Daisy loves health: 10x gezonde zomersnacks

Verantwoorde tussendoortjes kunnen nog wel eens een ‘dingetje’ zijn. Als je het supermarktschap met tussendoortjes als Liga en Sultana moet geloven, ben je daar aan het juiste adres. Ik geef liever de voorkeur aan zelfgemaakte snacks, of snacks zonder enige toevoegingen (denk: fruit en groenten). Vaak zitten de supermarkttussendoortjes alsnog vol geraffineerde suiker en e-nummers. En dat is toch hartstikke zonde?! Je kunt namelijk zo gemakkelijk voor een gezond tussendoortje kiezen.

daisy quote

Onderstaande lijst bevat een mix van zelfgemaakte en kant-en-klare tussendoortjes, soms met recept. Het belangrijkste voor mij aan deze lijst is dat de snacks veel voedingsstoffen bevatten en dus vrij zijn van onnodige toevoegingen als smaak-, geur- en kleurstoffen. Gewoon ‘echt' eten! En natuurlijk lekker zomers en fris!

Eten4

10x gezonde zomersnacks

#1 Fruit

Altijd een goed idee, want veel vitamines, mineralen en antioxidanten! Combineer het met wat noten (vetten), zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Tip: kies fruit uit het zomerseizoen!

#2 Rauwkost

Het fijne van rauwkost: je kunt er vrijwel onbeperkt van eten. Goede vulling, weinig calorietjes. Combineer het eventueel met een hummus, yoghurt of een tzatziki dip. Denk aan wortels, paprika, komkommer, tomaatjes, bleekselderij, etc.

#3 Waterijsje

Een waterijsje is het meest verfrissende tussendoortje! Let wel op de ingrediënten en calorieën. Een raketje of peerijsje is altijd goed. Maar beter nog; maak je eigen ijsjes, zoals met deze simpele receptjes!

Eten1

#4 Kommetje koude soep

Soep link je niet direct aan de zomer. Maar als het een koud soepje is, is dat natuurlijk wel heel geschikt. Maak een pan gazpacho, komkommer- of avocadosoep en neem een kommetje uit de koelkast wanneer je trek hebt!

#5 Kwark, (soja) yoghurt of andere (plantaardige) zuivel

Combineer dit met wat fruit en/of een beetje granola. Maak het portie niet te groot, want dan is het geen tussendoortje meer.

#6 Smoothie

Maak zelf een receptje van de site! Handig: maak ’s ochtends een flinke smoothie als ontbijt en bewaar wat voor je tussendoortje. Of nog zomerser: maak van je smoothie een ijsje door ijsvormpjes te vullen met je smoothie en in te vriezen.

Eten2

#7 Handje noten

Noten bevatten veel gezonde vetten. Maar ook veel calorieën. Overdrijf het dus niet. Een klein handje per dag is meer dan genoeg. Kies altijd voor ongezouten. 

#8 Eiwit shake

Eiwitten heb je nodig voor opbouw en behoud van o.a. je spieren. Daarbij verzadigen ze heel goed! Een eiwitrijk tussendoortje is daarom een goed idee. Je zult niet snel naar iets ongezonds grijpen omdat je nog trek hebt. Een eiwit shake maak je bijvoorbeeld met whey of plantaardig eiwitpoeder. Kies ook nu voor kwaliteit (natuurlijk, geen toevoegingen). 

#9 Edamame sojaboontjes

Heerlijk snackje! Favoriet als ik naar het park ga. Te koop bij AH en de toko. 

#10 Augurk

Lekker old skool, maar naar mijn idee erg lekker! Eet er zo een paar of wikkel er een plakje kipfilet omheen. Beetje gek misschien, maar ik vind zilvervliesuitjes dus ook echt lekker. Hop, zo met een lepel uit de pot. Call me crazy…

Er zijn natuurlijk nog veel meer gezonde tussendoortjes! Lees nog meer snacktips in deze blog. Xxx Daisy

Over Daisy Oppelaar
Daisy kan heel hard rennen, heel lekkere healthy baksels maken en dat beide ook nog eens heel mooi vastleggen op haar blog I Love Health.nl. In 2012 begon ze één van de eerste Nederlandse blogs over health zonder geitenwollensokken-imago, wat uitgroeide tot een grote naam op dat front. Op haar blogs deelt Daisy niet alleen smoothies en haar persoonlijke visie op gezondheid, ze vraagt ook regelmatig de mening van sport- en voedingsdeskundigen. Volg Daisy & I Love Health op FacebookInstagram en Twitter!

liefs, Daisy Oppelaar

Shop meer van

Geen resultaten gevonden.

Reageer