Daisy loves health: 5 redenen waarom je maar geen sixpack krijgt

Je sport een paar keer in de week, eet gezond maar toch zijn die buikspieren verre van zichtbaar. Of je vraagt je überhaupt af of je ze hebt. Ik kan je geruststellen; je hebt ze. Ze zijn alleen niet zichtbaar. Herkenbaar? Story of my life… Ten eerste ben je wel hartstikke goed bezig! Sporten en gezond eten en daar ook daadwerkelijk plezier uit halen is het belangrijkste. Maar als je écht die abs wilt zien, moet je meer doen.

Quote

Er zijn een aantal dingen die je in je dagelijks leven en sportroutine kunt aanpassen zodat je langzaam maar zeker een sixpack tevoorschijn tovert. Bottom line: het draait allemaal om het trainen van je volledige corehet omlaag brengen van je vetpercentage, en geduld – veel geduld. Rome is niet in een dag gebouwd en een sixpack ook niet.

11

5 redenen waarom je maar geen sixpack krijgt 

#1 Je denkt plaatselijk vet te kunnen verbranden
Plaatselijk vet verbranden is – helaas – een mythe. Onmogelijk. Je kunt je buikvet niet weg crunchen. De enige manier om het vet te verbranden dat je spieren verbergt zijn intense cardio sessies (zie punt 5), gezond clean eten (punt 2) en consistente krachttraining gedurende een langere periode. Voor zichtbare buikspieren heb je een laag vetpercentage nodig.

Tanktop PinkPIXIE YogatopPixie
€ 27,95
Nike Performance AIR MAX 2016 Hardloopschoenen neutraal dark grey/pink blast/black/wolf greyNike Zalando
€ 189,95 € 132,95
CoolCat Joggingbroek Clounge GrijsCoolCat Coolcat
€ 19,99

#2 Je eet te veel/ongezond bewerkt voedsel
Het krijgen van buikspieren begint in de keuken met gezonde en uitgebalanceerde maaltijden – niet in het diepvriesvak van je supermarkt. Als er nu nog een vetlaagje over je buikspieren zit, moet je je vetpercentage verlagen. Dit doe je door dagelijks meer calorieën te verbranden dan dat je binnenkrijgt. Dit kun je doen door meer te bewegen, maar efficiënter is nog door minder calorieën binnen te krijgen. Of eigenlijk is de combinatie het beste. Probeer ook je alcohol en suiker consumptie te verminderen. Niemand krijgt een sixpack van gin tonics en cheesecake. Ik heb trouwens een heel handig afslankprogramma e-book gemaakt, mocht je handvatten willen om af te vallen.

2

#3 Je doet keer op keer dezelfde core workout
Als je een oefening consequent voor een aantal maanden blijft doen resulteert dit uiteindelijk vaak in een plateau. Dit betekent dat je lichaam stopt met het maken van progressie. Variatie is belangrijk. De perfecte oefening voor een sixpack bestaat niet. Hoewel je denkt dat situps dé oefening zijn voor buikspieren, is het trainen van grote spiergroepen als je billen, bovenbenen en rug vaak efficiënter. Probeer eens squats, (roterende) lunges, T-pushup’s en deadlifts. Check deze blog voor meer oefeningen!

Nikkie Lichtblauwe Top NicoleNIKKIE Korte mouw shirtBomont
€ 89,95
Tommy Hilfiger Sport Luxe shorts met retro-lookSportshortde Bijenkorf
€ 44,90
Nike Performance FREE RUN Loopschoen neutraal hyper turquoise/black/rio teal/volt/whiteNike HardloopschoenZalando
€ 119,95 € 76,95

#4 Je hebt geen tijd/geen sportschool in de buurt/slechte genen/een ander lame excuus
Mensen met een sixpack verzinnen geen excuusjes, zo simpel is het. Er is, tussen de bedrijven door, altijd wel even tijd voor een workout. Je moet het gewoon graag genoeg willen! Voor goede buikspieroefeningen en gezond eten heb je geen speciale uitrusting nodig, noch het DNA van een god of godin. Discipline en wilskracht, dat wel.

3

#5 Je probeert met hardlopen je buikvet er af te trainen
Herhaaldelijk lange afstanden rennen zal het vetpercentage van je lichaam niet genoeg naar beneden brengen voor een sixpack. Probeer in plaats hiervan een cardio programma met een hoge intensiteit (HIIT). Denk in sprintjes, niet in marathons. Als je houdt van lange afstanden, stop er dan vooral niet mee! Probeer ze af te wisselen met bijvoorbeeld wat bokslessen om toch die hoge intensiteit mee te pakken.

Nike Performance EPIC LUX Tights cosmic purple/reflective silverNike Broek met printZalando
€ 84,95
C&a SportshirtRodeo C&A
€ 9,90
Bodywarmer WIN STAR paarsWin star Klingel
€ 49,99

Als je inspiratie wilt voor dat gezonde eten, voor sport tips en schema’s om die abs nu écht een keer zichtbaar te krijgen, kun je natuurlijk terecht op mijn blog en in het I Love Health boek!

Over Daisy Oppelaar
Daisy kan heel hard rennen, heel lekkere healthy baksels maken en dat beide ook nog eens heel mooi vastleggen op haar blog I Love Health.nl. In 2012 begon ze één van de eerste Nederlandse blogs over health zonder geitenwollensokken-imago, wat uitgroeide tot een grote naam op dat front. Op haar blogs deelt Daisy niet alleen smoothies en haar persoonlijke visie op gezondheid, ze vraagt ook regelmatig de mening van sport- en voedingsdeskundigen. Volg Daisy & I Love Health op FacebookInstagram en Twitter!

liefs, Daisy Oppelaar

Reageer