Daisy loves health: 10 tips om op gewicht te blijven in de winter

Deze blog is niet alleen voor jullie geschreven, maar ook een ‘note to myself’. Want hoe blijf je nou strak in de winter? Ik beken schuld: ik kom altijd een paar kilootjes aan in de winter. Health- en fitbloggers zijn immers ook niet perfect. Maar hoe komt dat nou? We denken vaak dat we in de winter meer moeten eten om onszelf warm te houden. Onze verbranding zou namelijk hoger zijn en dan heb je meer brandstof (voeding) nodig.

Blog daisy beeld 1

Maar dat verschil in verbranding is zo minimaal, dat dit niet echt een reden mag zijn. Het is iets wat we onszelf aanpraten. Stamppoten en warme chocolademelk zijn nu eenmaal lekker! En buiten sporten? Brrrr… veel te koud! Ik vermoed dat dit de redenen zijn van die extra kilo’s bij velen. En de ‘noodzaak’ om strak in je zwempak te zijn is ook minder hoog. Die zomervakantie is immers nog mijlenver weg. Een lovehandeltje meer of minder, geen haan die er naar kraait in de winter. Die verstop je gewoon onder een dikke trui. Maar toch, wat zou het gewoon fijn zijn als je het hele jaar op gewicht bent, welke maat je dan ook hebt. Scheelt je weer een hoop stress in de aanloop naar de zomer. Daarom voor jou 10 tips op het gebied van voeding, sport en mindset om de winter strak door te komen!

MIND

#1 Summer bodies are made in winter. Of beter nog: daar werk je het hele jaar aan. Het scheelt je heel wat afzien in het voorjaar als je in de winter ook aan je lijf denkt.

#2 Waarom in de winter minder goed voor jezelf zorgen? Vraag jezelf dit af! Het gaat namelijk niet (alleen) om het esthetische aspect van op gewicht blijven. Maar des te meer om het gezonde aspect. Waarom je lichaam in de winter verwaarlozen door minder (of niet) te sporten en ongezonder te eten? Je wilt ook in de winter fit en energiek zijn, een stralende huid en glanzend haar hebben en zowel mentaal als fysiek goed in je vel zitten.

Daisy sport hardlopen

Sport

#3 Blijven hardlopen, ook als het koud is. Van een beetje kou is nog nooit iemand slechter geworden. En eigenlijk is het best lekker, een beetje kou. Zo'n dampend lichaam, rennend door het bos of het park; ik vind het best fijn! Kleed je er wel goed op. Zeker bij vrieskou zijn een muts en (speciale) handschoenen geen overbodige luxe.

#4 Ben je een echte buitensporter in de zomermaanden en écht niet gemaakt voor die gure kou of regenbuien? Dan neem je toch een sportschoolabonnement voor de wintermaanden? Je kunt vrijwel overal voor een aantal maanden een abonnement afsluiten.

#5 Start met hot (pod) yoga of bikram yoga. Niets lekkerder dan met de ijspegels aan je neus of een complete verregende coupe een warme yoga les te volgen. Behalve lekker, ook heel goed voor lichaam en geest.

#6 Maak gebruik van die kou! Ga schaatsen, skiën of snowboarden. Op echt ijs of echte sneeuw is natuurlijk het leukst. Maar indoor kan het ook gewoon. Een dagje op de piste of een paar uurtjes op de schaatsbaan verbranden behoorlijk wat calorietjes. Moet je natuurlijk wel de koek & zopie kraam voorbij gaan hè.

Daisy snowboarden

FOOD

#7 Verruil winterse kost af en toe voor salades en smoothies. In de zomer eten we graag licht; denk aan salades en smoothies. In de winter eten we vaak juist warme, zware maaltijden zoals stamppotten en pasta’s en flinke kommen warme havermout als ontbijt. Niets mis mee, maar vaak wel calorierijker dan een salade en smoothie. Verruil zo nu en dan zo’n maaltijd voor een salade. Of als je wel liever iets warms eet gezien de kou, wok dan wat groenten met een stukje vis of kip erbij. En voeg wat kaneel of chili peper aan je smoothie voor een verwarmend effect.

#8 Maak je stampotten met extra veel veggies en met zoete aardappel of quinoa. En zorg altijd voor een half bord vol veggies, niet te veel carbs (pasta/rijst/aardappel) en zo’n 100 gram eiwitten.

Stampot

#9  Blijf met de feestdagen ook in balans. Ik weet het… kruidnootjes zijn to die for! Kerstdiners zijn te leuk en gezellig. En oud & nieuw is geen oud & nieuw zonder champie en oliebollen. Ook ik eet dit allemaal. Kom op, dat hoort erbij! Maar zorg dat er balans blijft. Compenseer deze ‘uitspattingen’ met lichtere maaltijden op de dag zelf of de dagen ervoor en erna. En ga een keertje extra naar de sportschool. Zo beperk je de schade tot een minimum.

#10 Als het je toch niet is gelukt om op gewicht te blijven in de winter – bijvoorbeeld na die december feestmaand – dan kan het geen kwaad om januari in het teken van ‘gezond afvallen’ te zetten. Hoe eerder die kilootjes er weer af zijn, hoe gemakkelijker. Hoe meer gewicht er vanaf moet, hoe hoger de drempel vaak is om te beginnen. Dus laat het niet te ver komen, maar kom snel in actie.

Wat is jouw najaars recept? Ik ben benieuwd! Laat het me weten in de comments. 

Over Daisy Oppelaar
Daisy kan heel hard rennen, heel lekkere healthy baksels maken en dat beide ook nog eens heel mooi vastleggen op haar blog I Love Health.nl. In 2012 begon ze één van de eerste Nederlandse blogs over health zonder geitenwollensokken-imago, wat uitgroeide tot een grote naam op dat front. Op haar blogs deelt Daisy niet alleen smoothies en haar persoonlijke visie op gezondheid, ze vraagt ook regelmatig de mening van sport- en voedingsdeskundigen. 
Volg Daisy & I Love Health op FacebookInstagram en Twitter!

 

liefs, Daisy Oppelaar

Shop meer van

Geen resultaten gevonden.

Reageer