Daisy loves health: 5 healthy havermoutjes

Sinds ik drie jaar geleden I Love Health startte, is de havermouthype in volle gang. Het is tegenwoordig niet meer van het menu af te denken. Maar voor die tijd? Wie at er toen havermout behalve je oma? Precies, niemand. Toch had die oma van je toen al gelijk. Ik ben heel blij met deze havermoutrevolutie. Havermout is niet voor niets mijn favoriete ontbijtje. Als iemand zegt havermout niet te lusten, snap ik daar echt niets van. Je kunt het namelijk op zo veel verschillende manieren maken. Saaie havermout pap is inderdaad saai. Maar bekijk al deze receptjes met havermout in dit artikel maar eens. Ik durf te wedden dat er iets bij zit wat je lekker vindt!

havermout
Bron foto: www.livingthegreenlife.nl

Ik gebruik thuis eigenlijk alleen havermoutvlokken. Je weet wel, dat pak van Quaker die je bij elke supermarkt kunt vinden. De vlokken gebruik ik met name voor de pap. Maar ik maak er ook meel van door het in mijn keukenmachine fijn te malen. Dat havermoutmeel gebruik ik voor al mijn baksels, zoals in pannenkoeken, bananenbrood en muffins. Als je standaard een pak havermout in huis hebt, kun je alle kanten op.

Nog even de voordelen van havermout op een rijtje: #1: Geeft veel en langdurige energie. #2: Geen piek of daling in je suikerspiegel. #3: Verzadigd goed. #4: Bevat veel (in water oplosbare) vezels. #5: Belangrijke vitamines, mineralen en antioxidanten. #6: Kan het cholesterol verlagen. #7: Is van nature glutenvrij.

havermout

Overnight oats met sinaasappel en kaneel
Dit recept is ideaal voor wie ’s ochtends weinig tijd heeft. Je maakt het namelijk de avond ervoor en zet het een nachtje in de koelkast. Dan trekken de smaken nog beter in. En als je het dan ook nog in een meeneempotje doet, neem je deze heerlijke overnight oats zo mee naar je werk. 

Havermout ontbijtkoek
Ik was vroeger al dol op ontbijtkoek. Helaas blijkt de ‘normale’ ontbijtkoek vaak vol suiker te zitten. Daarom maak ik ‘m liever zelf met havermout. Nóg lekkerder en dus gezond. 

havermout

Havermout pannenkoeken
Dit is één van de populairste recepten op I Love Health. Maak deze havermout pannenkoekjes maar gauw en je zult begrijpen waarom… 

Havermout smoothie
Ben je niet van de papjes en de baksels, maar wel van de smoothies? Door een paar eetlepels havermout toe te voegen maak je van een tussendoortje een stevig ontbijt. 

Carrot Cake havermout
Naast fruit, smaken groentes als wortel ook heel goed in je havermoutpap. Beetje kaneel of koekkruiden erdoor en je eet gewoon een carrot cake havermoutje.

havermout

Mochten deze recepten nog niet genoeg inspiratie voor je zijn, dan kan ik het boek ‘Havermoutje’ ook echt aan je adviseren. Ontbijt, lunchen, dineren en snacken met havermout? Ze doen het allemaal in dit boek! En kijk vooral eens op I Love Health voor nóg meer recepten met havermout!

Over Daisy Oppelaar
Daisy kan heel hard rennen, heel lekkere healthy baksels maken en dat beide ook nog eens heel mooi vastleggen op haar blog I Love Health.nl. In 2012 begon ze één van de eerste Nederlandse blogs over health zonder geitenwollensokken-imago, wat uitgroeide tot een grote naam op dat front. Op haar blogs deelt Daisy niet alleen smoothies en haar persoonlijke visie op gezondheid, ze vraagt ook regelmatig de mening van sport- en voedingsdeskundigen. 
Volg Daisy & I Love Health op FacebookInstagram en Twitter!

liefs, Daisy Oppelaar

Shop meer van

Geen resultaten gevonden.

Reageer