Daisy loves health: 5 x boost je weerstand

Wat gaat zo’n jaar toch altijd weer snel. Het is al bijna december! De winter, ik vind het allemaal wat. Ik ben toch echt meer een zomermens. Oké, het is best lekker om binnen te zitten, kaarsjes aan kop, kop thee erbij, met een Netflixje op de bank. Maar verder kan ik niet veel positiefs bedenken! Een groot nadeel van die kou en regen is toch wel dat de griep of vervelende verkoudheden op de loer liggen. Je ontkomt er bijna niet aan. 

Daisy

Inderdaad: bijna niet. Het kan heus wel hoor! Ik ben ook een aantal jaar helemaal griep- en hoestvrij doorgekomen. Ook hier ligt de basis weer in gezonde voeding. Met de juiste voeding bouw je aan een sterke weerstand, en krijgen die vervelende virusjes en koudjes bij jou geen kans. Ik deel deze tips natuurlijk graag met je! Het belangrijkste is een gevarieerd eetpatroon, maar met deze foods geef je je een weerstand een extra boost.

 #1 Vitamine C stimuleert de aanmaak van witte bloedcellen en die zorgen er weer voor dat je lichaam weerstand opbouwt. De belangrijkste bronnen van vitamine C zijn groente, fruit en aardappels. Denk aan citrusvruchten, kiwi’s, aardbeien, (blauwe) bessen, waterkers, gojibessen, kiemgroenten, koolsoorten, rode paprika en rode peper. Deze juice is de ultieme immuunbooster!

sinasappel

#2 Gember heeft een ontstekingsremmende werking en verhoogt je weerstand. Drink als je (al) ziek bent thee met daarin plakjes gember, een schijfje citroen en wat honing. Of verwerk wat gember in je soep of smoothie. Je zult je snel beter voelen.

#3 Kaneel heeft veel goede eigenschappen die van nut kunnen zijn als je weerstand laag is en je ziek dreigt te worden: het werkt ontsmettend, koortswerend, is goed voor de spijsvertering en de weerstand. Strooi dagelijks wat kaneel over je appel, yoghurt, havermout of meng het door je smoothie. Dit is op dit moment mijn favo smoothie met kaneel!

daisy-peer

#4 Kurkuma, ook wel geelwortel genoemd, heeft een ontstekingsremmende werking, vermindert zo griepklachten en is goed voor de spijsvertering. Ik maak er als ik me niet fit voel graag een health shot van. Dan voel ik me al snel weer top fit! Check de site voor het recept.

daisy citroen

#5 Venkel en anijszaad zijn weldadig voor je keel en luchtwegen. Last van hoesten of een verstopte neus? Zet dan thee van deze kruiden.

pompoesoep

Extra tip:
Niet alleen eten, maar ook slapen heeft een zeer positief effect op je weerstand. Wie te weinig slaapt, is eerder vatbaar voor griep en andere narigheid. Vroeg je bedje in dus!

Over Daisy Oppelaar
Daisy kan heel hard rennen, heel lekkere healthy baksels maken en dat beide ook nog eens heel mooi vastleggen op haar blog I Love Health.nl. In 2012 begon ze één van de eerste Nederlandse blogs over health zonder geitenwollensokken-imago, wat uitgroeide tot een grote naam op dat front. Op haar blogs deelt Daisy niet alleen smoothies en haar persoonlijke visie op gezondheid, ze vraagt ook regelmatig de mening van sport- en voedingsdeskundigen. Volg Daisy & I Love Health op FacebookInstagram en Twitter!

liefs, Daisy Oppelaar

Shop meer van

Geen resultaten gevonden.

Reageer

    Login om kans te maken
  • Anne 1 jaar geleden

    Gezond en lekker :-) Gember gebruik ik ook als ik misselijk ben of last heb van maagzuur, gewoon 1 cm verse gember afsnijden en opeten, scherp en niet echt lekker zo rauw, maar het werkt binnen 5 minuten altijd!! Echt geweldig spul! Groetjesss...leuke blog :-)