Daisy loves health: 3 x van ongezonde naar gezonde gerechten

De grootste misvatting over gezond eten, is dat gezond eten saai is. Of niet lekker. Of dat je alleen maar op slablaadjes knaagt. Ik vind het een uitdaging om te bewijzen dat gezond eten minstens zo lekker is als de wat ongezondere opties. 

Daisy quote van ongezond naar gezond

Zo kun je van heel veel ‘ongezonde’ gerechten, vrij gemakkelijk een gezonde versie maken. Bepaalde ingrediënten vervang je door een meer verantwoorde variant, en zo kun je toch genieten van bijvoorbeeld pasta, friet, brownies, taart en natuurlijk pizza. Want een leven zonder zo nu en dan een goede pizza is niks. Toch?

Gezonde pizza

Gezonde pizza

Mijn advies voor een verantwoorde pizza: vervang de normale witte tarwe bodem voor een variant van bijvoorbeeld boekweit- of quinoameel. Maar nog simpeler en sneller is om volkoren wraps te gebruiken als bodem. Om je pizza gezond te houden, moet je uiteraard wel kiezen voor gezonde toppings. #1 Verwarm de oven voor op 200 graden. #2 Maak de tomatensaus door 1 tomaat te pureren met een keukenmachine of staafmixer. Breng op smaak met peper, zout en oregano. #3 Besmeer een wrap met een laagje tomatensaus. #4 Halveer alle tomaatjes en verdeel samen met de gesnipperde ui over de pizza. #5 Schep tot slot zo’n 2 el hüttenkäse over de pizza. #6 Bak gedurende 10 minuten in de oven op een rooster. #7 Haal uit de oven en garneer met wat fijn gesneden basilicum.

Gezonde pasta

Gezonde pasta

Zorg dat je bij pasta gerechten altijd voor volkoren pasta kiest in plaats van niet-volkoren. Hier zitten veel meer vezels in! Als je geen zin of tijd hebt om de pesto zelf te maken, kun je ook een kant en klare pesto gebruiken. Zorg er dan wel voor dat deze vrij van e-nummers en andere onnodige toevoegingen is. #1 Rooster de pijnboompitten in een pan met anti-aanbaklaag tot ze goudbruin kleuren. #2 Breng een pan water aan de kook en kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. Voeg na zo’n vier minuten de diepvrieserwten toe een kook deze zo’n vier minuten mee. Voeg als laatste de tuinbonen toe en verwarm deze alleen even mee in het kokende water. #3 Giet het water af en laat de pasta en de groenten goed uitlekken. Doe terug in de pan met een scheutje olijfolie en roer door. #4 Doe de ingrediënten van de pesto in een keukenmachine of maal deze fijn met een staafmixer. Roer de pesto door de pasta en de groenten. #5 Schep de pasta op een bord en garneer met de pijnboompitten en eventueel wat peterselie.

Gezonde brownie

Gezonde brownie

Bij deze gezonde brownie komt geen geraffineerde suiker of zuivel aan te pas. De brownie dankt haar zoete smaak aan dadels. En de smeuïgheid komt van een avocado! Weird, I know… maar het is echt een perfecte combi, I swear! #1 Verwarm de oven voor op 200 graden. #2 Gebruik een bakblik van zo’n 20×20 cm. Een cakeblik kan ook. Vet deze in met boter/olie of bekleed met bakpapier. #3 Snijd de avocado doormidden, haal de pit er uit en schep beide helften in een keukenmachine. #4 Voeg de ontpitte dadels toe bij de avocado en vermaal goed tot een gladde puree. Schep over in een kom. #5 Voeg één voor één de eieren toe aan dit mengsel en klop op tot een luchtig geheel. #6 Voeg nu de (zachte) boter in kleine stukjes toe en vervolgens de bakmix. Blijf goed kloppen. Meng alles door elkaar tot er een stevige mix ontstaan is. #7 Maak de noten kleiner door ze in een theedoek te doen en hier druk op uit te oefenen. #8 Voeg de noten toe aan de brownie mix en meng nog eens goed. #9 Schep over in de bakvorm, druk goed aan en verdeel tot slot nog wat laatste noten over de brownie. Druk ze een klein beetje in het beslag. #10 Zet in de oven voor zo’n 20 minuten. Controleer of je brownie klaar is door er een saté prikker in de steken. Als deze er bijna droog uit komt is je brownie klaar. #11 Haal uit de oven en laat goed afkoelen. Snijd in plakken of stukken.

Er zijn natuurlijk nog meer ‘ongezonde’ recepten die ik in een ‘gezond(er)’ jasje heb gestoken. Van peanut butter cups tot een Lion reep en van bananenijs tot nutella. Meer van deze gezonde versies vind je op I Love Health

Welk ongezonde recept zou jij graag eens in een gezonde(re) variant zien? Laat het me weten!

Liefs, Daisy

Over Daisy Oppelaar
Daisy kan heel hard rennen, heel lekkere healthy baksels maken en dat beide ook nog eens heel mooi vastleggen op haar blog I Love Health.nl. In 2012 begon ze één van de eerste Nederlandse blogs over health zonder geitenwollensokken-imago, wat uitgroeide tot een grote naam op dat front. Op haar blogs deelt Daisy niet alleen smoothies en haar persoonlijke visie op gezondheid, ze vraagt ook regelmatig de mening van sport- en voedingsdeskundigen. Volg Daisy & I Love Health op FacebookInstagram en Twitter!

liefs, Daisy Oppelaar

Shop meer van

Geen resultaten gevonden.

Reageer