten. En aan het begin van de week kook ik vaak een graansoort die ik door mijn salade kan mixen, voor extra carbs en verzadiging. Denk aan zilvervliesrijst, quinoa, bulgur, spelt couscous of speltpasta. Ook kook ik vaak wat eitjes die ik in mijn koelkast bewaar. Een salade maken is met de juiste voorbereiding zo gepiept: kies je favoriete groenten uit de koelkast, mix er een graansoort door, een gekookt eitje en/of een andere bron van eiwitten zoals kip, vis, vlees of kikkererwten. Nog wat extra toppings als noten, pitten of zaden en klaar is je voedzame lunch! Op I Love Health vind je veel salade recepten.

Vind je een salade niet voldoende, omdat je bijvoorbeeld zwaar lichamelijk werk doet of om een andere reden erg actief ben, eet er dan een (spelt)cracker, boterham of rijstwafel bij.

Blog debbie eten

Soep
Een flinke kom soep voor de lunch, ik vind het heerlijk! Vooral in de winter. Ik heb een kleine thermosfles thuis die ik ’s ochtends vul met gloeiend hete, zelfgemaakte soep. Rond de lunchtijd is mijn soepje nog minstens zo warm. Ik maak graag dikke, vullende soepen. Als ik daar een grote kom van eet met een spelt)cracker, boterham of rijstwafel, kan ik de hele middag weer vooruit. Mijn favoriet op dit moment: preisoep met gerookte zalm.

Left-over van avond ervoor
Dit is misschien nog wel de snelste en makkelijkste lunchtip: kook de avond ervoor extra veel, zodat je ook een portie voor bij de lunch hebt. Het kost je ’s avonds een paar minuutjes extra tijd, maar de volgende ochtend ben je razend snel klaar.

Debbie lunch recepten 

Groente omelet
Een groente omelet zit vol eiwitten en vitaminen, mineralen en vezels dankzij de groenten. Dit bak je uiteraard niet op je werk, maar de avond ervoor of op de ochtend zelf. Je kunt de omelet meer bite geven en vullender maken door er gekookte quinoa in te doen.

Recept: bak de groenten in een koekenpan, klop ondertussen 2 eieren luchtig (evt. met melk). Verdeel als je wilt wat quinoa over de groentes en schenk het opgeklopte ei erover. Ook lekker met een ietsiepietsie beetje (geiten)kaas. Laat het ei op laag vuur stollen, keer voorzichtig om en bak ook de andere kant goudbruin.

Debbie omelet

Over Daisy Oppelaar
Daisy kan heel hard rennen, heel lekkere healthy baksels maken en dat beide ook nog eens heel mooi vastleggen op haar blog I Love Health.nl. In 2012 begon ze één van de eerste Nederlandse blogs over health zonder geitenwollensokken-imago, wat uitgroeide tot een grote naam op dat front. Op haar blogs deelt Daisy niet alleen smoothies en haar persoonlijke visie op gezondheid, ze vraagt ook regelmatig de mening van sport- en voedingsdeskundigen. 
Volg Daisy & I Love Health op FacebookInstagram en Twitter!

liefs, Daisy Oppelaar

Shop meer van

Geen resultaten gevonden.

Reageer